۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۶۴۰۹۷

آیت الله ممدوحی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه

آیت الله ممدوحی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه
آیت الله حسن ممدوحی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ساعتی پیش در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسن ممدوحی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ساعتی پیش در سن 81 سالگی دارفانی را وداع گفت.

یکی از نزدیکان آیت الله ممدوحی در گفت وگو با رسا این خبر را تأیید و اعلام کرد که این عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ساعتی پیش بر اثر ابتلا به سرطان در بیمارستان بقیة الله جان به جان آفرین تسلیم کرد.

خبرگزاری رسا، در گذشت آیت الله ممدوحی را تسلیت می گوید و برای بازماندگان و ارادتمندان ایشان آرزوی صبر دارد.

مروری بر زندگی نامه مرحوم آیت الله ممدوحی

آیت الله حسن ممدوحی  در سال‌ 1318 هجری شمسی در كرمانشاه‌ در خانواده‌ای متدين‌ و دانش‌ دوست‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ به‌ پيشه‌ تجارت‌ اشتغال‌ داشت‌ و خود، تا شرح‌ لعمه‌ را خوانده‌ و بر آن‌ مسلّط‌ بود. خانه‌ ايشان‌ در كرمانشاه‌ محل‌ رفت‌ و آمد روحانيان‌ و علماء شهر بود.

دوران‌ تحصيل‌:
آيت‌الله‌ ممدوحی در هفت‌ سالگی به‌ دبستان‌ رفت‌ و پس‌ از اتمام‌ تحصيلات‌ كلاسيك‌ به‌ تحصيل‌ علوم‌ دينی روی آورد، امّا اين‌ مسأله‌ ابتدا با مخالفت‌ خانواده‌اش‌ رو به‌ رو بود. از اين‌ رو، وی چهل‌ زيارت‌ عاشورا در حالت‌ ايستاده‌ نذر كرد. عازم‌ شدن‌ او به‌ قم‌ در زمانی بود كه‌ بخشی از دروسِ دوره مقدمات‌ را به‌ پايان‌ برده‌ بود. در قم‌ به‌ تكميل‌ دروس‌ دوره مقدمات‌ پرداخت‌ و سپس‌ به‌ درس‌ شرح‌ لمعتين‌ رفت‌. حجره او در قم‌ در مدرسه‌ علميه حجتيه‌ قرار داشت‌ و شرط‌ ورود به‌ آن‌، امتحان‌ دادن‌ شرح‌ لمعه‌ بود؛ امّا سفارش‌ ويژه‌ آيت‌الله‌ سيد احمد زنجانی(ره‌) باعث‌ شد كه‌ وی را بدون‌ امتحان‌ به‌ آن‌ مدرسه‌ بپذيرند.

با پايان‌ يافتن‌ دوره سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ برجسته دوره خود رفت‌ و در كنار آن‌ از تحصيل‌ علوم‌ عقل‌ و حكمت‌ نيز باز نماند و از شاگردان‌ دروس‌ عمومی و خصوصی علامه‌ طباطبايی(ره‌) به‌ شمار می آمد و مدت‌ زيادی از وقت‌ خود را به‌ مباحثه‌، دقت‌ و ملازمه‌ با استادان‌ خود می پرداخت‌ كه‌ باعث‌ شد خاطرات‌ بسياری از آن‌ بزرگواران‌ در سينه‌ داشته‌ باشد. همچنين‌ در دروس‌ اخلاق‌ آن‌ روزگار شركت‌ ويژه‌ داشت‌ و از اين‌ رهگذر، به‌ تهذيب‌ نفس‌ و كسب‌ ملكات‌ فاضله‌ می پرداخت‌. او در اين‌ سالها، از تدريس‌ آنچه‌ آموخته‌ بود، دريغ‌ نكرد برخی از كتب‌ را بارها تدريس‌ فرمود.

