۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۶۶۴۴۳۰

واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده BBC + فیلم و عکس

واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده BBC + فیلم و عکس
پس از انتشار مستند مغرضانه BBC فارسی درباره جلسه ای از فرماندهان سپاه در دفاع مقدس، صاحب نظرات و کاربران فضای مجازی به دروغ پرازی های این رسانه انگلیسی واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در چهلمین سالگرد آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق فایل صوتی جدیدی منتشر شده که از مناقشاتی بین فرماندهان جنگ تحمیلی حکایت دارد. 

در واقع این فایل صوتی مربوط به یک جلسه در آذر سال ۱۳۶۳ بوده که در آن محسن رضایی فرمانده وقت سپاه با تعدادی از همرزمانش صحبت می‌کند که برخی از آنها به نحوه مدیریت جنگ و فرماندهی سپاه انتقاد می‌کنند. 

پس از انتشار مستند «کودتای خزنده در سپاه»، برخی از خبرگزاری‌ها، مسؤولان، شخصیت‌های مهم کشور و همچنین کاربران فضای مجازی واکنش‌هایی نسبت به این مستند داشته‌اند که در ادامه مشاهده می‌کنید. 

جام‌جم آنلاین در رابطه با این مستند تیتر زد «جلسه نه‌چندان محرمانه» و در ادامه نوشت: اطلاعات محرمانه‌ای در کار نیست، مشت بی‌بی‌سی قبل از پخش مستند کودتای خزنده باز شد.  

تعداد بازدید : 8

 

سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به مستند ساخته شده در شبکه‌های بیگانه گفت: در اوایل انقلاب برخی با این گمان که با ورود به سپاه پاسداران به قدرت و شهرت خواهند رسید وارد این حوزه شدند، اما پس از وقوع جنگ آنها ذات ترسو و بزدل خود را به نمایش گذاشتند. 
منبع؛ همشهری‌آنلاین

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی، پستی را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته و در ارتباط با همین موضوع نوشت: اختلاف نظرهای کارشناسی اگر با حواشی انحرافی مخلوط شود، نتیجه‌اش جز تخریب و خسران سازمانی چیز دیگری نخواهد بود. 

این چهار شهید بزرگوار و تعداد دیگری از فرماندهان سپاه تهران و تیپ سیدالشهدا (ع)، معتقد بودند که تمرکز عملیات، باید در جبهه‌ غرب باشد نه در جنوب. در مقابل، دیگر بزرگان و فرماندهان سپاه نیز نگاه کارشناسی دیگری داشتند.

همچنین اختلاف دیدگاه‌ها در مورد جایگاه "صف و ستاد" در جنگ هم، مسئله ساز شده بود.

مصادره‌ این اختلافات کارشناسی، توسط افرادی چون اکبر گنجی، مربی سیاسی پادگان ولی‌عصر (عج)، باعث شکل‌گیری جریانی انحرافی شد که می‌رفت تا در اوج جنگ، سپاه را به تفرقه و دو دستگی بکشاند!   
منبع؛ باشگاه خبرنگاران جوان

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

خبرگزاری تسنیم نیز با دعوت از محمد‌علی صمدی پژوهشگر دفاع مقدس به بررسی ابعاد مختلف این مستند پرداخت:

تعداد بازدید : 8

 

همشهری آنلاین در این رابطه فیلمی از سردار کوثری منتشر کرده است که می‌گوید: من در این جلسه حضور داشتم و دیدم که اتفاق خاصی در این جلسه نیفتاد. رزمندگان از فرماندهان کل سؤال  می‌کردند و فرمانده هم پاسخشان را می‌داد.  

در جلسه سال 63،‌ برخی همچون اکبر گنجی حضور داشنتد که تلاش می‌کردند بحث را به حاشیه برانند. اکبر گنجی انسان خودفروخته‌ای بود. با آن که در سپاه بود اما یک روز هم در جنگ حاضر نشد و در نهایت هم پناهنده شد. وی اصلا برای جنگ دل نمی‌سوزاند و فقط به دنبال ایجاد تفرقه بود. 

تعداد بازدید : 4
 

روزنامه وطن امروز در یادداشتی با عنوان «جلسه‌ای که محرمانه نبود!» به قلم محمدعلی صمدی به بررسی مستند خزنده پرداخت. در قسمتی از این یادداشت آمده است؛ در سال ۶۳ به علت برخی اختلافات در سپاه منطقه ۱۰، به تدبیر شخص رضایی، جلسات پرسش و پاسخی برگزار شد تا از سوء تفاهمات ایجاد ‌شده در برخی یگان‌های استان تهران بکاهد. 

