۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۶۶۳۷۰۱
درگذشت یار خراسانی رهبر انقلاب؛

رهبر انقلاب درگذشت مرحوم شمقدری را تسلیت گفتند + زندگی‌نامه

رهبر انقلاب درگذشت مرحوم شمقدری را تسلیت گفتند + زندگی‌نامه
حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت مرحوم علی شمقدری را تسلیت گفتند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حاج‌علی شمقدری، دبیر جامعه اصناف مشهد و تولیت حسینیه آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای در مشهد، روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ در هشتاد‌ و پنج‌سالگی به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

درپی این ضایعه، مقام معظم رهبری طی پیامی، درگذشت حاج‌علی شمقدری را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأثر فراوان اطلاع یافتم که دوست و همراه قدیمی، مرد مؤمن و انقلابی و متشرع، پدر شهید و برادر شهید، مرحوم آقای حاج علی آقای شمقدری رحمة الله علیه دارفانی را وداع کرده است.

اینجانب در بیش از نیم قرن آشنائی با این برادر با ایمان و پرتلاش، همواره او را در جبهه‌ی حق، به پایداری و غیرت و صدق و وفا شناخته‌ و از او جز نیکی و مجاهدت ندیده‌ام، رحمت و رضوان خدا بر او باد. وظیفه میدانم که به همسر مؤمن و صبور و فرزندان صالح و مکرّم و نیز به دیگر بازماندگان و همه‌ی دوستان و آشنایان آن مرحوم تسلیت عرض کنم و حشر او با شهیدان و بندگان صالح را از خداوند مسألت نمایم.

سید علی خامنه‌ای

۲۸ شهریور ۱۳۹۹

رهبر انقلاب درگذشت مرحوم شمقدری را تسلیت گفتند + زندگی نامه

درباره حاج علی شمقدری، یار خراسانی رهبر انقلاب

سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی درباره مرحوم حاج علی شمقدری این‌طور نوشته است: «سال ۱۳۱۳ در محله سرشور مشهد متولد شد. پدرش اهل علم از اهالی شمقدر، حوالی جاغرق بود که توسط حکومت رضاخان خلع لباس شد. علی شمقدری دوره ابتدایی را در مدرسه سیروس گذراند. در سیزده‌سالگی هم‌زمان وارد ۲ عرصه دین و تجارت شد.
 
از سویی به مدرسه گوهرشاد به درس تفسیر آیت‌ا... سیدهاشم نجف‌آبادی، جد مادری رهبر معظم انقلاب راه پیدا کرد و از سوی دیگر در کنار برادر و پدرش در کاروان‌سرای چوب و زغال وارد بازار شد. آقای شمقدری که به قول خودش از کودکی سرش توی حساب و کتاب بود ضمن پشت سر گذاشتن فرازونشیب‌های بازار و آزمون و خطا در مشاغل مختلف ازجمله شعر بافی و ابریشم فروشی موقعیت خود را در بازار تثبیت کرد و در میدان شهدای امروز کاروان‌سرای چوب را افتتاح کرد، اما ازآنجاکه آزادی‌خواهی در ذاتش نهفته بود با مأموران رژیم شاه درگیر شد و با باتوم مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و از آن زمان هرگز میانه‌اش با دولت طاغوت خوب نشد. سال ۱۳۳۹ با دختری از فامیل پدری ازدواج کرد. زنی که تا پایان عمر به پای همه سختی‌ها، مبارزات و زندان شوهرش ایستاد.
 
هم‌زمان با فعالیت‌های اقتصادی و قرآنی به جد پیگیر جلسات تفسیر قرآن شد. در همین جلسات با رهبر معظم انقلاب آشنا شد و کم‌کم به جلسات تفسیر خصوصی و منزل آیت‌ا... خامنه‌ای راه یافت و این آشنایی او را تا مرتبه رازداری و یار امین ایشان شدن پیش برد. سال ۱۳۴۰ با نهضت امام خمینی (ره) آشنا شد و تا پیروزی انقلاب چندین بار به زندان افتاد.
 
بعد از پیروزی انقلاب و در ابتدای شکل‌گیری نهاد‌های انقلابی از جمله کمیته انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب جمهوری اسلامی تلاش مضاعفی در شکل‌گیری و قوام و انسجام این نهاد‌ها داشت. سال ۱۳۶۱ هم‌زمان با آغاز ریاست‌جمهوری آیت‌ا... خامنه‌ای به درخواست ایشان به تهران رفت و در ساختمان ریاست‌جمهوری مستقر شد. این ماموریت تا آغاز رهبری ایشان ادامه داشت.
 
ازآن‌پس به دستور رهبر معظم انقلاب به مشهد آمد و تولیت حسینیه آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای و مسئولیت دفتر مطالبات مردمی معظم‌له در مشهد را عهده‌دار شد.» حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در پیام‌های، جداگانه‌ای درگذشت شمقدری را تسلیت گفتند. همچنین نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با صدور پیامی، درگذشت حاج‌علی شمقدری را تسلیت گفت. در بخشی از پیام آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی آمده است: «این فقید سعید از پیش‌کسوتان انقلاب و از یاران وفادار رهبر معظم انقلاب در مبارزات با رژیم طاغوت بود و از ابتدای پیروزی انقلاب مقدس اسلامی تا هم‌اکنون در حرکت‌های جهادی و در اقدامات انسانی برای مستضعفین و اقشار آسیب‌پذیر فعالیت‌های شایانی داشت.».
 
رهبر انقلاب درگذشت مرحوم شمقدری را تسلیت گفتند + زندگی نامه

همچنین در بخشی از پیام تسلیت علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی، نیز آمده است: «ایشان از چهره‌های ماندگار دوران انقلاب اسلامی بود و در خراسان‌رضوی، نقشی مهم در عرصه مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی داشت». محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، هم در بخشی از پیام تسلیت خود نوشت: «در کمال تأسف و تأثر، درگذشت خادم و خدمتگزار زائرین و مجاورین حریم ملک‌پاسبان حضرت امام‌رضا (ع)، برادر و پدر شهید و یار دیرین مقام معظم رهبری، حاج آقا علی شمقدری، را به شهروندان غیور مشهد و خانواده داغ‌دار و سربلند ایشان تسلیت عرض می‌نمایم». پیکر این پیرغلام اهل بیت (ع) دیروز در بهشت رضای مشهد آرام گرفت و مراسم بزرگداشت مرحوم شمقدری از طرف نماینده، ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی روز یکشنبه ۳۰ شهریور ساعت ۱۰ صبح در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.
ارسال نظرات