۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۶۶۵۱۷
یادداشت؛

آیا استیضاح رییس جمهور سودی هم دارد؟

آیا استیضاح رییس جمهور سودی هم دارد؟
با یقین می توان گفت که طرح استیضاح رییس جمهور در وضعیت کنونی کشور نه تنها سودی ندارد، بلکه به مثابه سمی برای تعلیق بیشتر دولت یازدهم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، طی چند روز گذشته بحث استیضاح رییس جمهور در محافل و مجالس سیاسی مطرح شد تا این که جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود نوشت: «طرح استیضاح روحانی امروز 27 مهر 99 در مجلس کلید خورد».

پیشنهاد استیضاح یکی از پربحث‌ترین موضوعات طی روزهای گذشته در فضای رسانه ای و شبکه های مجازی بود و کلید خوردن طرح استیضاح روحانی از سوی برخی از نمایندگان مجلس سبب واکنش های بسیاری در فضای عمومی کشور و رسانه های مختلف شد که عده ای موافق و عده ای مخالف آن بودند.

عده ای از دولتی ها و حامیان دولت در واکنش به این مسأله مطالب مختلفی را نوشته و بیان کرده اند؛ به عنوان مثال جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی نوشت: «این‌که آقای ذوالنوری تصور کرده‌اند با استیضاح آقای رییس‌جمهور اوضاع نابسامان فعلی سامان پیدا می‌کند، نشان‌دهنده این واقعیت است که ایشان و همفکرانشان نه تحلیل واقع بینانه و مبتنی بر آسیب‌شناسی درست از اوضاع و شرایط کشور دارند و نه فهم روشن و دقیقی از سامان دادن مشکلات موجود!!»

«حسام الدین آشنا» مشاور رییس جمهور هم در حساب توئیتری خود نوشت:«استیضاح حق اکثریت قاطع مجلس است اما ایجاد تزلزل در حاکمیت، تضعیف دولت در زمان جنگ اقتصادی، نخ دادن به هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا برای کوتاه نیامدن در برابر دولت فعلی ایران و تعویق هرگونه رفع یا کاهش تحریم‌ها تا استقرار دولت بعدی در ایران از وظایف نماینده‌ای با ۲۰۴ هزار رأی نیست».

ی/آیا استیضاح رییس جمهور سودی هم دارد؟

البته بسیاری از اصولگرایان نیز با قضیه استیضاح رییس جمهور مخالف بوده و هر کدام دلایلی برای این مخالف ذکر کرده اند؛ روزنامه «فرهیختگان» در یادداشتی نوشت: «بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند در شرایط کنونی کنار رفتن روحانی به دلایل متعددی مساوی اصلاح وضع موجود نیست و علاوه‌بر آن می‌تواند تبعاتی نیز برای کشور داشته باشد. برای مثال گفته می‌شود که وضعیت اقتصادی کشور درصورت تلاطم سیاسی به بزرگی تغییر ناگهانی رئیس‌جمهور می‌تواند متشنج‌کننده بیشتر بازارهای اقتصادی باشد. آنها می‌گویند در روزگار تحریم بی‌دولتی هرچند برای مدتی کوتاه، ممکن است ضربات سخت‌تری بر پیکره اقتصاد کشور وارد آورد و حتی فرصت را برای فرصت‌طلبان و اغتشاش‌گران دوباره مساعد کند تا آنها دوباره فعال شوند. علاوه‌بر اینکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تنها حدود هشت ماه باقی مانده و اساسا سود یک تغییر تنها چند ماه قبل از موعد اصلی نمی‌تواند قابل‌توجه باشد، تازه اگر فردی پیدا شود که بتواند کار را به دست بگیرد».

از سویی دیگر چهره هایی همچون حجت الاسلام حمید رسایی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی که از موافق استیضاح رئیس جمهور است طی یادداشتی  استیضاح و سؤال از رئیس جمهور را حق مجلس شورای اسلامی عنوان می کند و برای اثبات ادعای خود به پیام رهبر معظم انقلاب برای افتتاح مجلس یازدهم اشاره می کند که ایشان خطاب به نمایندگان تذکر، سؤوال و استیضاح مدیران عالی اجرایی را حق نمایندگان دانسته‌اند که اگر درست و بجا استفاده شود، کشور به اهدافش می‌رسد.

اما فارغ از موضوع اختیارات قانونی مجلس درباره استیضاح، این سؤال پیش می آید که آیا این اقدام نفعی برای کشور و مردم هم دارد؟

رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال 1383 و در پایان دولت هشتم در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در نامه ای خطاب به حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی در آن دوره، استیضاح آن وزیر را بدون سود خواندند و حتی آن را دارای زیان های محتمل دانستند؛ ایشان نوشتند:

ی/آیا استیضاح رییس جمهور سودی هم دارد؟

آنچه از این دو کنش رهبر معظم انقلاب مشخص است ایشان استیضاح مقامات عالی کشور را در ماه های پایانی خدمتشان را حداقل منوط به دو گزاره مهم کرده است . 1- داشتن سود و منفعت برای کشور و مردم 2- نبود ضرر محتمل

با توجه به استدلال های طراحان «استیضاح روحانی» به نظر می رسد که این افراد برای بعد از انجام استیضاح (چه آنکه در صحن علنی مجلس رأی بیاورد و چه آن که رأی نیاورد) طرح مشخص و دقیقی که سود محتمل این اقدام را روشن ساخته یا ضرر محتملش را دفع کند، در دست ندارند.

با نظر به اینکه هنوز هیچ برنامه ای از سوی طراحان استیضاح رییس جمهور ارائه نشده است، می توان گفت که طرح اینگونه مسائل در وضعیت کنونی کشور نه تنها سودی ندارد، بلکه به مثابه سمی برای تعلیق بیشتر دولت یازدهم خواهد بود و مجلس که قرار بود تحرک و فعالیت دولت را بیشتر کند، در عمل فضایی را برای کم کاری بیشتر دولت فراهم می شود./841/ی704/ق

حسین ثالث مؤید

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سید عارف نوریان
Iran, Islamic Republic of
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
آقای ثالث چه قلم خوبی دارید.
1
0