استادان‌ و دوستان‌:
آيت‌الله‌ ممدوحی در سالهای تحصيل‌ خود، محضر عالمان‌ بسياری را درك‌ كرد. او كه‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد آيت‌الله‌ ستوده‌ خوانده‌ بود، برای خواندن‌ كتاب‌ مكاسب‌ به‌ درس‌ آيت‌الله‌ مشكينی رفت‌ و رسائل‌ را نزد حضرت آيت‌ الله‌ نوری همدانی و مرحوم‌ آيت‌الله‌ آذری قمی و كفايه‌ را خدمت‌ آيت‌ الله‌ سلطانی فرا گرفت‌. با اتمام‌ دوره سطح‌ و ورود به‌ درس‌ خارج‌، در درس‌ فقه‌ مرحوم‌ محقق‌ داماد شركت‌ كرد و مدت‌ چهارده‌ سال‌ به‌ درس‌ حضرت آيت‌الله‌ گلپايگانی(ره‌) رفت‌ و تا دو سال‌ پيش‌ از رحلت‌ آن‌ مرجع‌ بزرگ‌، در درس‌ او حاضر می شد. در اين‌ سالها، برای تحصيل‌ اصول‌ فقه‌ نيز به‌ درس‌ خارج‌ مرحوم‌ ميرزا هاشم‌ آملی رفت‌ و سالها از محضر او كسب‌ فيض‌ كرد.

آيت‌الله‌ ممدوحی در سالهای تحصيل‌ خود، علوم‌ عقلی و حكمت‌ را نيز به‌ خوبی فرا گرفت‌ و مدتها در درس‌ اسفار علامه‌ سيد محمد حسين‌ طباطبايی(ره‌) حاضر می شد. علاوه‌ بر آن‌ در جلسات‌ خصوصی علامه‌ كه‌ در شبهای پنج‌شنبه‌ و جمعه‌ تشكيل‌ می شد، شركت‌ داشت‌ و نيز از شيوه اخلاقی و برنامه‌های سير و سلوك‌ او بهره‌های فراوان‌ می برد. با رحلت‌ علامه‌ طباطبايی، در درس‌ اسفار و فصوص‌ الحكم‌ آيت‌الله‌ جوادی آملی شركت‌ نمود و بعدها به‌ درس‌ آيت‌الله‌ حسن‌زاده آملی نيز می رفت‌ و از محضر اين‌ دو عالم‌ بزرگوار نيز به‌ بهترين‌ وجه‌ استفاده‌ می کرد.

آيت‌الله‌ ممدوحی در سالهای تحصيل‌ خود با طلاب‌ و فضلا مباحثه‌، مرافقت‌ و دوستی داشت‌ كه‌ از جمله‌ آنان‌ به‌ آيت‌الله‌ سيد محسن‌ خرازی، آيت‌الله‌ رضا استادی و آقای شيخ‌ قدرت‌ اللّه‌ نجفی اشاره‌ كرد. وی بسياری از دروس‌ آموخته‌ را با اين‌ بزرگواران‌ مباحثه‌ می کرد.

فعاليتهای علمی و فرهنگی:
زندگی آيت‌الله‌ ممدوحی سرشار از تلاشهای علمی و فرهنگی است‌. اين‌ عالم‌ بزرگوار در سالهای عمر خود بارها كتب‌ درسی فقهی و اصولی تا سطح‌ كفايه الاصول‌ را تدريس‌ كرده‌ است‌ واز اين‌ رهگذر شاگردان‌ بسياری را تربيت‌ کرده است‌؛ امّا با توجه‌ به‌ نياز حوزه‌های علميه‌ به‌ آشنايی با علوم‌ عقلی و با توجه‌ به‌ ضرورتهای موجود در جهان‌ اسلام‌ و با سفارش‌ آيت‌الله‌ جوادی آملی، به‌ تدريس‌ علوم‌ عقلی روی آورد و پس‌ از بارها تدريس‌ كتب‌ بدايه الحكمه و نهايه الحكمه علامه‌ طباطبايی، شرح‌ اشارات‌ ابن‌ سينا و شرح‌ منظومه‌ سبزواری، به‌ تدريس‌ كتاب‌ اسفار پرداخت، همچنین ایشان به‌ تدريس‌ كتاب‌ شريف‌ توحيد صدوق‌ با روش‌ كارشناس‌ و تحقيق‌ در متن‌ و انطباق‌ با براهين‌ فلسفی و كلامی اشتغال‌ داشت.

