۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۶۳۸۷۱
رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب:

سینمای دفاع مقدس تنها ژانر بومی و قوی سینمای ایران است

سینمای دفاع مقدس تنها ژانر بومی و قوی سینمای ایران است
رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب با بیان این که سینمای ایران با دفاع مقدس، رویش های بسیار خوبی پیدا کرد، گفت: سینمای دفاع مقدس تنها ژانر بومی و قوی سینمای ایران است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رفیع الدین اسماعیلی در گفت‌وگویی ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: سینمای ایران با دفاع مقدس، رویش های بسیار خوبی پیدا کرد و حقیقتاً پس از هشت سال جنگ تحمیلی، سینمای دفاع مقدس به یک ژانر قوی و ماندگار و بسیار تأثیرگذار تبدیل شد.

وی افزود: هنوز هم پس از گذشت این همه سال، فیلم های دفاع مقدسی که در دهه شصت به روی پرده سینماها رفته، از حیث تعداد تماشاگر و مخاطب، رکورددار سینمای ایران است.

رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب، گفت: البته دهه هفتاد تا حدودی سینمای دفاع مقدس دچار یک مقدار رکود شد اما در دهه هشتاد با تولید و اکران سه گانه اخراجی ها آن هم در قالب زبان طنز، شاهد استقبال کم نظیر و بلکه بی نظیری در سینماها بودیم و یکی از دلایلش علاوه بر زبان طنز این است که در این قبیل فیلم ها به برخی از واقعیت های سال های جنگ پرداخته شده بود.

این کارشناس و تحلیلگر سینمای ایران همچنین بیان داشت: از سویی نباید از یاد ببریم که دفاع مقدس برای مردم ما دارای یک تقدس و معنویتی است که برای مخاطبان عام نیز موضوع جذابی است، ضمن آن که سینمای دفاع مقدس روایتگر حماسه ماندگار شهیدان و رزمندگان و فرماندهان است.

وی افزود: وقایع و رخدادهایی که در جریان دفاع مقدس صورت گرفت، با فطرت و وجدان و شرافت مردم مرتبط است و این ارتباط همچنان برقرار است و فیلم هایی ماندگار بوده اند که توانسته اند با بهره گیری درست از زبان هنر، این معنویت و عمق ایمانی را به خوبی نشان دهند.

رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب یادآور شد: موضوعاتی مثل شهادت و ایثار و از خودگذشتگی، دفاع از دین و میهن، این ها همه اموری هستند که برای همه مردم جذاب است و لذا فیلم هایی همچون "دیده بان" و "مهاجر"، "از کرخه تا راین" و ... که این مفاهیم ناب را به درستی منتقل و بیان کرده اند، در تاریخ سینمای ایران ماندگار شده اند.

وی خاطرنشان کرد: جالب این که سینمای دفاع مقدس ما امروز در دنیا مورد توجه و تحلیل بسیاری از کارشناسان هنری و رسانه ای قرار گرفته و پژوهش ها و رساله های دکتری در خود غرب در این باره نوشته شده و این نشان می دهد که برای آن ها نیز این سینما که متفاوت از سینمای جنگ در جهان بوده، همچنان جذاب و الهام بخش است.

رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب گفت: یکی از راز و رمزهای جذابیت دفاع مقدس این است که مؤلفه های آن ریشه در آموزه ها و مفاهیم بلند شیعی و اسلامی و به خصوص مکتب عاشورای امام حسین(ع) دارد و از این روست که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری آن تعابیر بلند را درباره دفاع مقدس به کار برده و حضرت آقا مشخصاً فرمودند که باید گنجینه های جنگ ما مورد استخراج و بهره برداری قرار گیرد.

اسماعیلی همچنین در خاتمه افزود: واقعیت آن است که ما در دوران دفاع مقدس و پس از آن نیز انسان ها و فرماندهان بزرگی داشتیم که زندگی و حماسه هر کدام می تواند بر اساس واقعیت های موجود، به یک فیلم قوی و جذاب تبدیل شود، با این توضیح که این ها به هیچ وجه افسانه و اسطوره نیست بلکه بر اساس واقعیت است که اگر در این خصوص سرمایه گذاری مناسبی انجام دهیم، الگوهای خوبی را از طریق بیان هنری و سینمایی به نسل جدید و آحاد مردم معرفی کرده ایم./د102/ق

منبع: حوزه

ارسال نظرات