گفت‌وگوهای انجام‌شده در این جلسه ضبط شده و در همان ایام، در میان پاسداران و رزمندگان توزیع شد.

پیام حضرت امام نقطه پایان این تنش‌ها در سال ۶۳ بود. 

مستند اخیر بی‌بی‌سی فارسی همان پرسش و پاسخ میان کادرهای سپاه منطقه ۱۰ با فرمانده کل سپاه است؛ جلسه‌ای که با فراخوان عمومی میان سپاه‌های مناطق برگزار شد و هیچ قید محرمانه و سری نداشت. 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

خبرگزاری دانشجو: مستند جدید بی‌بی‌سی تحت عنوان «کودتای خزنده» اتفاق مبارکی بود تا یکی از ادوار بحث‌برانگیز مدیریت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس بازخوانی شود. 

متأسفانه به دلیل کج‌سلیقگی برخی مدیران در عرصه بازخوانی تاریخ دفاع مقدس، محملی برای استفاده شبکه‌های خارجی از شکاف‌های تاریخی آن دوران فراهم شد. 

امری که چند روز قبل هم با هشدار رهبر انقلاب در مورد خطر شدید تحریف دفاع مقدس و لزوم بازخوانی و نشر آن همراه شد.

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

روزنامه خراسان: بی بی سی فارسی در مستندی با عنوان کودتای خزنده در سپاه درحالی سعی می کند بی تدبیری فرماندهان را برجسته کند که نگاهی به واقعیت‌های گفته نشده در این روایت حکایت از پشت پرده‌های دیگری دارد.

با شروع هفته دفاع مقدس شبکه BBC با انتشار صوت یکی از جلسه های فرماندهان درپاییز سال 63 و اعتراض هایی که در آن صوت به نحوه فرماندهی جنگ می‌شود؛ سعی کرده هدف خاصی را تحت عنوان سیاسی کاری و بی‌تدبیری فرماندهان جنگ دنبال کند.

این درحالی است که در این مستند که عنوان «کودتای خزنده در سپاه » را یدک می کشد هیچ اشاره‌ای به زمینه‌ها و به اصطلاح کانتکس بحث‌های فرماندهان نمی‌شود چرا که هدف بی‌بی‌سی نه واکاوی بی‌طرفانه تاریخ که پیگیری چند هدف همزمان است.

اکبر عاطفی فرمانده گردان عملیات کربلای ۵  از حاضران در جلسه و مخالفین شیوه فرماندهی جنگ می‌گوید: جلسه‌ای که در سپاه تهران برگزار شد، ما هم حضور پیدا کردیم؛ نقد حاج حسن بهمنی و آقای رستگار فقط به فرماندهی کل سپاه نبود بلکه برای کل موضوع اداره جنگ حرف داشتند. 

 آن‌ها به امکانات و بودجه‌هایی که در اختیار جنگ قرار می‌گرفت، تاکتیک‌ها، راهبرد‌ها و انتخاب مناطق عملیاتی نقد داشتند. 

دیدیم یک نفر سریع به پشت تریبون پرید و شروع به حرف زدن کرد. هیچ کدام از ما او را نمی‌شناختیم. حداقل من و دیگر فرمانده گردان‌ها او را تا به حال ندیده بودیم؛ از دیگران پرسیدیم او کیست و برای کدام یگان است؟ گفتند اکبر گنجی است.  

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

کوچک محسنی از حاضران در آن جلسه در مورد این جلسه گفت: اشتباه ما همین بود که به جای ارائه طرح‌هایمان به فرماندهی سپاه، آن را به سیاسی‌ها دادیم و یک عده هم مطامع خودشان را در نظر گرفتند و اختلاف‌های ناجور بروز یافت. عاقبت هم که کار به کناره‌گیری حاج‌کاظم انجامید. 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

محمد‌علی صمدی پژوهشگر دفاع مقدس در رابطه با این مستند می‌گوید؛ آن جلسه، فضای آرامی ندارد و آقای رضایی تلاش می‌کند که فضا را با آرامش همراه کند و شهید حسن بهمنی هم موفق شدند از تنش بیش از حد جلوگیری کنند. 

آن چیزی که چند روز اخیر بی‌بی سی به قول خودش از این فایل صوتی به عنوان یک جلسه محرمانه با موضوع کودتای خزنده، صوت جلسه گفتگوی رزمندگان با فرمانده خود بود.

