۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۶۶۶۷۷۱
ظهر امروز صورت گرفت؛

دیدار شهردار منطقه ثامن مشهد با آیت الله اشرفی شاهرودی

دیدار شهردار منطقه ثامن مشهد با آیت الله اشرفی شاهرودی
خراسان رضوی - نعمتی شهردار منطقه ثامن با حضور در مرکز تحقیقات اسلامی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها، با وی گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نعمتی شهردار منطقه ثامن مشهد ظهر امروز با حضور در مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی با وی دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار به ارائه گزارشی مصور از فعالیت های سه ساله در زمان تصدی شهرداری منطقه و مقایسه با عملکرد 10 سال گذشته شهرداری این منطقه و نیز آغاز طرح در 25 سال پیش پرداخت.

نعمتی بر اساس این گزارش رشد قابل توجه فضا سازی نظیر فضای سبز، پیاده رو و سواره رو، توجه و بازسازی بافت های تاریخی در معرض تخریب، برنامه های فرهنگی در مناسبت های ملی مذهبی، جلسات بیان حقوق شهروندی و راهکارهای همیاری با شهرداری منطقه در مسیر فعتالیت های مختلف را بیان کرد.

پس از آن به مسئله تخریب مسجد هفت در، در منطقه نوغان پرداخت و با اسناد و مدارکی از مجوزها و جلسات با اوقاف و دادگستری مبنی بر داشتن مجوز تخریب در قبال ساخت معوض آن سخن گفت و در ادامه نسبت به وجود نظر مشاور جدید مبنی بر امکان حفظ مسجد گفت: مشاور جدید در تهران نشسته و برای اینجا طراحی می کند حال آنکه در این طرح خواهان کاهش عرض 55 متری خیابان های سواره رو در این منطقه است که سازمان ترافیک، راهنمایی رانندگی و دادگستری مخالف کاهش عرض هستند. در صورتی باید به نظر مشاور توجه می شد که می توانستند نظریه کاهش عرض خیابان را که مخالفان زیادی دارد به ثبت برسانند در حالی که چنین نشده است.

شهردار منطقه ثامن گفت: برای اولین بار پیش از تخریب مسجدی معوض آن ساخته شده است و ما بنا بر قراردادی در قبال مسجد امام صادق و هفت در مسجدی مجهز به متراژ 540 متر با امکانات رفاهی و ساخت روز را به مرحله تحویل رسانده ایم.

وی افزود: تخریب مسجد بر خلاف گفته ها قبل از اربعین و قبل از نامه رسمی اوقاف صورت گرفته در حالی که نماینده اوقاف پیش از آن نسبت به تحویل مسجد و بردن وسائل آن در صورت جلسه ای که ثبت شده اقدام کرده است و ما عجله ای در تخریب، تا لحظه ای که دیگر چاره ای نبوده نداشتیم.

وی بر روی نقشه مساجد حفظ شده در این منطقه و باسازی صورت گرفته را نشان داد و پس از آن در پاسخ به پرسش آیت الله اشرفی مبنی بر اینکه چرا همچون گنبد سبز به صورت فلکه ای حفظ نشد، گفت: ما بر اساس نقشه مصوب کار کردیم مثلا مسجد مروی ها چنین کردیم مساجد دیگری هم که نشان دادیم حفظ شد اما در اینجا امکان نداشت چون نظر مشاور مبنی بر کاهش عرض خیابان قابل پذیرش نهادهای مسول نیست و این که مجوز تخریب و تبدیل به احسن انجام شده و قبل از تخریب در فاصله 300متری مسجدی با متراز 540 مترساخته شده است.

پس از توضیحات شهردار منطقه، نماینده اوقاف که در این جلسه حاضر بود به بیان توضیحاتی پرداخت که در نهایت با توصیه آیت الله اشرفی شاهرودی قرار شد مدیر اوقاف و شهردار منطقه خدمت حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رسیده و در این باب مذاکره و تصمیم گیری نمایند.

توصیه برحفظ موقوفات به ویژه مساجد

آیت الله اشرفی در پایان به شهرداری، اوقاف و نهادهای دست اندرکار در امور ساخت و ساز در مناطق وقفی تاکید کرد التزام به معنای وقف و حفظ منافع موقوف علیهم مخصوصا در ارتباط با مساجد که معنای وقف در آنها تحریر یعنی خارج ساختن ملک از ملکیت است باید رعایت شود بنابراین تمام همت و تلاش خویش را در التزام به این موضوع داشته باشید تا تصرفی مغایر با آن وقف صورت نگیرد.

وی افزود: در تصرفات برای تخریب مسئله عدم تسریع و تعجیل به خصوص در تصرفات وقف و موقوفات مهم است بنابراین با دقت و حوصله و عدم تعجیل برخورد شود حتی نسبت به ملک مردم که نارضایتی و اذیت و آزار نبینند. اما خاصه مساجد را تاکید می کنیم که حتی المقدور تا جایی که امکان دارد حفظ کنید حال با تغییر نقشه و خیابان یا هر راهی که ممکن است.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در تصرفاتی که در ناحیه موقوفات بر اساس ضرورت صورت می گیرد حتما ادارات مربوطه درگیر با موضوع به فقها مراجعه و طرح مسئله کنند و مسائل شرعی را خاصه آن موارد از فقها و مراجع جویا شوند تا مرتکب خلاف نشوند./933/پ210/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Bulgaria
۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
احسنت بر رسا
0
0