۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۶۶۸۴۸

از شعر عاشورایی تا غزلی برای سردار سلیمانی

از شعر عاشورایی تا غزلی برای سردار سلیمانی
«حضرت دهلی» عنوان تازه‌ترین اثر علی اصغر الحیدری، شاعر هندوستانی، است که قرار است در آینده نزدیک روانه کتابفروشی‌ها شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «حضرت دهلی» عنوان تازه‌ترین اثر علی اصغر الحیدری، شاعر هندوستانی، است که قرار است از سوی مؤسسه فرهنگی شاعران پارسی‌زبان منتشر و روانه کتابفروشی‌های ایران شود.

«حضرت دهلی» مجموعه‌ای از غزل‌های این شاعر فارسی‌زبان است که در مضامین مختلف اجتماعی، آیینی، عاشقانه و عرفانی سروده شده است. از جمله سروده‌های این مجموعه، اثری است که به مناسبت شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی سروده و به این سردار رشید تقدیم شده است که در ادامه می‌خوانید:

شیر بیشه‌ها بودی حضرت سلیمانی
رحمت خدا بودی حضرت سلیمانی

در مجاهدت ماندی پایدار و پابرجا
تو امید ما بودی حضرت سلیمانی

این بهشت دل گشته موج موج طوفانی
معدن دعا بودی حضرت سلیمانی

ای شهید پاینده مثل مهر تابنده
از جهان رها بودی حضرت سلیمانی

دل به یاد تو گریان دیده‌ام پر از باران
این سحر کجا بودی حضرت سلیمانی

مثل مالک اشتر یاور علی گشتی
پشت مرتضی بودی حضرت سلیمانی

در تأسی از قاسم پاره پاره تن گشتی
قاسم وفا بودی حضرت سلیمانی

جان جان جان بودی در کجا نهان بودی
جان کربلا بودی حضرت سلیمانی

کتاب «حضرت دهلی» به همراه 45 عزل از این شاعر در 106 صفحه منتشر خواهد شد. مؤسسه فرهنگی شاعران پارسی‌زبان پیش از این نیز آثاری از دیگر شاعران فارسی‌زبان هندوستانی منتشر کرده بود که از این جمله می‌توان به «زعفران و صندل» از بلرام شکلا، «باران عشق» سروده اخلاق آهن و «در انتظار جمعه آخر» اثر سیده بلقیس حسینی اشاره کرد. این مؤسسه همچنین آثاری نیز از شاعران ایرانی در هندوستان منتشر کرده است. انتشار این آثار به منظور گسترش زبان فارسی و ایجاد پیوند میان شاعران فارسی‌زبان صورت می‌گیرد.

شعر در سال‌های پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف از شعرهای اجتماعی گرفته تا غزل‌های عاشقانه، روندی رو به رشد را تجربه کرده است. با وجود این، آثاری که در این حوزه منتشر شده‌اند، نمونه‌ای کم و قطره‌ای است از دریای شعر معاصر. شناخت مخاطبان خارجی از شعر ایران طی سال‌های اخیر بیشتر محدود به اسامی مانند فروغ و قیصر بوده است، این در حالی است که شعر معاصر ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مؤسسه شاعران پارسی‌زبان تلاش دارد تا با در نظر گرفتن این خلأ و ارزیابی مخاطب داخلی و خارجی، اقدام به انتشار آثار شاعران فارسی‌زبان از کشورهای مختلف از جمله ایران، تاجیکستان، افغانستان و هندوستان کند./۹۸۸/د102/ف

از شعر عاشورایی تا غزلی برای سردار سلیمانی

منبع: تسنیم

ارسال نظرات