این که دشمن امروز بعد از سی سال با عینک امروز می‌خواهد از صوت این جلسه سوء استفاده سیاسی بکند، جای بحث دارد. این که می‌گویند کودتای خزنده یعنی چه؟ کودتا علیه چه کسی؟ کودتای کدام عنصر قدرت علیه کدام عنصر قدرت؟ این جلسه داخلی سپاه بین فرماندهی و برادران همرزمش برگزار شده است و همه حاضران نیز شاگردان امام هستند.

تعداد بازدید : 6
 

سردار نجات جانشین قرارگاه ثارالله تهران نسبت به این مستند می‌گوید:  ما در زمان جنگ دو جریان نفاق داشتیم؛ یک جریان نفاق آشکار بود که همان منافقین بودند که‌ به صدام پناهنده شدند و اخبار و اطلاعات جنگ را یا به صورت تخلیه تلفنی یا به واسطه نفراتی که داشتند، در اختیار صدام می‌گذاشتند. 

یک جریان نفاق پنهان هم داشتیم که در دفتر آقای منتظری جمع شده بودند. این جریان که تبلور آن در داماد آقای منتظری و برادر دامادش، سید مهدی هاشمی بود که بعدا اعدام شد، از ساده‌لوحی آقای منتظری استفاده و احساس می‌کردند که می‌توانند همه کارهایی که مدنظرشان است را از طریق ایشان انجام دهند. ایشان فقیه وارسته و زحمت کشیده‌ای بود ولی متاسفانه بسیار ساده بود و روی ایشان اثر می‌گذاشتند. 
منبع؛ پایگاه تحلیلی خبری 55

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

نور نیوز در این مورد نوشت: «وارونه‌نمایی و قلب حقیقت» طی چند سال گذشته به یکی از مهمترین تاکتیک‌های عملیات روانی دشمنان ملت ایران ذیل راهبرد «جنگ ادراکی»  علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. 

هدف از این راهبرد به طور مشخص در گام اول خدشه به کلیت نظام و متهم کردن آن به فساد، دروغ‌گویی و ناکارآمدی و در گام دوم کاهش شاخص اعتماد عمومی به مجموعه حاکمیت و در نهایت فروپاشی از درون است.

عبدالله گنجی سردبیر روزنامه جوان در سرمقاله‌ای نوشت: اولین نکته‌ای که از نقاط قوت سپاه بوده و هست، نشستن فرمانده سپاه پای انتقادات افراد رده‌های دوم و سوم است که در سراسر بحث ادب و احترام منتقدین رعایت شده است. این فضای انتقادی خوشبختانه هنوز در سپاه وجود دارد. حتی در زمان فرماندهی سردار جعفری، جوان دانشجویی که تازه به سپاه پیوسته بود، در جلسه‌ای عمومی ده‌ها انتقاد را طرح کرده و از قضا مورد تشویق هم قرار گرفته بود. همین روند و رویه معرف سپاه است که از قاعده «ارتش چرا ندارد» پیروی نمی‌کند. می‌شود نقد کرد و پاسخ شنید.

بی‌بی‌سی تلاش می‌کند اعتراض جلسه ۵ /۹ /۱۳۶۳ را به جنگ و تدابیر آن ارجاع دهد- که البته صوت‌هایی که پخش می‌کند فقط شهید بهمنی به این موضوع می‌پردازد و مورد دیگری نیست-اما ناشیانه و سهواً بحث از فرماندهی جنگ خارج و به دوگانه اعضای سابق سازمان مجاهدین در سپاه (ذوالقدر، نجات، شمخانی، رضایی) و حامیان آیت‌الله منتظری تبدیل می‌شود. 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

عطاء الله مهاجرانی در توئیتی نوشت: دوستی پرسید: اگر بخواهی به برنامه کودتای خزنده سپاه که توسط BBC فارسی پخش شد، پاسخ بدهی چه خواهی گفت!؟ گفتم: پاسخ متناسب این است که حسن فتحی مجموعه تلویزیونی درباره کودتای مرداد ۳۲ و نیز کودتای اسفند ۱۲۹۹ بسازد. کودتا تعریف مشخصی دارد. رضاخان کودتا کرد و شاه با کودتا برگشت. 

