۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۶۵۳۲۸
آیت الله رشاد مطرح کرد؛

تأکید اسلام بر عدم افشای اسرار خصوصی دیگران

تأکید اسلام بر عدم افشای اسرار خصوصی دیگران
تهران - رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران گفت: افشای اسرار دیگران فعلی حرام است و تنها راه مقابله با فساد نه افشای سر بلکه مراجعه به قانون و قضا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران، پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: یکی از بهترین رفتارهای انسان های کریم و با شخصیت تغافل و تظاهر به عدم اطلاع از موضوعی است که از آن مطلع هستند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: انسان با کرامت و بزرگوار هر آنچه از افراد و اشخاص می داند نزد دیگران تظاهر به دانستن نمی کند و به رخ کسی که سر او را می داند هم نمی کشد.

وی افزود: برای مثال ممکن است انسان از خطا و لغزش بعضی اشخاص آگاهی داشته باشد که بزرگورای اقتضاء می کند انسان اولا آن را به مثابه اسرار و راز دانسته و آن را حفظ کند و ثانیا به آن اشاره هم نداشته باشد که بگوید من می دانم و نمی گویم.

آیت الله رشاد در ادامه بیان داشت: انسان بزرگوار همواره در راستای حفظ اسرار و خطای دیگران خود را به تغافل و بی اطلاعی می زند تا حتی کسی شرمسار و سرافکنده نشود؛ این یک اخلاق و رفتار بسیار با فضیلت و مهم است، اخلاقی که امروز در جامعه کنونی رایج است خلاف این بزرگواری و فضیلت است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران افزود: گاهی مشاهده می شود با کوچکترین اطلاع از نقطه ضعف و یا خطای یک انسان این اسرار به رسانه ها و یا شبکه های مجازی کشیده می شود، کاش به همین مقدار قناعت می شد و جامعه فقط به افشای اسراری که اثبات شده و واقعیت دارد قناعت می کرد وضع امروز بدتر از این است.

وی ادامه داد: گاهی آن چیزی که صحت ندارد و خطایی رخ نداده به عنوان خطا، خلاف و ضعف یک فرد و یا افراد مطرح می شود و یکباره می بینیم این مطلب به عنوان افشاگری، نقد و انتقاد در رسانه ها مطرح می شود و حیثیت یک فرد را منکوب و مخدوش می کنند در حالی که بعدا معلوم می شود این مطلب از اساس دروغ بوده است، این یک فاجعه است که این روبکرد در جامعه ما همانند جوامع غیر دینی و غیر اخلاقی در حال رواج است.

آیت الله رشاد اضافه کرد: توقع می رود در جامعه مومن این رفتارهای قبیح و نابهنجار دیده نشود، در جامعه ای که به مبدا و معاد اعتقاد دارد و منسوب به پیامبر رحمت، اخلاق، فضائل و خلقیات متعالی عالیه است نباید این اتفاقات قبیح رخ دهد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: افشای اسرار دیگران فعلی حرام است و تنها راه مقابله با فساد نه افشای سر بلکه مراجعه به قانون و قضا است و مردم باید بدانند با افشای سر مشکلی حل نمی شود بلکه موجب آلوده شدن فضای جامعه می شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات