۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۶۶۴۵۷۹
مدیر حوزه علمیه قزوین مطرح کرد؛

نگاه تخصصی؛ راه پیشرفت و درخشش حوزه علمیه

نگاه تخصصی؛ راه پیشرفت و درخشش حوزه علمیه
قزوین - حجت الاسلام سبحانی نیا گفت: برای پیشرفت و درخشیدن حوزه علمیه باید نگاه تخصصی داشت و تخصص خاصی را برای تحصیل درنظر گرفت تا به نوآوری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا مدیر حوزه علمیه قزوین عصر امروز در مراسم افتتاحیه دور جدید مرکز تخصصی علامه رفیعی و ساختمان پژوهشی حوزه علمیه که در مدرسه علمیه امام صادق(ع) برگزار شد، پس از تبریک هفته دفاع مقدس گفت: مرکز علامه رفیعی با انرژی تازه که محصول چهار رشته جدید است آغاز به فعالیت کرده و امیدواریم به واسطه مدیریت خوب و با استقبال خوب طلاب باعث سربلندی و افتخار حوزه استان باشد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه استان در طول تاریخ از پیشینه درخشانی برخوردار بوده اما اکنون تا رسیدن به جایی که باید باشیم فاصله زیادی داریم، البته حوزه‌های علمیه در کشور خوش درخشیده و فقه شیعه قم در جهان جایگاه بالایی دارد و اگر بتوانیم در استان تحصیل نیروی فرهیخته را زمینه سازی کنیم می‌توان امیدوار بود که به شکوفایی گذشته خود نزدیکتر شده‌ایم.

مدیر حوزه علمیه قزوین ابراز داشت: تحصیل سنتی مقدمه و اساس و ریشه رشته‌های تخصصی است و از این رو باید ابتدا دروس اصلی حوزه به قوت حداکثری دنبال شود، درواقع رشته‌های تخصصی به معنای تضعیف دروس اصلی حوزه نیست و در همین راستا کلاس‌های تخصصی بعدازظهر برگزار می‌شود تا طلاب نیز دروس حوزوی را جدی بگیرند.

این مسئول حوزوی اظهار داشت: رشته تخصصی می‌تواند به عنوان مکمل مطرح شده و ما را به بهره وری مطلوب‌تر نزدیک‌تر کند، درواقع این رشته‌ها و مطالعات تخصصی از گذشته وجود داشته و حتی امیرالمؤمنین(ع) ادبیات عرب را پایه گذاری کردند، در دوره امام صادق(ع) نیز شاگردانی در رشته‌های تخصصی تربیت شدند.

ایجاد ظرفیت و قابلیت بالا در طلاب با نگاه تخصصی به علوم

وی ادامه داد: در زمان امام صادق(ع) در رشته‌هایی مانند ادبیات، فقه، کلام و مباحث توحیدی و امامت متخصصان و رویکرد تخصصی وجود داشت که در پی آن این ظرفیت و قابلیت بالایی در افراد ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام سبحانی نیا گفت: در طول تاریخ ابن سینا و سایر حکما در علوم مختلف صاحب نظر بودند اما اگر آن‌ها امروز بودند نمی‌توانستند در تمام این علوم صاحب نظر باشند؛ چرا که زیرشاخه‌های مختلفی برای علوم ایجاد شده است.

وی افزود: صاحب نظر شدن در تمام علوم اسلامی امکان پذیر نیست و برای پیشرفت باید تخصص خاصی را درنظر گرفته و به نوآوری رسید و با تحقق این امر می‌توان به آینده حوزه علمیه قزوین امیدوار بود.

مدیر حوزه علمیه قزوین ابراز داشت: توجه به رشته‌های تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید طلاب این فرصت را که نعمتی برآمده از تلاش پیشینیان است قدر بدانند.

وی افزود: ایجاد معاونت پژوهشی، کتابخانه و مدارس خوب زیرساخت هستند و در نهایت باید به تولید و تربیت عالمِ به تمام معنا و نوآوری علمی رسید و با تحقق آن‌ها می‌توان به حوزه علمیه افتخار کرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین در پایان گفت: باید با نگاه تخصصی به مرتبه‌ای برسیم که تولیدات علمی مورد توجه محافل علمی قرار گیرد، برای کاربردی کردن زیر ساخت‌ها تمام ما مسئولیم قدر این فرصت را بدانیم و آینده‌ای درخشان برای حوزه علمیه بسازیم./955/پ210/ب1

مجید ابراهیمی
ارسال نظرات