۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۶۴۷۹۶
دکترای روان‌شناسی تربیتی مؤسسه امام:

طلاب باید وارد سطوح برنامه‌ریزی نظام آموزشی شوند

طلاب باید وارد سطوح برنامه‌ریزی نظام آموزشی شوند
حجت‌الاسلام حدادی پیشه گفت: مبانی و اصول آموزشی و پرورشی باید اصلاح شود؛ این وظیفۀ طلاب را سنگین می‌کند که با ورود به این دستگاه تغییرات متناسب با اسلام را پیاده کنند.

حجت‌الاسلام مرتضی حدادی‌پیشه، دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، درمورد ورود طلاب به آموزش و پرورش و دانشگاه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند طلبه‌ها وقتی می‌توانند بگویند ما کاری انجام داده‌ایم که یا در تولید محتوای کتب درسی ورود کرده یا در عرصۀ تربیت نیروی انسانی کشور وارد شوند.

وی با اشاره به تحول در مبانی و سیستم آموزش و پروش عنوان کرد: اصولی که حاکم بر سیستم آموزش و پروش است نیاز به تحول جدی دارد؛ یعنی بحث تحول در آموزش و پرورش از لحاظ مبانی و اصول آموزشی و پرورشی باید اصلاح شود.

کارشناس آموزش و پژوهش گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) از ورود بدون فکر و عجله‌ای در آموزش و پرورش نهی و تأکید کرد: عده‌ای با ورود تفکر دینی به عرصۀ تعلیم و تربیت مخالف هستند؛ زیرا معتقدند براساس مبانی لیبرالیسم و سکولاریسم، آموزش دینی با آزادی دانش آموزان منافات دارد.

وی ضمن برشمردن عوامل میسر نشدن این سند اظهار داشت: به دلیل تربیت نشدن مدیر و نیروی انسانی قوی برای اجرایی کردن سند تحول هنوز کاری از پیش نبرده‌ایم.

حجت‌الاسلام حدادی‌پیشه افزود: چارچوب نظام آموزش و پرورش را از روی علومی بنا نهاده‌اند که مبانی آن غربی است؛ به همین خاطر است که انگیزه و باور کافی برای عملیاتی کردن سند تحول در آموزش و پرورش به وجود نیامده است.

وی حوزویان را متهعد خواند و تأکید کرد: طلاب باید در عرصه‌های تعلیم، تربیت، آموزش و پروش تخصص کسب کنند و صرف متعهد بودن نیز کافی نیست؛ دانش آموختگان حوزوی نباید بدون اینکه با فضا و اصول آموزش و پرورش آشنا شوند پا در این سیستم بگذارند.

دانشجوی رشتۀ روانشناسی تربیتی نقش حوزه در تربیت معلم را کلیدی دانست و ادامه داد: حوزۀ علمیه باید اقدام به تربیت نیروی متخصص در عرصۀ آموزش پرورش کند و حداقل دورۀ سه الی چهار سالۀ تربیت دینی و اسلامی را برگزار کند.

وی در پایان گفت: طلابی که آموزش دیده وارد نظام آموزش و پرورش می‌شوند بسیار مغتنم هستند؛ امیدوارم این افراد وارد سطوح برنامه ریزی و مدیرت نظام آموزش شوند تا بتوانند بر اساس مبانی دینی نظام آموزشی را شکل دهند./ت302/ق

ارسال نظرات