۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۴۲۶۶
آیت الله رشاد:

رشته «فقه التربیه» به دنبال تربیت مجتهد متخصص است

رشته «فقه التربیه» به دنبال تربیت مجتهد متخصص است
تهران - آیت الله رشاد در آیین افتتاحیه رشته فقه التربیه، گفت: رشته «فقه التربیه» به دنبال تربیت مجتهد متخصص تراز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رشته «فقه التربیه» ظهر امروز با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله رشاد در ابتدا با بیان اینکه دین زوایای گوناگونی دارد، اظهار داشت: یکی از آن زوایا ساحت تربیتی است که خود یک نظام محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هندسه معرفتی دین شش ضلع دارد که یکی از آن اضلاع مربوط به مباحث تربیتی می شود، ادامه داد: حوزه تربیت یک حوزه مستقل و متفاوتی است و چون دین کامل و جامع است نمی تواند فاقد جنبه تربیتی باشد.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه آموزه های اخلاقی با آموزه های احکامی و شریعت متفاوت است، عنوان کرد: اخلاق غیر از فقه است اما گاهی موضوعاتی موازی هم دارای حکم فقهی و اخلاقی می شود، برای مثال غیبت هم محکوم به حکم فقهی و دیگر محکوم به حکم اخلاقی است، هم می توان گفت غیبت حرام است و هم می توان گفت از افعال قبیح محسوب می شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه اخلاق درصدد آن است که نفوس را از رذائل تخلیه و سرشار از فضائل کند، اظهار داشت: اما معنویات اینگونه نیست زیرا معنویات می خواهد مرتبه وجودی آدمی را ارتقاء دهد و تا انسان با ملکوت ارتباط برقرار کرده و بر آن سیطره یابد.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه تربیت یکی از غایات عالیه دین محسوب می شود، گفت: تفاوت ساحت تربیت با دیگر ساحات دین تفاوت غایت و مقدمه است زیرا دیگر ساحات و اضلاع دین مقدمه برای تربیت نفوس است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم از دستاوردهای تاسیس رشته «فقه التربیه» تولید نظام تربیتی اسلامی باشد تا در خلال تحصیل و تحقیقاتی که صورت می پذیرد صاحب نظرانی در این رشته تربیت شوند؛ شعار این دوره ها تربیت مجتهد متخصص تراز اصل خواهد بود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات