۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۶۵۰۴۰
امام جمعه شهر درچه مطرح کرد؛

اهمیت تفقه در دین و انذار مردم

اهمیت تفقه در دین و انذار مردم
اصفهان - حجت الاسلام موسوی با اشاره به اهمیت تفقه در دین، گفت: تفقه در دین یعنی اینکه شخص در تمام مسائل دینی صاحب نظر بشود و دیگران را مورد انذار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدعلی موسوی امام جمعه شهر درچه، ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه مدیر مدرسه علمیه خواهران فاطمیه شهر درچه، با اشاره به روایتی قدسی گفت: از هر فرقه‌ای یعنی یک گروه بزرگی یک طایفه‌ای یعنی گروهی کوچک، کوچ نمی‌کنند به مراکز علمی و فقهی تشیع برای تفقه در دین و اینکه فقیه در دین بشوند.

وی در ادامه افزود: در این روایت عبارت «تفقه فی الدین» آمده است، یعنی اینکه در کل مسائل دین فقیه بشوند نه اینکه تنها در احکام یا بخشی از دین فقیه باشند، یعنی باید شخص بتواند در تمام مسائل و مباحث دین مبین اسلام صاحب نظر بشود.

توحید، اخلاق و احکام سه نوع علم هستند و غیر اینها فضیلت است

امام جمعه شهر درچه خاطرنشان کرد: روایتی را آیت الله شهید مطهری از کافی نقل می‌کنند پیامبر اکرم(ص) وارد مسجدالنبی شدند و مشاهده کردند مردم اطراف یک نفر جمع شده‌اند و می گفتند او علامه است، پیامبر اکرم(ص) فرمودند چه چیزی بلد است این علامه؟ گفتند او اطلاعات نسبی بسیار بالا و برجسته‌ای دارد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند این شخص تنها یک فضیلت دارد.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند علم سه چیز است، تصریح کرد: علم توحید و خداشناسی، علم اخلاق و علم احکام شرعیه، غیر از این سه هرکسی هرچیزی بلد باشد این فضل است و فضیلت دارد آن شخص و این علم نیست.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله درچه‌ای اصفهان با اشاره به اهمیت فراگرفتن علم توحید، اخلاق و احکام شرعی، اظهار کرد: روایت قدسی می‌فرماید چرا از هر گروه بزرگ عده‌ای کم کوچ نکرده و به فراگیری این سه علم نپرداخته‌اند تا وقتی فقیه در دین شدند به سوی طایفه و قوم خود بازگردند و آنها را از خطر انحراف بازدارند.

وی به آیاتی از سوره مُلک اشاره کرد و گفت: بنابراین آیه به افراد جهنمی خطاب می‌شود آیا کسی برای برحذر داشتن شما نیامد؟ آنها می‌گویند بله آمد اما او را تکذیب کردیم و حرفهای او را نپذیرفتیم و آنها را انکار کردیم و گفتی خداوند چیزی نازل نکرده است.

خداوند به طلاب علوم دینی جایگاهی والا بخشیده است

امام جمعه شهر درچه در ادامه عنوان کرد: آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه، آن را با آیه «نَفر» ارتباط می‌داد و می‌گفت مردها و زن‌ها که فقیه در دین می‌شوند مأموریت دارند انذار کنند قوم خودشان را و جزء نذیرهایی هستند که در سوره ملک آمده است.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه خداوند متعال طلاب علوم دینی چه طلاب مرد و چه طلاب زن از جمله نذیرها یعنی انذار دهندگان قوم‌ها هستند و رتبه و شأنیت و جایگاه والایی دارند، تصریح کرد: مدرسه علمیه خواهران فاطمیه شهر درچه در سال 1366 شروع به کار کرده است بانوان فرهیخته بسیاری در این مدرسه مدیر و مسؤول بوده‌اند و خواهران طلبه بسیاری در این مدرسه تحصیل کرده‌اند و خانم فروتن 17 سال مدیریت این مدرسه را برعهده داشته و دشواری‌های بسیاری را تحمل کرد و قدردان زحمات این بانوی مجاهد هستیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات