۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۶۶۳۹۳۸
نظر وارده؛

زن در دوگانگی پیشرفت و عقب‌ماندگی

زن در دوگانگی پیشرفت و عقب‌ماندگی
تلاش شبانه روزی غرب برای حذف حجاب زنان مسلمان، نشان از زخم عمیقی دارد که جمهوری اسلامی با تبیین درست نقش زن و میدان دادن به او بر پیکرۀ نظام سلطه وارد آورده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از دیرباز تاکنون زاویۀ نگاه به زنان و تعیین نقش آنان بین تمدن‌ها، چالشی حل‌ناشدنی بوده است. کشور ایران نیز از این مسأله مبرا نبوده و چه بسا پرفراز و نشیب‌ترین مشاجرات به پهلوی و جمهوری اسلامی برگردد. برای دریافت سیر تغییرات باید تاریخ را بررسی کرد.

کشف حجاب را می‌توان یکی از اصلی‌ترین وقایعی دانست که بنیان‌گذار این فراز و نشیب‌ها شد و بیشترین تغییرات را در موقعیت اجتماعی زنان ایجاد کرد؛ رویدادی که نه به نفع زنان بود و نه به خاطر آنان. در حقیقت رضاخان با این تغییر به دنبال اروپایی شدن کشورِ تحت سلطه خویش بود و برای نشان دادن این پیشرفت پوشالی، زنان را به عروسک‌های خیمه شب بازی تبدیل کرد.

پیامدهای این حادثه دستی برای ساخت شخصیت کاذب از زنان در دوره پهلوی شد که با هویت اصلی آنان مغایر بود. آن‌ها به زن فقط در حد یک فرم و کالبد نگاه می‌کردند؛ نه انسان متفکر، سازنده، خلاق و عضو تعیین کننده جامعه.

 

«زن» در دوگانگی پیشرفت و عقب‌ماندگی

 

احیاء تفکرات پوسیدۀ غربی نسبت به زن

شخصیت، شأن و مقام زنان در دوره پهلوی به‌قدری خرد شد که به آنان فقط در حد یک شیء مصرفی نگاه می‌شد و با سیاست‌های دفتر فرح پهلوی، زنان را در کاباره‌ها و فاحشه‌خانه‌ها باید پیدا می‌کردی نه در خانه و درحال تربیت انسان!

هر حربه‌ای که در ایران می‌خواست پیاده شود، مُهر آزادی بر جبین آن نقش می‌بست و هرکسی در این قافله، بازی می‌خورد وارد مهلکه‌ای به اسم آزادی می‌شد و خود را هرگونه که می‌خواستند، می‌آراست! این‌گونه بود که زنان تا وقتی مشتری داشتند، دارای احترام بودند ولی همین که جلوه‌ نمی‌کردند به مانند کالای تاریخ گذشته به دور انداخته می‌شدند.

البته نباید از نقش استعمارگران انگلیسی که رهبری سیاسی فرهنگی این وقایع را برعهده داشتند غافل شد. آنان که برای از بین بردن ایدئولوژی شیعیان به دنبال حکومت بر ایران بودند، پس از حوادثی همچون نهضت تحریم تنباکو و قیام مشروطه درصدد فاسد کردن جامعه برآمدند. در اصل آنان با سوق دادن زنان به فساد، بی‌بندوباری و کشاندن مردان به جولانگاه فساد در پی انحطاط خانواده و آسیب رساندن به اساس اجتماع مسلمین بودند.

در این بین امام خمینی(ره) به عنوان پدری آگاه و دلسوز، مردم را گرد خود جمع کرده و با عزت دادن به آن‌ها حکومت اسلامی را بنیان نهاد. این انقلاب که بخشی از آن حاصل مشارکت اجتماعی عظیم زنان بود، زن را نه مظهر فریب و بازیچه، که او را موجودی بسیار با عظمت و با کرامت می‌دید که سعادت و شقاوت جامعه تا حد زیادی به ایفای نقش او بستگی دارد.

 

«زن» در دوگانگی پیشرفت و عقب‌ماندگی

 

انقلاب اسلامی، عبور از عقب ماندگی

رهبر معظم انقلاب در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس با اشاره به تفاوتی که جمهوری اسلامی در عزت مسؤولان و مردم ایران به وجود آورد، قضیه‌ای را از حضور سران سه کشور ابرقدرت در ایران نقل کردند که بدون اجازه و بی‌خبر در ایران جلسه گرفتند و وقتی پهلوی دوم وارد این جلسه شد، به او بی‌احترامی کرده و چرچیل و روزولت حتی جلوی پای او بلند هم نشدند.

در نتیجۀ نگاه اسلام، در ایران سیستمی تشکیل شد که تمام مردم و به خصوص زنان دارای نقش کلیدی و مؤثر شدند. در این حکومت، بانوان جایگاه بلند مرتبۀ مادری را داشته و سازندگان آیندۀ کشور، توسط همین زنان تربیت می‌شدند. رهبران نظام به زنان مسلمان افتخار می‌کنند و آنان را مایۀ افتخار و مباهات جمهوری اسلامی می‌نامند، زیرا عزت واقعی را برای آنان به ارمغان آوردند.

تلاش شبانه روزی غرب برای حذف حجاب زنان مسلمان، نشان از زخم عمیقی دارد که جمهوری اسلامی با تبیین درست نقش زن و میدان دادن به او بر پیکرۀ نظام سلطه وارد آورده است. بانوانی مانند طوبی کرمانی، طاهایی، طاهره دباغ و... با نمایان کردن حجاب اسلامی و انقلابی، عقب‌ماندگی‌های ناشی از تفکرات غرب و سنتی‌نما را باطل کرده است. آنان با روش نوین اسلام ناب محمدی(ص) الگویی را برای زنانی به‌وجود آوردند که سالیان سال فکر پیشرفت را در ذهن خود می‌پرورانند./ی703/ق

محمدعلی گلوردی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
نگاه جالبی بود
احسنتم
3
0