۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۶۶۰۵۲

"فرزندان روح‌الله" به روایت تصویر

کتاب عکس "فرزندان روح‌الله" روایتی کوتاه درباره یاران نوجوان امام خمینی(ره) و رشادت‌های آنان در جریان پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «فرزندان روح‌الله» روایتی کوتاه درباره یاران نوجوان امام خمینی(ره) است که توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با همکاری بنیاد فرهنگی روایت فتح به‌تازگی منتشر شده است. 

این کتاب مشتمل بر عکس‌هایی از حضور نوجوانان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در هشت سال دفاع مقدس است. این کتاب عکس به کوشش سید احسان باقری و با نوشتاری از علی‌اصغر داودآبادی فراهانی شامل 59 قطعه عکس از 24 عکاس و برخی از آثار گنجینه خانه عکاسان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است.

«فرزندان روح‌الله» دارای گنیجنه عظیمی از عکس‌های کمتر دیده شده اتفاقات ابتدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دهه 1360 است که با همکاری خانه عکاسان ایران و به کوشش سیداحسان باقری گردآوری شده است. در میان عکس‌هایی که در این کتاب منتشر شده است، نام عکاسان مشهور و برجسته‌ای به چشم می‌خورد که از وقایع مختلفی عکس گرفته‌اند.

از جمله عکس‌های کمتر دیده‌شده که در این اثر به چاپ رسیده است، می‌توان به «کفن‌پوشی و حضور نوجوانان در دسته‌های عزاداری ماه محرم در حمایت از تأسیس جمهوری اسلامی ایران»، «شرق بصره، منطقه عملیاتی کربلای 5»، «غواصان نوجوان لشکر امام حسین در عملیات کربلای 3 در شمال غربی خلیج فارس»، «شادی پس از فتح خرمشهر»، «دوره آمادگی رزمی و آموزش نظامی مخصوص دانش‌آموزان نوجوان»، «عزاداری و نوحه‌خوانی قبل از اعزام به خط مقدم عملیاتی» و ... اشاره کرد.  

در این کتاب‌عکس‌هایی از سعید صادقی، علی فریدونی، محمد نوروزی، محمدحسین حیدری، جواد سیدآبادی، اکبر بیطرفان، سعید حاجی‌خانی، یوسف گرامی، احمد علیزاده نوحی، عربعلی هاشمی، محمود صناعی، رضا محمدی، محمد نوروزشاد،‌ غلامرضا مسعودی، امیرعلی جوادیان، جواد شمقدری، محمدرضا هنروری، یحیی قاسمی، هوشنگ مصباحی، رستم خزر، ولی‌الله صابری و حافظ احمدی به چشم می‌خورد. همچنین متن این کتاب را علی‌اصغر داودآبادی فراهانی نوشته است. 

در مقدمه این کتاب آمده است: 

عکس‌های روبه‌روی شما در این کتاب، جلوه‌هایی از آمادگی دفاعی و پشتیبانی نوجوانان برومند ایران از امام راحل عظیم‌الشأن را در هشت سال دفاع جانانه از کیان اسلام و میهن روایت می‌کند. این مجموعه از میان حجم انبوهی از آثار تولید شده عکاسان دفاع مقدس، انتخاب و به انتشار رسیده است. 

در یکی از عکس‌ نوشته‌های این کتاب می‌خوانیم: 

در پی هر عملیات موفق، خیالم پر می‌کشید و می‌رسید به بالای شهر؛ مردم را می‌دیدم که شیرینی پیروزی را دست به دست می‌چرخانند و از غیرت بچه‌ها به خود می‌بالند. همان بچه‌های 16-17 ساله کوچه‌های خاکی که در خرداد سال 1343 «در گهواره‌هاشان خوابیده بودند.»/826/د102/ق

ارسال نظرات