سپاه و ارتش ارکان دفاع از تمامیت ارضی، وحدت ملی، استقلال و اقتدار منطقه‌ای ایران‌اند. ملت ایران با تشییع تاریخی و حماسی شهید قاسم سلیمانی حمایت خود از یک فرمانده سپاهی که خود را سرباز می‌خواند نشان داد. حمله به عین الاسد جلوه دیگری از اقتدار ملی بود. کودتا تعریفش متفاوت است.

البته در کودتای مرداد ماه ۳۲ رادیو BBC نقش قابل توجهی داشت. که داستان دیگری است. پیداست حکایت همچنان باقی است...

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

مشرق نیوز: اتاق فکر بی‌بی سی به خوبی می‌داند که «دفاع مقدس» ، یک ارزش فراجناحی، فرا قومیتی و مطلقا ملی، میهنی و اعتقادی است که آحاد مردم ایران(با هر فکر و سلیقه سیاسی) به این حماسه و حماسه‌آفرینان آن احترام می‌گذارند و برای آن تقدس قائل هستند.

از همین رو، بی بی سی بنا بر خصلت روباه‌صفتی خود، به شکلی ظریف، و با ژست دفاع از شهدای بزرگواری چون حسن بهمنی، کاظم نجفی رستگار و شهید ناصر شیری، دست به تخریب این جایگاه رفیع می زند، و رسانه‌ای چون «من و تو»، وابسته به فرقه ضاله بهاییت، با اجیر کردن وطن‌فروشان وابسته به این فرقه چون حسن اعتمادی و عرفان ثابتی، اصل فراملی و جهانی دفاع از آب و خاک را زیر سوال می برد و حتی بی‌شرمانه فریاد می زند که «ایران غلط کرد» که از خود دفاع کرد!

مجید تفرشی، تاریخ‌پژوه در نقدی به مستند «کودتای خزنده» ساخته‌ حسین باستانی که در شبکه‌ بی‌بی‌سی پخش شده است، در صفحه‌ توییتر خود نوشت : BBC فارسی درباره جنگ کم دروغ نگفته. تلاش برای محق نشان دادن صدام در تجاوز به ایران، کمرنگ نشان دادن نقش متحدان منطقه ای و جهانی صدام، تلاش برای کمرنگ نشان دادن نقش منفی بریتانیا و البته سرقت بدون نقل ماخذ و تحریف و‌دروغگویی در دیگر تحقیقات، از جمله در مستند تانکهای چیفتن.

بی اعتنایی به منابع مختلف و موارد مشابه تکمیلی این نشست که در تحقیقی منصفانه باید در کنار هم و در مقایسه با هم ملاحظه شوند.

سابقه شبکه سازنده در مسیر تخریب اصل و فرع جنگ برای عادی نشان دادن تهدیدهای ضدایرانی و نادرست نشان دادن آمادگی ایران برای جلوگیری از تکرار فاجعه تجاوز و جنگ.  

جام نیوز: با فرارسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس، بنگاه خبرپراکنی بریتانیا، با انتشار مستند با عنوان «کودتای خزنده»، سعی دارد تا اختلاف سلیقه میان فرماندهان سپاه را به اختلافات سیاسی تسری داده و عملا آنها را مخالف سیاست های کلی نظام جموری اسلامی در جنگ با عراق معرفی کند.

اقدامات تفرقه افکنانه بی بی سی فارسی در سالروز حمله عراق به مرزهای ایران، با واکنش گسترده کارشناسان رسانه و فعالان فضای مجازی همراه شده است که در ادامه به نظر مخاطبان می رسد.

واکنش‌های توئیتری کاربران فضای مجازی؛

این مستند مورد توجه بسیاری از کاربران توئیتری هم قرار گرفت و واکنش های جالبی را در پی داشت که می خوانید:

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

در حال تکمیل/// واکنش‌ها به مستند کودتای خزنده

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
چرا باید به یک خبر تنظیمی و کپی درجه پوششی بدهید پارتی بازی تا کجا
3
0
تلانمند
France
۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
شما هیچی ندارید ولی عوضش رو زیاد دارید. متوسلیان دندون کرم خورده بود؟ کاش لااقل مرد بودید وتوی فایل صوتی دست نمیبردید و تحریفش نمیکردید.بخدا قسم نون کارمند بی بی سی ازنون شما حلال تره مخصوصا از نون تو که نظرمنو نشر نمیدی و سانسورش میکنی
5
1
محمدمعصومی گرگ زخمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
صدام دیو خونخوار
از مهمان نوازی مردم ایران تشکر کرد
روزنامه کیهان 1376
دفاع مقدس
عدالت حق ایران بود
حرف خدا همین بود
0
0