۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۶۶۳۸۵۳
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

خاطره‌ای از علامه طباطبایی و بی‌میلی او نسبت به درس

خاطره‌ای از علامه طباطبایی و بی‌میلی او نسبت به درس
حجت الاسلام والمسلمین نیازی گفت: علامه طباطبایی(ره) می‌گوید من طلبه درس خوانی نبودم تا جایی که استادم نزد پدرم شکایت کرد و این مسأله همانند پتکی بر سر من فرود آمد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به امتیازات نظام آموزشی حوزه علمیه، سنت مباحثه را از ویژگی‌های مثبت این نظام آموزشی دانست و اظهار داشت: پیشرفته ترین نظام های آموزشی دنیا بر برتری نظام آموزشی حوزه به دلیل وجود سنت مباحثه و گفت‌وگو بر سایر نظام های آموزشی اعتراف کرده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح بر این که در نظام آموزشی حوزه علمیه تحصیل علم و درس به تنهایی اساس پیشرفت و ترقی به شمار نمی رود، گفت: در حوزه علمیه اخلاق و اخلاص پایه ترقی طلاب و فضلا است که تا آخر عمر نیز باید همراه طلبه باشد.

وی اضافه کرد: اساس و پایه در نظام آموزشی حوزه علمیه اخلاص است به گونه ای که تمام بزرگان و علما همین اخلاص و مسائل اخلاقی را دلیل پیشرفت خود می دانند زیرا اگر در حوزه علمیه درس خواندن برای غیر خدا باشد نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی(ره) می گوید من طلبه درس خوانی نبودم تا جایی که استادم نزد پدرم شکایت کرد و این مسأله همانند پتکی بر سر من فرود آمد در نتیجه توسلی پیدا کردم و اولین خواسته من ایجاد شور تحصیل علم و عشق درس خواندن بود.

وی اضافه کرد: علامه طباطبایی ادامه می دهد پس از این توسل درب ها به روی من باز شد و قدری به مطالعه عشق داشتم که پیش از کلاس مطالب را مطالعه می کردم و متوجه می شدم؛ البته پیش مطالعه نیز از سنت های بزرگان ما به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین نیازی در توصیه به طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار کرد: در این دوران چشم امید امام زمان(عج) بر حوزه های علمیه است.

وی افزود: در زمینه شیخ عباس قمی(ره) که در عمر نسبتا کوتاه خود آثار پر برکتی به جا گذاشته است، بیان می کنند به دلیل بیماری ریوی باید به شهری خوش آب و هوا می رفت که وی همدان را انتخاب می کند و پس از استقرار در همدان مردم فراوانی به دیدارش می آمدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم همدان هنگام دیدار شیخ عباس قمی همیشه او را در حال نوشتن مشاهده می کردند در نتیجه تعدادی از نزدیکان، به وی گفتند هنگام دیدار مردم از نوشتن دست بردارد اما شیخ عباس قمی پاسخ می دهد تمام عمر و زندگی من برای امام زمان(عج) است و خود را مدیون ایشان می دانم و باید عمر من صرف کاری شود که رضای حضرت در آن است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر تفکری همانند شیخ عباس قمی داشته باشیم و بدانیم طرف حساب ما امام زمان(عج) است و اگر درس بخوانیم بسیاری از مشکلات برطرف می شود انگیزه های طلاب برای درس خواندن نیز افزایش پیدا می کند و حتی به نظام آموزشی جاری حوزه نیز اکتفا نکرده و فراتر از آن حرکت خواهد کرد.

وی با تأکید بر خواندن شرح حال علما از سوی طلاب، بیان کرد: شیخ انصاری(ره) می گوید چهل مرتبه مطول را دوره کرده است، آیا ما این گونه درس می خوانیم؟ ما مسؤول هستیم خاطرات زندگی علما را به طلاب معرفی کنیم تا بدانند بر سر سفره چه کسانی هستند و بزرگان ما چه کارهایی انجام می دانند؛ در این صورت مقداری وضعیت تغییر خواهد کرد./1324/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
خداوند به مرحوم علامه طباطبایی رحمت خاصه دائمه مرحمت و بر توفیقات و طول عمر با برکت آقای نیازی بیفزاید
0
0