۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۶۴۰۸۷
یادداشت؛

مدرسه‌ای که فاسد می‌کند!

مدرسه‌ای که فاسد می‌کند!
اینستاگرام مدرسه‌ای به وسعت ایران شده برای آموزش سند ۲۰۳۰، راه‌اندازی طوفان توییتری ذهن برخی‌ها را مشغول به خود کرده است و مرکز ملی فضای مجازی در ناکجاآباد‌ سیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اگر تاکنون با فعالان توییتر هم کلام شده باشید، حتماً تأثیرگذاری مفرطی که این فضا روی آنان گذاشته است شما را شگفت‌زده می‌کند و یا اگر به بازه سنی کاربران اینستاگرام توجه کرده باشید، پایین بودن میانگین سنی کاربران آن شما را متحیر می‌سازد.

بی‌توجهی مسؤولان فضای مجازی و عدم نظارتی که در بسترهایی همچون اینستاگرام وجود دارد، می‌تواند به‌تنهایی هر شخصی را نسبت به آیندۀ جامعه نگران کند. این احساس خطر نیز زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم در ایران بیش از 70 درصد کاربران این شبکۀ اجتماعی بازه سنی 13 تا 17 سال دارند.

از مسؤولان نالایق زیاد گفته‌اند و نوشته‌اند؛ اما کمتر کسی به بررسی احوال فعالان توییتری پرداخته است. عده‌ای که معلوم نیست ابتدا انقلابی بوده‌اند و بعد فعال رسانه‌ای شدند یا برعکس بوده است! وقتی پای صحبت آن‌ها می‌نشینید، خواهید دید که چطور در توییتر سیر آفاق دارند و سلامی حواله انفس می‌کنند! در خوش بینانه‌ترین حالت، افتخارات این قبیل فعالان پویش‌های مختلف، هشتگ‌پراکنی، کامنت‌های جنجالی و طوفان توییتری است.

سیر آفاق و انفس در توییتر!

بد نیست از کمپین‌های ضدانقلاب گفت که چطور ربات‌ها و اکانت‌های فیک سعودی، اسرائیلی، منافقین و... یک هشتگ را ترند می‌کنند و در مقابل یک جماعت انقلابی هاج‌‌ و واج به صفحه موبایلشان نگاه می‌کنند. انقلابی‌هایی که زمان و اندیشۀ خود را صرف گردش در توییتر، توییت زدن و ریتوییت می‌کنند و خود را از افراد مؤثر در انقلاب اسلامی می‌پندارند و فکر می‌کنند که رسانه را خوب فهمیده‌اند؛ اما یک جای کارشان می‌لنگد.

تلاش کسانی که در این طوفان‌های هشتگی نقش دارند قابل تحسین است؛ اما آسیب‌های زیادی نیز متوجه آن‌ها است که می‌تواند پاشنه آشیل این ظرفیت مدیریت نشده باشد. اولین آسیبی که این جریان بدان توجه ندارد ضرورت بومی شدن تمامی زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی است.

در واقع تا زمانی که تمامی پنل‌های مدیریت این شبکه‌های اجتماعی از خارج ایران هدایت می‌شود، تلاش برای جریان‌سازی رسانه‌ای در این فضا کاری بیهوده است. حواشی اعدام نوید افکاری در این فضا و همچنین ترند شدن هشتگ «اعدام نکنید» در قبال اعدام چند نفر از کسانی که در آبان‌ماه سال گذشته با حضور فعال در اغتشاشات به اعدام محکوم شده بودند خود شاهد مثال این سخن است.

 

 

هرچند امروز این جریان به خیال خود متوجه این مسأله هستند و به مناسبت‌های مختلف از شبکه ملی اطلاعات حمایت می‌کنند؛ اما تا زمانی که خودمان با حضور در این پلتفرم‌ها بدان رسمیت می‌بخشیم این کارها دردی را دوا نخواهند کرد.

با توجه به اظهارات مدیران شبکه‌های اجتماعی در دنیا می‌توان گفت توییتر خود نوع جدیدی از رسانه است. اساساً مدیران توییتر افراد بسیاری را به بهانه داشتن رسانه فردی به این شبکه جذب می‌کنند و وقتی این خرده رسانه‌های فردی در کنار هم جمع می‌شوند، توییتر به یک کلان رسانه تبدیل می‌شود که مدیر آن قابلیت هدایت افکار عمومی، تشخیص ذائقه، ذائقه‌سازی و هزاران اقدام دیگر را از این طریق به‌دست می‌آورد.

یدطولایی در انحرافات فرهنگی 

از طرفی آمار سایت‌های مختلف خارجی از جمله سایت «statcounter» نیز نشان می‌دهند که در آگوست ۲۰۲۰ توییتر تنها ۲ درصد از ایرانیان در این شبکه فعالیت داشته و در یک سال گذشته تنها در یک مقطع آمار توییتر به ۱۱ درصد رسید که این اتفاق همزمان با ترند شدن هشتگ «اعدام نکنید» در ماه جولای ۲۰۲۰ بوده است.

در پایان باید گفت توییتر همزمان با این چند آسیب از آسیب‌های دیگری که در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، لایکی و... بی‌بهره نیست و در ایجاد انحرافات فکری - فرهنگی و اخلاقی در میان کاربران خود ید طولایی دارد./ی704/ق

ارسال نظرات