۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۶۴۵۹۰
آیت الله رشاد تأکید کرد؛

اتحاد و انسجام قوای سه گانه؛ عامل ناکامی فتنه دشمنان داخلی و خارجی

اتحاد و انسجام قوای سه گانه؛ عامل ناکامی فتنه دشمنان داخلی و خارجی
تهران - آیت الله رشاد تخریب و نقد نابجا را سبب پیدایش دشمن داخلی دانست و گفت: اتحاد و انسجام قوای سه گانه سبب ناکامی فتنه های دشمنان داخلی و خارجی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، صبح امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: اختلاف و مخالفت با رأی و نظر اساسی موجود در یک جامعه، سبب انهدام آن جامعه می شود.

وی افزود: زمانی که در یک جامعه نسبت به موضوعی مبنا و موضعی وجود دارد و آن موضوع و مبنا موقف اصلی و رسمی آن جامعه محسوب می شود باید مورد حمایت و مساعدت همگان قرار گیرد.

آیت الله رشاد ادامه داد: بنابراین با هر انگیزه ای اگر در آن مبنا و موضع خدشه‌ای وارد شود قهرا سست خواهد شد و مبنا و موضع سست در معرض فشل و شکست قرار می گیرد؛ البته روشن است که این کلام به معنای ممنوعیت و محدودیت در نقد نیست زیرا نقد مشفقانه، عالمانه و دلسوزانه موجب استحکام مبنا و موضع می شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در ادامه بیان داشت: اما گاه نقد مغرضانه است؛ نقد، نقد نیست و نقض است؛ نقد، نقد نیست بلکه تخریب است یا احیانا نقد به موقع و در محل خودش نیست؛ چنانچه اگر لازم است رأی و موضعی مورد نقد قرار گیرد باید به این نکته توجه داشت که باید به موقع و بجا انجام شود.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران ابراز کرد: زمانی که نظریه‌ای  ارائه، پیشنهادی مطرح و راهکاری عرضه می شود و هنوز به تصمیم منتهی نشده در اینجا باید جانانه و مشفقانه نقد کرد اما بعد از آنکه یک نظر به تصمیم بدل و یک پیشنهاد به رأی و موضع منتهی شد دیگر باید از او حمایت کرد.

آیت الله رشاد افزود: اینکه رأی و موضعی را مورد شور و ارزیابی قرار دهیم و یک نظر و موضعی را نقد کنیم این لازم است، گاه به لحاظ شرعی واجب است اما به لحاظ منطقی نقد و نقض با هم متفاوت است و به لحاظ روشی نقد در زمان و محل مناسب خودش باید صورت بپذیرد برای همین اگر بعد از شور، ارزیابی و نقادی به رأی ختم و به عزم و تصمیم بدل شد دیگر نباید کسی آن را نقد کند زیرا این کار به نوعی همراهی با خصم قلمداد می شود.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: قبل از آنکه به عزم و تصمیم تبدیل شده باشد همراهی با خودی است، مساعدت، شفقت، خیرخواهی و نصح محسوب می شود اما وقتی به عزم منتهی شد و به تصمیم بدل شد و در آستانه اجرا قرار گرفت این نقد دشمنی قلمداد می شود.

وی نقد بی جا و بی وقت را تخریب بیان و عنوان کرد: نقد بی جا مبنا را سست می کند و سبب می شود دشمن داخلی پایگاه پیدا کند، اگر دشمن خارجی نتواند به یک جامعه و کشور لطمه وارد کند اما نقد بی جا و بی موقع سبب می شود جامعه از درون فشل و سست شود و زمینه فروپاشی نظام، دولت و جامعه را فراهم آورد.

آیت الله رشاد در پایان خطاب به سه قوه، تاکید کرد: امروز جامعه به شدت نیازمند اتحاد، انسجام و رفتارهای هماهنگ است می طلبد در این روزها قوای سه گانه در تصمیم ها با یکدیگر همسو باشند؛ مقصود از این کلام مخالفت با نقد نیست اما باید از تخریب اجتناب کرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات