۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۶۳۶۰۳
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۳۰)

تربیت «محبین اهلبیت» از سن نوجوانی

تربیت «محبین اهلبیت» از سن نوجوانی
هیأت محبین اهل‌بیت(ع) در سال ۱۳۶۹ توسط حجت‌الاسلام احمد پناهیان تأسیس شد که محرم امسال را در مسجد جمکران سپری کرد؛ به همین بهانه گزارشی از حال و هوای آن تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هیأت محبین اهل‌بیت(ع) که زیر مجموعۀ هیأت رزمندگان اسلام است، در سال 1369 توسط حجت‌ الاسلام احمد پناهیان تأسیس شد. این هیأت هر جمعه شب در مقتل الشهدای فاطمیه، واقع در خیابان چهارمردان قم برگزار می‌شود؛ دهۀ اول محرم امسال، به علت شیوع ویروس کرونا مهمان خانۀ امام زمان(عج) در جمکران بودند و ظهر هر روز، در شبستان کربلا واقع در صحن جامع مهدوی مسجد جمکران به عزاداری پرداختند.

وقتی وارد صحن جامع مهدوی شدم، خادمانی حاضر بودند که زوار جمکران را به محل برگزاری هیأت راهنمایی می کردند. جلوتر رفتم و شخصی را دیدم که بین عزاداران به توزیع ماسک مشغول بود؛ پس از داخل شدن، بوی اسفند به مشامم رسید و خادمان، مرا به محل‌های فاصله‌گذاری شده راهنمایی کردند.

 

هیأت محبین اهلبیت

 

زمین شبستان با چسب کاغذی سفید به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خط‌کشی شده بود و من در محلی که خادم راهنمایی‌ام کرد، نشستم. حاج احمد پناهیان مثل همیشه با شور و حرارت در اثنای سخنرانی بود و با اشاره به خطبۀ سیاسی امام سجاد(ع) در مجلس یزید، اهانت به پیامبر مکرم اسلام(ص) را در مجله فرانسوی شارلی ابدو محکوم کرد.

بعد از۱۴۰۰ سال، ۱۴۰۰ برابر پلیدتر شدند!

وی دربارۀ کاریکاتور موهن نشریه شارلی ابدو گفت: چرا بعد از ۱۴۰۰ سال دوباره باید به رسول خدا(ص) اهانت کنند؟ نشریه فرانسوی شارلی ابدو ۵ سال پیش هم به رسول خدا اهانت کرد و امروز دوباره همان تصاویر مستهجن را چاپ می‌کند. امروز معاویه بعد از ۱۴۰۰ سال، ۱۴۰۰ برابر پلیدتر شده و در کالبد آمریکا، اسرائیل و داعش بروز یافته است! با خواندن آیات قرآن آدم می‌کشند و جنایت می‌کنند، ناموس مسلمین را به تاراج می‌گذارند و ریشه دین را می‌خشکانند؛ باز می‌بینند مردم از قرآن جدا نشدند و حال که قرآن را به آتش می‌کشند و اهانت می کنند

بین هیأتی‌ها به «حاج احمد» معروف است. چندی پیش دربارۀ او با یکی از دوستان که اولین دفعه بود به این هیأت می‌آمد، صحبت کردم؛ برای او جالب بود که یک شخص هم سخنران بود، هم مداحی می‌کرد و هم در فضای اجتماعی به فعالیت‌های فرهنگی و جهادی می‌پردازد.

 

هیأت محبین اهلبیت

 

داشتم با خودم مؤلفه‌های هیأت انقلابی را مرور می‌کردم و بر مواردی که در دهۀ محرم با آنان برخورد داشتم، تطبیق می‌دادم؛ یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در این هیأت به چشمم آمد و آن مسأله تربیت جوانان بود. نوجوانان دهه هشتادی درصد قابل توجهی از خادمان و مستمعین این هیأت را تشکیل می‌دادند، این هیأت را به عنوان پایگاه پذیرفته و آن‌جا را محلی برای رشد خود برگزیده بودند.

بعد از اتمام مراسم نزد حجت الاسلام سید ابوالفضل احمدی، مدیر داخلی هیأت رفتم و دربارۀ علت برگزاری مراسم امسال در مسجد جمکران از او سؤال کردم؛ وی با اشاره به اینکه به خاطر توفیق اقامۀ عزا در جمکران، شعار امسال هیأت را «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» قرار داده‎اند، گفت: به خاطر شرایط سختی که ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار داد، ما به دنبال مکانی روباز برای برگزاری بودیم که بهترین مکان را این شبستان دیدیم که سقفش متحرک است و فضای بزرگی را دارد؛ به همین منظور به رایزنی پرداختیم و از آنجا که مسؤولان جدید فرهنگی جمکران، خودشان بچه هیأتی و انقلابی هستند، ما به راحتی توفیق حضور در اینجا را پیدا کردیم.

