۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۶۳۸۰۹

نظارت و تربیت نیرو؛ حلقه مفقوده صداوسیما

نظارت و تربیت نیرو؛ حلقه مفقوده صداوسیما
حجت‌الاسلام رضوانی نظارت را حلقه مفقوده صداوسیما دانست و گفت: در چهل سال گذشته کاری برای تربیت منابع انسانی همراه با نظام صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام سلمان رضوانی، مدیرگروه مطالعات فرهنگی و بین‌الملل دین و رسانه مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نبود نظارت را یکی از آسیب‌های جدی صداوسیما دانست و گفت: کمتر اقدامی در طول چهل سال گذشته برای ایجاد و تحقق منابع انسانی همراه با نظام جمهوری اسلامی در رسانه ملی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام رضوانی در ادامه افزود: نیروی انسانی موجود در سازمان اعتقاد انقلابی محکمی ندارند و شاید وجود چنین گرایش‌هایی از لحاظ فرهنگی آسیب‌هایی به دنبال دارد؛ دشمن نیز از این فرصت استفاده کرده، خود را در لایه‌های مختلف نهادهای فرهنگی رسوخ می‌دهد و در خلأ برنامه‌های مطلوب تأثیر خود را می‌گذارد.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از ضعف مدیریت در رسانه ملی عنوان کرد: متأسفانه ضعف مدیریتی در بیشتر اوقات وجود دارد، از مدیریت کلان رسانه گرفته تا مدیریت در رده‌های پایین‌تر؛ خطاهای مدیریتی، ضعف مدیریتی، اعمال سلیقه‌های شخصی در فرایند مدیریت و عدم تخصص مدیران در حوزه مدیریت رسانه از جمله عواملی هستند که منجر به دعوت کسی مثل آقای نصیری می‌شود.

مدیرگروه مطالعات فرهنگی و بین‌الملل دین و رسانه مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما در ادامه افزود: مدیران رسانه‌ای ما باید حواسشان باشد که رسانه ملی‌، تریبون عمومی را در اختیار هر کسی قرار ندهد و دوباره چنین افرادی را در برنامه‌های تلویزیونی دعوت نکند.

وی به تعطیلی برنامۀ ثریا و جهان آرا اشاره کرد و گفت: ما از طرفی با فشارهای بسیار زیاد برای تعطیلی برنامه‌هایی که مدافع انقلاب هستند از جمله ثریا و جهان‌آرا مواجه هستیم و باید به این نکته توجه کرد که رویکرد محکم انقلابی وجود ندارد که تحت فشارها به این و آن باج ندهند و باعث تعطیلی برنامه‌های ارزشی نشوند.

حجت‌الاسلام رضوانی به رویکرد رسانه‌های غربی در انتخاب کارشناسان پرداخت و بیان داشت: رسانه‌های غربی به‌هیچ عنوان به کارشناسان مخالف تریبون نمی‌دهند؛ اما با کمال تعجب در سازمان صداوسیما این اتفاق می‌افتد. اگر این وضعیت را حمل بر عمدی بودن نکنیم، بدون شک به خاطر ضعف شناختی مدیران است که با چنین شرایط مواجه هستیم.

وی با ابراز تأسف از تأثیرگذاری ناقص و حتی ضدفرهنگی صداوسیما گفت: دشمن به قدرت رسانه واقف است و در لایه‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کند و سلبریتی‌ها از جمله جریاناتی هستند که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است تا دشمن در مقاطع خاص از آن‌ها استفاده کند.

این کارشناس رسانه، نظارت بر رسانه ملی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: متأسفانه ما در رسانه ملی قبل از تولید، درهنگام تولید و بعد از تولید برنامه‌ها هیچ نظارتی انجام نمی‌شود، برای همین بعضا دشمن با تزریق کارشناسان زاویه‌دار به داخل سازمان در دستگاه محاسباتی ما اختلال ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به نتایج آرا کارمندان صداوسیما در انتخابات سال ۸۸ گفت: وقتی آرا صندوق صداوسیما در انتخابات ۸۸ شمارش شد، بیش از ۷۰ درصد به آقای موسوی رأی داده بودند؛ با وجود چنین نگرش‌هایی در رسانه ملی، فرایند برنامه‌سازی نیز با همین منش دنبال می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سوای از مسائل گفته شده، تهیه‌ کننده‌محوری نیز در بروز چنین مسائلی مؤثر است و متأسفانه علی‌رغم وجود استانداردهای معین برای انتخاب کارشناسان برنامه‌های تلویزیونی، شاهد تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای هستیم که بسیاری از کارشناس‌ها بدون پشت سر گذاشتن مراحل گزینش، در برنامه‌‌های سازمان صداوسیما حاضر می‌شوند./ت302/ق

ارسال نظرات