آيت‌الله‌ ممدوحی در طی اين‌ سالها كتب‌ فراوانی را تأليف‌ و به‌ عالم‌ اسلام‌ ارزانی داشته‌ است‌ كه‌ از آن‌ ميان‌ می توان‌ به‌ شرح‌ صحيفه‌ سجاديه‌، شرح‌ نهج‌البلاغه‌، شرح‌ رساله الولايه علامه‌ طباطبايی، رساله‌ای در علم‌ امام‌، حقوق‌ اساسی، انسان‌ و جهان‌ در شناخت‌ مكتب‌ اسلام‌، اجتهاد و تقليد، حكمت‌ حكومت‌ فقيه‌ و شرح‌ رساله الوجود كاشف‌ الغطاء اشاره‌ كرد.

او بارها در مجامع‌ عمومی و در شهرهای گوناگون‌ به‌ سخنرانی و تبليغ‌ مبانی اسلام‌ و شيعه‌ پرداخته‌ است‌ كه‌ همواره‌ با استقبال‌ اقشار گوناگون‌، به‌ ويژه‌ جوانان‌ برومند رو به‌ رو شده‌ است‌.

فعاليتهای سياسی:
آيت‌الله‌ ممدوحی با نخستين‌ بارقه‌های مبارزه‌ با رژيم‌ طاغوت‌، به‌ صف‌ مبارزان‌ پيوست‌ و در طول‌ ساليان‌ حكومت‌ خاندان‌ پهلوی از هيچ‌ تلاشی در راه‌ مبارزه‌ با آن‌ حكومت‌ خائن‌ فروگذار نكرد كه‌ بر اثر آن‌، بارها مورد تعقيب‌ و تهديد قرار گرفت‌.

او همكاری خود با جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ را از همان‌ سالها آغاز كرد و در امور گوناگون‌ به‌ برنامه‌ريزی برای مبارزه‌ منسجم‌ می پرداخت‌. او در اماكن‌ و شهرهای گوناگون‌ سخنرانيهای تندی عليه‌ رژيم‌ شاه‌ انجام‌ می داد كه‌ گاه‌ به‌ دستگيری و بازداشت‌ او می انجاميد.

علاوه‌ بر آن‌، آيت‌الله‌ ممدوحی با شناخت‌ هجمه‌های فرهنگی و ضرورت‌ تلاش‌ فرهنگی برای خنثی كردن‌ شبهه‌های ماركسيسم‌ و كمونيسم‌ به‌ تلاش‌ برای آشنايی جوانان‌ با مبانی اسلام‌ و نقد ديدگاه های مكاتب‌ التقاطی می پرداخت‌.

آيت‌الله‌ ممدوحی پس‌ از انقلاب‌ نيز به‌ حمايت‌ خود از امام‌(ره‌) و رهبر معظم‌ انقلاب‌ ادامه‌ داد و در مسائل‌ گوناگون‌ همواره‌ مدافع‌ انقلاب‌ بود و بدون تعارف و با صراحت از خط ولایت و انقلاب دفاع می کرد، همچنین این عالم برجسته تا آخر عمر خود در قم‌ به‌ تدريس‌ و تربيت‌ شاگردان‌ مكتب‌ امام‌ صادق‌(ع‌) اشتغال‌ داشت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
رحلت این عالم انقلابی را به علمای جامعه مدرسین تسلیت می گویم.
0
0