۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۶۷۰۳۶
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

آموزش‌های مجازی در حوزه علمیه با محوریت و رویکرد قرآنی ارائه شود

آموزش‌های مجازی در حوزه علمیه با محوریت و رویکرد قرآنی ارائه شود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام سالاری گفت: باید اساتید حوزه در آموزش‌های مجازی اصل مراجعه به قرآن و اینکه دست طلبه از قرآن رها نشود را رویکرد و محور قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست با اساتید و مسؤولان حوزه علمیه استان، با اشاره به جایگاه و اهمیت ماه ربیع، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «اذا رایتم الربیع، فاکثروا ذکر النشور، ما اشبه الربیع بالنشور»؛ یعنی هر وقت بهار را دیدید، بسیار از قیامت یاد کنید و چقدر بهار به قیامت شبیه است.

وی افزود: در ماه مبارک ربیع هم انسان با توجه به ولادت سراسر خیروبرکت نبی مکرم اسلام که باعث حیات انسانیت و نشر و نمو اخلاق الهی هستند و هم ولادت حضرت امام صادق (ع) که منشأ برکات و خدمات علمی گسترده هستند انسان متوجه این می‌شود که بعد از ماه محرم و صفر که ماه حزن و ماتم اهل‌بیت (ع) است و ما عزادار حضرات معصومین(ع) هستیم این بشارت ماه مبارک ربیع انسان را به یاد قیام حضرت ولی‌عصر (عج) می‌اندازد.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: در زیارت ایشان می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَی رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیام»؛ یعنی سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران؛ ازاین‌رو باید گفت بهار انسانیت و سرسبزی روزگاران با ظهور حضرت مهدی (عج) خواهد بود و زمین و هستی جان تازه‌ای به خود خواهد گرفت.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همان‌طور که بعد از سختی و سردی پاییز و زمستان، باران بهاری طراوت و سرسبزی و حیات را به طبیعت هدیه می‌دهد با ظهور مهدی موعود (عج) نیز زمین و زمان و هستی جان تازه‌ای می‌یابد.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در این دوره آخرالزمان باعث طراوت و حیات قلب می‌شود همین محشور بودن انسان با قرآن هست.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ، فَإنَّ القُرآنَ یحیی القَلبَ» و تأکید می‌کنند از خواندن قرآن غافل مباش؛ زیرا قرآن دل را زنده می‌کند و مایه حیات روح و جان انسان است.

وی افزود: مخصوصاً در شرایط امروز ما و با در نظر گرفتن این‌که حضور طلاب در فضای مجازی چند برابر شده است، در چنین اوضاعی خودبه‌خود زمینه برخی غفلت‌ها برای همه اقشار فراهم هست؛ اما ما باید با استفاده از این حبل محکم الهی مبانی معرفتی را ارتقا دهیم؛ چراکه آنچه از قرآن به مخاطب ارائه می‌شود به تعبیر امیرالمؤمنین علی (ع) در خطبه ۱۷۶ چیزی است که هیچ‌گونه ناخالصی ندارد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: حضرت می‌فرماید: «أَنَّ القُرآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لا یَغُشُّ»؛ یعنی قرآن خیرخواه و نصیحت کننده‌ای است که هیچ‌گونه غل و غشی ندارد.

وی خطاب به اساتید اظهار کرد: از اساتید مدارس علمیه انتظار می‌رود در تمام کلاس‌های خود در فضای مجازی و فایل‌هایی که برای طلاب ارائه می‌دهند و یا تکالیفی که برای طلاب طراحی می‌شود این اصل مراجعه به قرآن و اینکه دست طلبه از قرآن رها نشود را رویکرد و محور قرار دهند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: امام سجاد (ع) فرمودند: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی»؛ یعنی اگر تمام مردم جهان چه به مرگ طبیعی و یا مرگ معنوی از بین بروند ولی قرآن باشد و من با قرآن حشر و نشر داشته باشم هیچ وحشتی ندارم.

وی تصریح کرد: حضرت علی بن حسین (ع) هم فرمودند: اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهایی نمی‌ترسم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر این اساس آغاز فعالیت آموزشی با محوریت و رویکرد قرآنی در مدرسه علمیه و اهتمام به حفظ و انس بیشتر طلاب با قرآن کریم حرکت امیدوارکننده‌ای است تا طلبه بیش از پیش با قرآن انس پیدا کند./9314//210/خ

 

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
جه تیتر طولانی
0
0