۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۶۵۷۵۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

وقف تقویت‌کننده روح برادری و مواسات در جامعه است

وقف تقویت‌کننده روح برادری و مواسات در جامعه است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آسوده گفت: وقف نشان‌دهنده فضیلت والای احساس مسؤولیت نسبت به دیگران و تقویت‌کننده روح برادری و مواسات در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، امروز در نشست برنامه‌ریزی هفته وقف، با اشاره به در پیش بودن بیست و هفتم صفر، روز وقف، به تبیین برکات این صدقه جاریه پرداخت و افزود: فرهنگ وقف می‌تواند اثر بسزایی در تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... جامعه اسلامی داشته باشد و بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه وقف، آثار و برکات فردی و اجتماعی زیادی دارد، اظهار کرد: وقف در عرصه فردی، علاوه بر اینکه تجلی‌بخش اثر معنوی، تربیتی و تزکیه نفس است، برکات عظیمی دارد ازجمله اینکه نشان‌دهنده فضیلت والای احساس مسؤولیت نسبت به دیگران و تقویت‌کننده روح برادری و مواسات است.

حجت‌الاسلام آسوده وقف را تحقق‌بخش تعهد اجتماعی اسلامی دانست و گفت: بخش مهمی از تکالیف و مسؤولیت‌های اسلامی ما معطوف به تکالیف اجتماعی است و وقف در این راستا نقش مهمی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه تکالیف اجتماعی، وظایفی است که هر فرد باید برای تحقق ارزش‌های الهی در جامعه انجام دهد، ادامه داد: اینکه پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: «کلُّکمْ راعٍ وَ کلُّکمْ مَسْئولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ» و همچنین فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ وَ لایهْتَمْ بِامُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیسَ مِنْهُمْ...» و تأکید کردند کسی که به امور مسلمین اهتمام ندارد، مسلمان نیست نشان می‌دهد در فرهنگ اسلام ناب تمام مسلمانان به‌منزله حافظ و نگهبان و شبان دیگران هستند و همه ما نسبت به همه خودمان مسؤولیم.

حجت‌الاسلام آسوده خاطرنشان کرد: در واقع این بیان ایجاد نوعی تعهد و مسؤولیت مشترک میان مسلمانان برای حفظ و نگهداری جامعه اسلامی بر مبنای تعلیمات اسلامی است.

وی افزود: اساساً زندگی دنیا، اجتماعی است و در زندگی اجتماعی همبستگی و وحدت حکم‌فرماست، کارهای خوب نیکوکاران در سعادت دیگران مؤثر است و کارهای بد بدکاران نیز در جامعه اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که مسؤولیت‌های مشترک نیز وجود دارد.

حجت‌الاسلام آسوده گفت: رسول اکرم(ص) این حقیقت را ضمن این مثال بیان کرده‌اند که گروهی سوار کشتی بودند و کشتی در دریا حرکت می‌کرد؛ یکی از مسافران، در جایی که نشسته بود مشغول سوراخ کردن کشتی شد، دیگران به عذر این‌که جایگاه شخص خودش را سوراخ می‌کند متعرض او نشدند و کشتی غرق شد؛ ولی اگر دستش را گرفته و مانع کارش می‌شدند هم خود جان به سلامت می‌بردند و هم او را نجات می‌دادند.

وی ادامه داد: مَثَل جامعه، مَثَل کشتی است. اگر در یک کشتی آب وارد بشود، ولو از جایگاه یک فرد وارد بشود، تنها آن فرد را غرق نمی‌کند بلکه همه مسافرین را یکجا غرق می‌کند.

حجت‌الاسلام آسوده افزود: در جامعه که گروهی زندگی مشترک دارند و در آن، هم بدکار هست و هم نیکوکار، گاهی بدکاران از ثمره کار نیکوکاران منتفع می‌شوند و گاهی مردم بی‌گناه از صدمه گناهکاران آسیب می‌بینند.

وی اظهار کرد: در این زمینه واقف تنها انسان بخشنده و اهل مواسات و ایثار نیست، بلکه کسی است که نقش و مسؤولیت خود را روی زمین درک کرده و این از آثار عمیق ایمان الهی اوست.

حجت‌الاسلام آسوده ادامه داد: واقف انسانی خودآگاه و مسؤول است که رسالت سنگین خلافت خدا بر روی زمین را بر دوش خویش، احساس می‌کند؛ اما افرادی که با جهان‌بینی مادی زندگی می‌کنند، هیچ‌گاه نمی‌توانند ارزش وقف و فلسفه آن را درک کنند./9314//202/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات