۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۶۶۶۰۵۸

طرحی برای نحوه اعمال نظارت مجلس بر مصوبات شوراهای عالی کشور + متن

طرحی برای نحوه اعمال نظارت مجلس بر مصوبات شوراهای عالی کشور + متن
طرح قانون نحوه اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر مصوبات شوراهای عالی کشور در مجلس تهیه و تدوین شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای از تهیه طرحی در مجلس برای نظارت بر شوراهای عالی خبر داد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: در حال حاضر شاهد هستیم شوراهای عالی کشور به عنوان مثال شورای عالی فرهنگ عمومی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونگذاری می‌کنند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شوراهای عالی متعددی داریم که امروز در حال وضع کردن قانون هستند، گفت: با توجه به اینکه طبق قانون اساسی تنها مرجعی که صلاحیت قانونگذاری دارد مجلس شورای اسلامی است و همچنین هیچ نظارتی نظارت بر این شوراها وجود ندارد.

ابوترابی در همین رابطه بیان کرد: طبق قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بر تمام ارکان نظام می‌تواند نظارت داشته باشد اما ما برای شوراهای عالی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی محیط زیست و شورای عالی متعدد وجود ندارد اینها به هر حال به نوعی قانونگذاری می‌کنند که سرراس آنها شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: یک شورای عالی در جلسه هماهنگی سران سه قوه در حال قانونگذاری وجود دارد و متاسفانه نظارتی بر مصوبات آنها نیست. بنابراین ما طرحی در مجلس تدوین کردیم با عنوان «نحوه اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر شوراهای عالی کشور» تهیه وتدوین کرده‌ایم.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در خصوص جزئیات طرح مزبور گفت: قانونگذاری فقط در شئونات مجلس شورای اسلامی است. همچنین مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی بر همه چیز می‌تواند نظارت داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش کنیم مصوبات جلسه سران شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در موضوع بنزین قانونگذاری کرد و در حال حاضر نیز در حال قانونگذاری هستند. یا به عنوان مثال بسیاری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای محیط زیست یا شوراهای دیگر در حال قانونگذاری هستند که این خارج از وظایف قانونی است که برای آنها تعین شده است لذا مجلس شورای اسلامی به عنوان یگانه مرجعی که می‌تواند قانونگذاری کند اصطلاحا می‌تواند هم  نظارت داشته باشد وهم نظارت کند که این اتفاق خارج از مجلس اتفاق نیفتد لذا این طرح را تهیه و تدوین کردیم.

ابوترابی خاطرنشان کرد: این طرح در حال حاضر در مرحله جمع‌آوری امضا است. این طرح باعث می‌شود مجلس شورای اسلامی به جایگاه اصلی خود بازگردد یعنی هم قانونگذاری هم نظارت و در راس  امور بودن.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: امروز مراجع متعدد قانونگذاری باعث شده است که مجلس شورای اسلامی از حیض انتفاع بیفتد و هم اینکه مردم در این قوانین سردرگم شدند وبنابراین نمایندگان مجلس هم موظف می‌شوند با این شیوه نظارت کنند.

متن این طرح به شرح زیر است:

عنوان طرح:

نحوه اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر مصوبات شوراهای عالی کشور

ماده واحده:

کلیه دبیران شوراهای عالی مکلف هستند مصوبات خود را پس از تصویب و قبل از امضای بالاترین مرجع مشخص شده در قوانین، به هیأت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

تبصره 1:

هیأت تطبیق مکلف است خارج از نوبت وبا حفظ مسائل محرمانه بودن نسبت به اتفاق نظر مبنی بر اینکه آیا مصوبات شورای عالی قانونگذاری نمی‌باشد اظهار نظر نماید.

تبصره 2:

در صورتی که هیأت تطبیق اعلام نماید مصوبه قانونگذاری جدیدی می‌باشد یا خارج از وظایف شورای عالی مربوطه است شورای عالی مکلف به اصلاح مصوبه خود می‌باشد.

تبصره 3:

مصوبات شورای عالی امنیت ملی از این قانون مستثنی می‌باشد.

تبصره 4:

اعضای هیأت تطبیق 24 نفر می‌باشند که با معرفی رئیس مجلس و با رای صحن و برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند.

انتخاب مجدد اعضای هیأت بلامانع می‌باشد./998/

ارسال نظرات