۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۶۴۰۱۰

واکنش قاطع انصارالله به تحرکات عربستان درباره مأرب

واکنش قاطع انصارالله به تحرکات عربستان درباره مأرب
جنبش انصارالله یمن در واکنش به تلاش‌های عربستان برای جلوگیری از آزادسازی مأرب قاطعانه اعلام کرد که این تصمیم کاملا ملی و حاکمیتی بوده و هرگز از آن بازنمی‌گردیم.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا٬ جنبش انصارالله یمن در یک تصمیم قاطع و قابل پیش‌بینی در واکنش به تلاش‌ها و دست و پازدن‌های عربستان برای توقف پیشروی‌های آن در مأرب تاکید کرد که هرگز چنین چیزی را نپذیرفته و تصمیم برای آزادسازی مأرب یک تصمیم ملی و حاکمیتی است.

نیروهای انصارالله پس از پیشروی در تعداد زیادی از مواضع استراتژیک در مناطق رحبه و جبل و نیز الجوبه در جنوب مارب و سیطره بر این شهر پس از فرار نیروهای وابسته به «عبد ربه منصورهادی» رئیس جمهور فراری یمن و عقب نشینی عربستان با همه تجهیزات و سلاح های خود از غرب مارب٬ در آستانه تکمیل روند آزادسازی این شهر هستند.

منابع قبیله‌ای مارب در گفتگو با روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کردند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند دستاورد بزرگی در مارب به دست آورده و شنبه گذشته پس از چندین درگیری خشونت‌آمیز کنترل منطقه استراتژیک هیلان و منطقه باریک غرب این استان را تحت کنترل خود درآورده و تعداد زیادی از تجهیزات و سلاح های مزدوران سعودی را کشف و ضبط کردند.

به گفته این منابع ده‌ها نفر از عناصر قبیله‌ای مارب که به عنوان مزدوران عربستان در صف نیروهای منصورهادی بودند٬ در اعتراض به تجاوزات هوایی عربستان سعودی در منطقه الوشل که منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از آنها شد٬ از حضور در میان نیروهای دولت مستعفی استعفا دادند.

در میان اخبار منتشر شده از رسیدن فرماندهان نظامی امارات به مارب در خلال دو روز گذشته برای حمایت از «صغیربن عزیز» رئیس ستاد نیروهای منصورهادی٬ درگیری‌ها در جبهه‌های مختلف این استان افزایش یافت که در پی آن نیروهای صنعا موفق شدند پیشروی قابل توجهی در جبهه‌های جنوب غربی مارب داشته باشند.

یک منبع نظامی در این راستا گزارش داد که ارتش و کمیته های مردمی توانستند کنترل منطقه استراتژیک الحزمه را بر عهده گرفته و به سمت مناطق السحیل و نخلا پیشروی کرده و درگیری‌های شدیدی با نیروهای منصورهادی در شرق السحیل داشتند. همچنین نیروهای صنعا روز یکشنبه حمله گسترده‌ای به سمت منطقه ایدات الراء در همان جبهه ترتیب دادند.

به دنبال اقدام حزب «اصلاح» برای انجام عملیات‌های نظامی در جبهه العلم در شرق مارب طی روزهای گذشته و کمک خواستن از جریان سلفی و عناصر تروریستی القاعده٬ نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن در خلال دو روز گذشته با این عناصر در جبهه شمالی مارب به ویژه مناطق العلم و النضود درگیر شده و تعداد بی‌شماری از جنگنده‌‌های متجاوزان سعودی نیز برای حمایت از شبه نظامیان حزب اصلاح و تروریست‌های القاعده وارد این درگیری‌ها شدند.

در همین راستا و در واکنش به فشارهای بین‌المللی ضد صنعا برای توقف پیشروی‌هایش در مارب و نیز تلاش‌های برخی قدرت‌های منطقه‌ای برای توقف پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در این شهر٬ سرتیپ«عبدالله یحیی الحاکم» رئیس هیئت اطلاعات نظامی دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که تصمیم برای آزادسازی مارب یک تصمیم ملی و حاکمیتی بوده و تصمیم حاکمیتی یمن خط قرمز آن است و صنعا هرگز اجازه نخواهد داد هیچ طرفی تحت هر توجیه و بهانه‌ای در تصمیمات حاکمیتی آن مداخله کند و همه باید این را بدانند.

در همین زمینه «ابوعلی الحاکم» از فرماندهان جنبش انصارالله تاکید کرد که کشورهایی که از پیشروی‌ نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نگران هستند؛ کشورهایی هستند که از عناصر تروریستی در مارب حمایت می‌کنند.

انصارالله از ائتلاف سعودی-اماراتی خواسته است که محاصره یمن را بردارند و به صورت جدی وارد مذاکرات شوند تا جنگ در این کشور پایان یابد.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سالروز پیروزی انقلاب این کشور (21 سپتامبر) این این پیروزی را به مردم یمن تبریک گفت و بار دیگر یمنی‌هایی را که در جبهه ائتلاف سعودی قرار گرفته‌اند، به آغوش وطن دعوت کرد.
 
رئیس شورای عالی سیاسی یمن از سازمان ملل و شورای امنیت خواست به جای سیاست‌های دوگانه، اقدام ائتلاف سعودی در محاصره یمن و حمله هوایی به این کشور را محکوم کنند و گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها در یمن را باز کنند. وی با تأکید بر اینکه مطالباتی را به مارتین گریفیتس٬ فرستاده سازمان ملل در یمن گوشزد کرده است، گفت که این مطالبات، مطالبات بر حق و عادلانه‌ای برای ملت این کشور است.

همچنین «عبدالملک الحوثی» رهبر انصار الله طرحی را به گریفیتس ارائه کرده که شامل مطالباتی درباره سهم مشخص ملت یمن از منابع نفتی و گازی استان مأرب است. مطالبات انصارالله شامل تقویت سیستم برق صنعاء از طریق مأرب و اختصاص بالاترین مقدار گاز خانگی به مناطق آزاد شده یمن با قیمتهای معین است. انصارالله همچنین تأکید کرد، باید قبایل و گروه های وابسته به این جنبش که در مأرب حضور دارند، در پستهای مهم دولتی به کار گرفته شوند و از هیچ نهاد اجرایی و اقتصادی کنار گذاشته نشوند.

این جنبش همچنین به گریفیتس گفته است که باید شماری از زندانیان در بند ائتلاف سعودی-اماراتی آزاد شوند.
ارسال نظرات