۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۶۶۶۷۶۳
حجت الاسلام سالاری:

وقف زمینه ساز فرهنگ نوع دوستی و مردم گرایی در جامعه می شود

وقف زمینه ساز فرهنگ نوع دوستی و مردم گرایی در جامعه می شود
کرمانشاه - حجت الاسلام سالاری گفت: ترویج سنت وقف سبب ایجاد فرهنگ نوع دوستی و مردم گرایی در جامعه اسلامی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام علی سالاری امروز در دیدار جمعی از خیرین و واقفین استان کرمانشاه که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، اظهار داشت: باید گفت که وقف یکی از مصداق های بارز نیکوکاری و احسان در اسلام است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه ترویج سنت وقف باعث ایجاد فرهنگ نوع دوستی و مردم گرایی در جامعه اسلامی می شود، افزود: اولین و بارزترین صفات واقفین و خیرین، این است که خودخواهی، غرور و... در آنان وجود ندارد که این یک امتیاز بزرگ برای هر کسی است.

حجت الاسلام سالاری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سنت وقف را باید از افتخارات بزرگ برای اسلام دانست، گفت: امام خمینی(ره) به مساله وقف به عنوان بحث فقهی نگریسته است و به تبیین و توضیح آن پرداخته‌ اند.

این استاد حوزه علمیه کرمانشاه ادامه داد: در طول حیات علمی و فقاهتی حضرت امام راحل، علاوه بر آنچه در کتاب فقهی ارزشمند تحریرالوسیله با عنوان «کتاب الوقف» آمده حدود 200 استفتاء در موارد مختلف از ایشان شده است که نشان از اهمیت و جایگاه بلند وقف در اسلام دارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ججایگاه وقف می فرمایند: «اکنون عرصه‌های متعددی برای وقف وجود دارد که از جمله آنها پزشکی، علم و آموزش، تحقیقات و پژوهش، علوم جدید، محیط زیست و ترویج دین به شکل‌های مدرن است».

حجت الاسلام سالاری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در آیه 92 سوره آل عمران آمده است که «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» هرگز به مقام والا و نیک نخواهید رسید مگر این که از آنچه که دوست دارید انفاق کنید.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) گذشته از اینکه به فقرا، ضعفا، مستمندان و قشرهای محروم اجتماع کمک می‌کردند، خاطرنشان کرد: رسول اکرم (ص) در حدیث مشهوری می‌فرماید: «هر گاه فرزند آدم بمیرد، عمل او قطع می‌شود، مگر از 3 چیز: صدقه جاریه یا علمی که از آن سود برده شود و یا فرزند صالحی که برای او دعا کند».

حجت الاسلام سالاری در ادامه با اشاره به اینکه کرمانشاه جایگاه ممتازی در سنت وقف دارد، گفت: یکی از صفات بارز مردم کرمانشاه، نوع دوستی، گذشت و روحیه جوانمردی آنان است که این مهم در قالب وقف تبلور پیدا کرده است.

وی در پایان سخنان خود عنوان داشت: باید مبحث وقف را برای جامعه به زبان ساده و البته تاثیرگذار تعریف و تشریح کنیم و زمینه های نهادینه سازی این سنت الهی که زمینه ساز از بین بردن فقر و دیگر مشکلات اجتماعی است را در اجتماع مهیا کنیم./1400/پ210/ب1

ارسال نظرات