۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۶۶۴۸۰۵
مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی مطرح کرد؛

تبعیض و دوگانگی صنفی در گزینش؛ ناآگاهی یا غرض‌ورزی؟!

تبعیض و دوگانگی صنفی در گزینش؛ ناآگاهی یا غرض‌ورزی؟!
حجت‌الاسلام زارعان با اشاره به هجمه‌ها درباره حضور طلاب در آموزش و پرورش گفت: دوگانه طلبه و غیرطلبه در جذب یا گزینش افراد خلاف و ناشی از ناآگاهی یا غرض‌ورزی است.

حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد زارعان مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با تأکید بر ورود متخصصین به حوزه‌های مختلف گفت: ورود به مباحث معرفتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... نیازمند یک دانش پیشینی و تخصص در این زمینه‌هاست که علاوه بر آن مسائل اخلاقی، تعهدات و... را نیاز دارد که می‌تواند اهم و مهم بشود.

حجت‌الاسلام زارعان با اشاره به مدنظر بودن تخصص افراد در گزینش اظهار داشت: اگر کسی معرفت، دانش و تخصص لازم در آن حوزه‌ای که نیازمند هستیم را دارا است، دیگر تفاوتی نمی‌کند که فرد موردنظر طلبه است یا دانشجو و حتی به صورت آزاد تحصیل کرده؛ اصلاً صنف و مدرک او برای ما مطرح نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: هر رشته‌ای متدولوژی و روش‌شناسی خاص خودش را دارد و هرکسی که از آن بهره‌مند بود، می‌تواند وارد آن رشته شده و هر کسی که از آن بهره‌مند نبود نباید وارد آن رشته شود.

مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) نسبت به دیدگاه صنفی مخالفان حضور طلاب ابراز داشت: اگر دانشجویی که مثلا رشتۀ فنی خوانده و بیاید در آموزش و پرورش و ادبیات فارسی تدریس کند، صرف اینکه دانشجو است گزینش و جذب می‌کنند؟

وی به ایجاد دوگانگی بین روحانیت و غیرروحانیت انتقاد کرد و افزود: دوگانگی در جامعه مابین یا طلبه یا غیرطلبه، به نظرم خارج از انصاف است؛ چنین دیدگاهی یا ناشی از ناآگاهی است و از سوابق علمی حوزه علمیه اطلاعی ندارند یا غرض‌ورزی است که به‌دلیل مخالفت با مبانی اسلامی و حتی تأملاتی که در مورد اصل روحانیت و دین دارند چنین دوگانگی را ایجاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام زارعان با اشاره به ورود حوزه علمیه به عرصه‌های علوم انسانی عنوان کرد: حوزه‌های ما با آگاهی، بصیرت و احساس تکلیف وارد عرصه علوم انسانی شده‌اند.

وی ادامه داد: کسانی باید وارد علوم انسانی شوند که در ابتدا با معارف اسلامی آشنا شده‌اند تا بتوانند در این عرصه فعالیت کنند.
 
مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) ضمن اشاره به تنوع در شاخه‌های علوم انسانی، داشتن دیدگاه صحیح به انسان را لازم دانست و تبیین کرد: کسی حق دارد وارد عرصۀ علوم انسانی شود که برداشت صحیح و نگاه درستی به انسان داشته و آن نگاه نیز باید از قرآن و روایت برخاسته باشد.

وی ادامه داد: معلمی و مربی‌گری علاوه بر این‌که یک دانش و معرفت اسلامی می‌خواهد، نیازمند یک سری مهارت‌های ویژه است که اگر کسی آن علوم و دانش را کسب کند؛ نه‌تنها می‌تواند بلکه باید وارد این عرصه شود و آموزش و پرورش ما باید این فضا را باز کند که این اتفاق رقم بخورد.

حجت‌الاسلام زارعان ورود طلاب به عرصۀ آموزش و پرورش را بار سنگینی بر دوش آن‌ها دانست و تأکید کرد: قطعاً ورود طلاب به عرصۀ آموزش و پرورش به‌عنوان یک بار سنگینی است که برای طلبه‌ها به وجود می‌آید و لازم است تا دوبال دانشی و مهارتی را کسب کنند و طبیعی است که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم نسل سالم، صالح و حتی مصلحی را در سیستم آموزش و پرورش مشاهده کنیم.

وی معیار سنجش آموزش و پرورش را سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب دانست و اظهار داشت: هر مقداری که ما به آن سند نزدیک‌تر شویم و آن را عملیاتی‌تر کنیم، درحال طی کردن راه صحیح هستیم و هر مقدار فاصله بگیریم و احیاناً به خطا برویم اشتباه کرده‌ایم.

مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به سند ۲۰۳۰ توضیح داد: بند‌های این سند تنها مختص آموزش و پرورش نبوده، ولی در آموزش و پرورش تأثیرگذاری خود را داشت؛ این سند بیگانه نیز مانند خط کشی است که نزدیکی و دوری ما بدان درستی راه ما را مشخص می‌کند.

وی در پایان در بیان اشکال عمدۀ سند ۲۰۳۰ گفت: این سند بند‌های خوبی دارد، ولی مبانی و تعابیر موجود در آن بر اساس انسان‌محوری و اومانیسم تنظیم شده و خدا را نفی می‌کند؛ برای مثال وقتی از آزادی صحبت می‌کند، تعبیر ما آزادی در چارچوب الهی است؛ اما آزادی در بیان آن‌ها آزادی از چارچوب الهی تعریف شده.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
طلاب باید وارد سطوح برنامه‌ریزی نظام آموزشی شوند.
2
0
ناشناس
|
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
موافق هستم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کسانی که دم از عدم تخصص طلاب می زنند نسبت به پیشرفت های علمی طلاب و تولید علوم انسانی اسلامی ناآگاهند.
وظیفه خبرگزاری رسادرباره شناساندن ظرفیت های علمی نوین طلاب دوچندان است.
0
0
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کسانی که دم از عدم تخصص طلاب می زنند نسبت به پیشرفت های علمی طلاب و تولید علوم انسانی اسلامی ناآگاهند.
وظیفه خبرگزاری رسادرباره شناساندن ظرفیت های علمی نوین طلاب دوچندان است.
0
0