۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۶۵۲۹۰
دبیر سابق قرارگاه جمعیت هشدار داد؛

جمعیت؛ ضرورت ۳ فوریتی فراموش شده

جمعیت؛ ضرورت ۳ فوریتی فراموش شده
حجت الاسلام گودرزی گفت: حوزه‌ علمیه در کنار وزارت بهداشت به عنوان یکی از نهادهای مؤثر در کاهش جمعیت بایستی برای جبران خطای گذشته، بیشترین نقش را در افزایش جمعیت ایفا کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی گودرزی، دبیر سابق قرارگاه جمعیت در نشست بررسی کاهش جمعیت که در خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به کاهش جمعیت در ایران گفت: در صورت ادامۀ روند نزولی و کاهش جمعیت، ایران در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در سرشماری سال ۱۳۹۵ طبق آمار رسمی ۲.۰۱ فرزند بوده است، افزود: در شرایط کنونی با توجه به مسألۀ کرونا و با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸، ۱۵ هزار تولد کمتر از سال ۱۳۹۷ داشته‌ایم، نرخ باروری ایرانیان در سال ۱۳۹۸ به ۱.۷ و احتمالا در ادامه به زیر ۱.۵ خواهد رسید.

حجت الاسلام گودرزی اظهار داشت: نکتۀ دیگری که در مباحث جمعیتی به آن خواهیم رسید این است که طبق پیش بینی کارشناسان، در سال ۱۴۳۰ بیش از ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ایران سالمند خواهند بود و این به معنای خطر انقراض نسل است.

وی همچنین با اشاره به برنامۀ اول توسعه تصریح کرد: در برنامۀ اول توسعه که در سال ۱۳۶۸جمع بندی شد، قرار بود نرخ باروری از ۶.۷ فرزند به ۴.۹ در سال ۱۳۹۰ دست یابد اما در سال ۱۳۷۱ و فقط طی سه سال هدف مورد نظر در برنامۀ اول توسعه محقق شد.

دبیر سابق قرارگاه جمعیت ادامه داد: فاجعه‌بارتر اینکه علی‌رغم رسیدن به اهداف برنامۀ اول توسعه در سال ۱۳۷۱، مجدداً قانون تنظیم خانواده را در سال ۱۳۷۲ به تصویب رساندند.

وی با بیان این که برخی مسؤولان در صدد عادی جلوه دادن اوضاع هستند، تأکید کرد: رهبری معظم انقلاب از ابتدای دهۀ ۹۰ هشدارهای جمعیتی را آغاز کرده و در کمتر سخنرانی از ایشان به مسألۀ جمعیت اشاره نشده است؛ تا جایی که تعابیر بسیار تکان دهنده‌ای در مسألۀ کاهش جمعیت از ایشان شنیده شده است.

حجت الاسلام گودرزی، یکی از عوامل کاهش جمعیت را سقط‌ جنین اعلام کرد و ابراز داشت: هم اکنون سهولت در انجام سقط جنین کار را به اینجا رسانده که در برخی آمارهای رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار سقط صورت می‌گیرد که این آمار بیست برابر تلفات سوانح رانندگی کشور است.

وی راهکار حل مشکلات جمعیتی را مهندسی معکوس اتفاقاتی دانست که از سال ۱۳۶۸ تا کنون در حال اجرا بوده و افزایش فرزندآوری، فرهنگ‌سازی صحیح و تصویب قوانین تشویقی و تسهیلاتی برای فرزندآوری را ضروری خواند.

دبیر سابق قرارگاه جمعیت با اشاره به نقش حوزۀ علمیه عنوان کرد: در بحث فرهنگ‌سازی، مفاهیمی همچون رزق و برکت باید در حوزه‌های علمیه بحث شود و خروجی آن با زبان هنر به مردم انتقال یابد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه یکی از ارگان‌ها و نهادهای مؤثر در کاهش بوده و لازم است هم اکنون و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی توسط رهبر معظم انقلاب، برای جبران خطای گذشتۀ خود بیشترین نقش را در افزایش جمعیت ایفا کند تا اشتباه گذشتۀ خود را جبران کرده باشد.

حجت الاسلام گودرزی در رابطه با وظیفۀ رسانه‌ها نسبت به طرحی که قرار است به صحن علنی مجلس راه یابد، هشدار داد: احتمالاً طرح جمعیت بعد از تعطیلات برای طرح در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود؛ لازم است مردم، نخبگان و رسانه‌ها از این طرح حمایت و از نمایندگان مجلس تصویب این طرح را مطالبه کنند./پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
آقا خدا خیرتون بده شما یه کاری بکنید بین مردم فرهنگ سازی باید بشه
بچه باعث رحمت و برکت میشه مردم دیگه این باور رو از دست دادن متأسفانه
14
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
دوستان؛ خواهشا در ابتدا زیر ساخت رو فراهم کنید بعد ثمر بخواهید...وقتی کسی زن نداره چجور بچه داشته باشه؟!
6
7
ناشناس
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
ازدواج آسان بهترین راه حل است.
کرونا هم که کمک می کند به برگزاری مراسم ساده .
اصلا مراسم سنگین ازدواج خودش یک توطئه شیطانی بود.
بعد هم خیلی ها تمکن مالی دارند ولی جرات ازدواج ندارند. جوانها باید عرضه به خرج بدهند و برای خواستگاری اقدام کنند. خداوند در قرآن کریم وعده داده که هر کس ازدواج کند او را از فضل و کرم خودش بی نیاز می کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
به نظرم همونایی که زن دارند فعلا بچه بیارن مجردها پیشکش
7
3