 

هیأت محبین اهلبیت

 

وی در رابطه با میزان حضور جمعیت و شور امسال در هیأت، اظهار داشت: امسال با وجود اینکه مسافت نزدیک نبود، هوا هم گرم بود و مردم مجبور بودند با ماسک بنشینند، جمعیت در روز تاسوعا و عاشورا به چند هزار نفر هم رسید؛ امسال در کنار این مسجد شریف توفیق حضور داریم که خود این مکان شور خاصی را به مخاطب می‌دهد و باعث می‌شود مستمع حضور قلبی بیشتری پیدا کند.

خادمان، افتخاری می‌آیند؛ ثبت نامی در کار نیست

در ادامه حجت الاسلام احمدی به تبیین وضعیت هیأت در خصوص جذب نیرو پرداخت و تصریح کرد: ما هرسال یک شعار محوری داریم که هم روی صحنه، هم در سرود پایانی و هم در دست نوشته‌های هیأت نوشته می‌شود؛ امسال نیز شعار ما متناسب با حضرت صاحب الزمان(عج) بود؛ خدام ما نیز به صورت افتخاری فعالیت می‌کنند و به گونه‌ای نیست که ما ثبت نام داشته باشیم.

از آن‌جا که مراسم هر روزۀ هیأت محبین به صورت مستقیم از شبکۀ استانی نور پخش می‌شد، تصمیم گرفتم نزد آقای مجید تقی‌زاده، مسؤول رسانه‌های هیأت رفته و گفت‌وگویی هم با وی داشته باشم. تقی‌زاده در این خصوص گفت: ما از طریق 6 کانال مختلف در فضای مجازی به صورت زنده مراسمات را پخش می‌کنیم؛ کانال آپارات خودمان بیش از یک سال است که فعالیت می‌کند؛ صفحات اینستاگرام هیأت 11 هزار، حاج‌آقای پناهیان 13 هزار و جوانان عاشورایی ایران، حدود 66 هزار بازدید کننده داشتند.

 

هیأت محبین اهلبیت

 

وی در ادامه به توضیح نیازهای هیأت محبین در رابطه با جذب نیرو پرداخت و عنوان کرد: مشکل هیئات این است که پس از اینکه نیرو را رشد دادند، به این خاطر که نمی‌توانند بحث مالی آن را تأمین کنند، نیرو جذب سازمان‌ها می‌شود و رفت و آمد آن به هیأت کم خواهد شد؛ ما در تلاشیم تا با فراهم کردن زیرساخت‌های حرفه‌ای رسانه‌ای به فعالیت رسانه‌ای بپردازیم و درآمد مالی داشته باشیم؛ به عنوان مثال قبل از محرم مستندی دربارۀ یک طلبۀ خارجی ساختیم و درصدد بیان آن بودیم که کرونا از قم و توسط طلاب خارجی شیوع پیدا نکرده و البته این مستند هنوز منتشر نشده است.

پس از اتمام سخنان مسؤول رسانۀ هیأت، سراغ حجت الاسلام پناهیان رفتم و دربارۀ مسائل روز هیأت با وی به گفت‌وگو پرداختم که اینجا به بیان چند نکته از سخنانش اکتفاء می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص عزاداری ماه محرم گفت: با وجود اینکه ستاد ملی به عینه دیده بود که مؤمنین در ماه مبارک رمضان به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کردند و به این موضوع اذعان داشتند، اما در این‌جا اعتماد نکرده و حرف خودشان را نقض کردند. ما به این علت که ولی امرمان وارد میدان شده و تضمین اجرای دستورالعمل‌ها را داده است، تبعیت می‌کنیم.

 

هیأت محبین اهلبیت

 

نقش مهم نوجوانان در پیش‌برد انقلاب

سپس وی به نقش نوجوانان در پیش‌برد انقلاب اشاره و تأکید کرد: تربیت از سنین نوجوانی و کودکی صورت می‌گیرد. قبل از انقلاب و همان ایام انقلاب نیز جمعیت غالب پای‌کارمان همان جمعیت نوجوانان بودند. وقتی شما ۳۷ هزار شهید دانش‌آموز دارید و از بین ۲۱۳ هزار شهید دفاع مقدس، 80 درصد آنها بین ۱۳ تا ۲۵ سال بوده‌اند؛ یعنی اکثریت کسانی که پای کار انقلاب و اسلام ایستاده‌اند، همان نوجوانان و جوانان نوپا هستند.

در ادامه، حجت الاسلام پناهیان ضمن بیان نقش مداحان پیرامون گسترش معارف افزود: رهبر معظم انقلاب در رابطه با این جلسات به ما هیأتی‌ها توصیه کردند که معرفت و شناخت نوجوانانی که در این مجالس حضور دارند را تقویت و عمیق کنید؛ این را هم عرض می‌کنم که دستگاه‌های موظف در این عرصه گاهی اوقات کوتاهی می‌کنند؛ اگر الان ما در بین مداحان نواقصی می‌بینیم، این به مجموعه‌های متولی تربیت برمی‌گردد و اینها باید دقیق عمل کنند و بتوانند از الان در بین نوجوانان هیأتی که به مداحی علاقه دارند، برای آینده نیروی باسواد تربیت کند./ز502/ق

ارسال نظرات