۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۶۵۱۷۸
حجت الاسلام والمسلمین نظری:

تورم در دایره علم اقتصاد مطرح می‌شود نه در احکام فقهی

تورم در دایره علم اقتصاد مطرح می‌شود نه در احکام فقهی
حجت الاسلام والمسلمین نظری گفت: وقتی در خصوص سیاست، اقتصاد و دیگر مباحث علمی اظهار نظری می‎شود باید سؤال کرد، در حیطه این علم چه پژوهشی انجام دادید؟

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری، رییس دایرة المعارف فقه اسلامی با اشاره به شبهات مطرح شده در خصوص وجود اقتصاد اسلامی اظهار داشت: وقتی سخن از اقتصاد اسلامی به میان می‎آید، در مقابل آن اقتصاد اسلامی لیبرل مطرح می شود و در مقابل اقتصاد لیبرال نیز مکتب مارکسیسم خود نمایی می‎کند.

علم داشتن لازمه اظهار نظر در حوزه‎های تخصصی است

وی در خصوص برخی از اظهار نظرات در حوزه اقتصاد اسلامی گفت: وقتی شخصی در خصوص سیاست، اقتصاد و دیگر مباحث علمی اظهار نظر می کند به خودی خود این اجازه را به سایرین می دهد که از او سؤال کنند که در حیطه این علم چه پژوهشی انجام داده اید؟ آیا مقاله علمی کتاب یا اثر دیگری در این زمینه دارید؟ بنابراین داشتن علم لازمه اظهار نظر در حوزه های تخصصی در علوم مختلف است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: کاش اساتید محترم لااقل کتاب اقتصادنا از شهید صدر را مطالعه  می‎کردند و می‎دیدند چه کار علمی بزرگی را ایشان در این عرصه انجام داده اند، بعد اظهار نظر می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری افزود: در فقه از عدالت اقتصادی و آزادی اقتصادی بحثی به میان نمی آید و جای بحث این موارد در مکتب اقتصادی است و این همان کاری است که شهید صدر بدان همت گمارده است.

وی بیان داشت: کسی که با کتاب اقتصادنا شهید صدر آشنا باشد، می‏‎داند که ما باید با استفاده از روایات و اصول فقه احکام را کشف کنیم و ایشان با استفاده از همین منابع احکام فقهی به کشف  مکتب اقتصاد اسلامی اقدام کرد؛ اما کار به اینجا ختم نمی شود و باید ابتدا نظام اقتصادی تأسیس شود و سپس به تئوریزه کردن علم اقتصاد پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری با اشاره به نگاه لیبرالی حاکم بر اقتصاد گفت: این وظیفه حوزه بود که به مباحث اقتصاد اسلامی ورود بهتر و گسترده تری داشته باشد؛ اما حوزه کمتر به این مباحث پرداخته است.

تورم در دایره علم اقتصاد مطرح می شود نه در احکام فقهی

وی با اشاره به ادعای عدم آیه و روایت در بحث کنترل تورم اظهار داشت: برخی نبود روایت در خصوص تورم را نشانه ای از عدم وجود اقتصاد اسلامی گرفته اند، در حالی که بنا نیست در مورد تورم روایت بیاید، چراکه تورم در در دایره علم اقتصاد مطرح می شود نه در احکام فقهی که از شریعت استخراج می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری سیاست های اقتصادی در نگاه اسلامی و لیبرالی را متفاوت عنوان کرد و گفت: در ایران حجم نقدینگی و قیمت ارز، عامل تورم است و برای اینکه نقدینگی کنترل شود و به واسطه آن تورم مهار شود از افزایش و کاهش نرخ بهره نمیتوان استفا ده کرد زیرا در اقتصاد اسلامی، بهره حرام است و نمی تواند ابزار مشروعی برای حل مشکلان اقتصادی باشد بلکه باید نرخ سود را به کار گرفت.

وی مشکلات اقتصادی کشور را با مبانی اقتصادی دینی بی ارتباط دانست و افزود: اولین مشکل اقتصاد ما متکی بودن به درآمدهای نفت است و این در حالی است که اسلام تأکید می‎کند جامعه باید به لحاظ اقتصادی روی پای خود بایستد و به پولی که قرار است بابت درآمد نفت و از خارج از کشور بیاید وابسته نباشد.

دولتی بودن اقتصاد و ناکارآمدی بانک‎ها از عوامل مشکلات اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین نظری، دولتی بودن اقتصاد و ناکارآمدی بانک ها را از دیگر مشکلات اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: بانک‎ها و بازار سرمایه باید در خدمت تولید باشند، نه در اختیار رانت و رانت خوار و این ارتباطی به اسلام ندارد که بخواهیم تقصیر را بر گردن اقتصاد اسلامی و دین بیندازیم.

وی در پایان با اشاره به پژوهش‎های بسیاری که در حوزه اقتصاد انجام شده است، گفت: از طلاب محترم دعوت می شود تا از دستاوردهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دیگر مؤسسات و نهادهای حوزوی که در خصوص اقتصاد  بهره ببرند و با این موضوع به صورت علمی و تخصصی برخورد کنند./1399/ت301/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
آقای رسا از نظرات عالمانه آیت الله نظری بیشتر استفاده کنید.
0
0