۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۶۶۳۷۹۱
حجت‌الاسلام اشکوری تأکید کرد؛

نهادهای متولی برای فرهنگ سازی در زمینه حجاب همت مضاعف کنند

نهادهای متولی برای فرهنگ سازی در زمینه حجاب همت مضاعف کنند
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید همت متولیات حجاب برای فرهنگ سازی در این زمینه گفت: نهادهای مختلف باید با هم همکاری کنند تا این هنجار حجاب در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود.

حجت‌الاسلام عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تلاش مضاعف نهادها و دستگاه‌ها برای فرهنگ سازی حجاب گفت: نهادهای مرتبط با فرهنگ‌سازی حجاب باید به سراغ مسأله حجاب بروند تا هنجاری مانند آن را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنند و با آنچه که پهلوی‌ها و شبکه‌های بیگانه پیگیری می‌کنند، مقابله جدی صورت دهند.

وی به مسؤولیت نهادهای حاکمیتی، مردم نهاد و دینی در قبال حجاب اشاره کرد و ابراز داشت: نهادهای مختلف باید با هجمۀ گستردۀ دشمن مقابله کند و با اقناع عقلی تمایل بانوان را نسبت به حجاب افزایش دهند.

استاد حوزه و دانشگاه به اثبات حجاب به‌عنوان هنجار و ارزش اجتماعی توسط اسناد تاریخی پرداخت و اظهار داشت: اسناد تاریخی مرتبط با حجاب بیان می‌کند که حجاب در جامعۀ ایرانی یک هنجار و ارزش اجتماعی بوده و از سوابق تاریخی برخوردار است؛ تاجایی که یک فرهنگ دو الی سه هزار ساله را به دنبال دارد.

وی در واکنش به صحبت مهدی نصیری درمورد کشف حجاب اجباری و افزایش باحجابی در دوران پهلوی گفت: در این‌جا چند بحث وجود دارد؛ آیا آن کشف حجاب اجباری در دوره پهلوی مثمر ثمر بوده و آیا منجر به افزایش حجاب شده است؟ به‌طور ‌قطع اینگونه نیست.

حجت‌الاسلام اشکوری با بیان اینکه قانون حجاب برای ایجاد حجاب اجباری نیست، افزود: آن چه قرار است منجر به گسترش حجاب شود همان کارهای فرهنگی است که بسیاری از مسؤولان و کسانی که دست‌اندرکار هستند، باید در محیطی اجتماعی انجام دهند.

وی ضمن اشاره به تلاش پهلوی اول برای تغییر ارزش در هنجارهای اجتماعی، گفت: کشف حجاب اجباری منجر به این شد که یک ناهنجاری اجتماعی با عنوان «کشف حجاب» تبدیل به یک هنجار شود؛ بدین معنا که قبح این ناهنجاری بین مردم ریخته شد.

استاد حوزه و دانشگاه کار ضدفرهنگی در دوره پهلوی را بسیار گسترده عنوان کرد و ادامه داد: دوشیزگانی که بی‌حجاب بودند تحت نظر سپاه دانش به شهرها و روستاها فرستاده می‌شدند تا در نقش یک معلم این ناهنجاری را به یک هنجار تبدیل کنند که این اقدام تا زمان انقلاب اسلامی دنبال می‌شد و مثل اینکه بعد از انقلاب این ناهنجاری در شبکه‌های تلویزیونی درحال پیگیری است.

وی مشروعیت ندادن به ناهنجاری‌ها را جزئی از دین اسلام دانست و خاطر نشان کرد: قانون حجاب برای رسمیت ندادن به یک ناهنجاری است؛ یعنی این ناهنجاری اجتماعی در جامعه رسمیت ندارد و این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید بدان توجه کرد.

حجت‌الاسلام اشکوری با اشاره به جایگاه دینی امر به معروف و نهی از منکر افزود: یکی از روش‌های امر به معروف و نهی از منکر این است که به یک ناهنجاری در حوزه اجتماعی، اجازه بروز و ظهور ندهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی موضوعی ضد ارزش در جامعه مطرح می‌شود این وظیفۀ قانون است که در این مسأله وارد شود و کارکرد خودش را اعمال کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به گفتمان غالب افراد جامعه در مسأله حجاب افزود: الآن از مردم ایران سؤال کنید که آیا رفتار بی‌حجابی یک رفتار غیرقانونی است یا خیر؟ درصد بالایی در جامعه پاسخ می‌گویند این یک رفتار غیرقانونی است و توسط افرادی انجام می‌شود که به‌دنبال قانون‌شکنی هستند.

وی معضل اصلی را بدحجابی دانست و ابراز داشت: ما امروز در جامعه بیشتر با معضل بدحجابی روبرو هستیم و کمتر با مشکل کشف حجاب روبه رو می‌باشیم./ت302/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
ممنون از شما
0
0