۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۶۷۳۰۱
معرفی کتاب؛

بررسی فقهی حقوقی اهانت به مقدسات

بررسی فقهی حقوقی اهانت به مقدسات
کتاب «بررسی فقهی ـ حقوقی اهانت به مقدسات» با نظارت علمی آیت‌الله محسن اراکی و به قلم سید احمد مرتضایی نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «بررسی فقهی ـ حقوقی اهانت به مقدسات» با نظارت علمی آیت‌الله محسن اراکی و به قلم سید احمد مرتضایی نوشته و در سال 1396 توسط انتشارات مؤسسه امام خميني(ره) در 482 صفحه چاپ شده است.

این کتاب بعد از تغییراتی متناسب با «کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» با عنوان «إهانة المقدّسات الإسلامية فی رحاب الفقه والقانون» در سال 1398 توسط «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» به زبان عربی ترجمه و در 320 صفحه چاپ شده است.

در این کتاب؛ اهانت به مقدسات از ديدگاه اسلام و حقوق ملی (داخلي) و بين‌المللي (خارجی) در پنج فصل بررسی شده است:

فصل نخست «کليات و مفاهيم»: در اين فصل بعد از کلیاتی مانند اهداف و ضرورت این تحقیق؛ واژگان «مقدس»، «اهانت» و کلمات مشابه، از نظر لغوي و اصطلاحي و نيز از ديدگاه انديشمندان غيرمسلمان بررسی شده‎‏اند.

فصل دوم «مبانی و حدود فقهی حقوقی آزادی بيان»: در بسياری از اوقات، اهانت به مقدسات، به‌ بهانه آزادی بيان صورت مي‌گيرد؛ در اين فصل مبانی و حدود فقهی حقوقی آزادی بيان بررسی شده، تا مشخص شود آزادی بيان بر چه اساسي صورت مي‌گيرد و حد و مرز آن کجاست.

فصل سوم «مبانی فقهی حقوقی مقدسات»: با توجه به اينکه مقدسات در اديان و فرهنگ ‏های مختلف، متفاوت‌اند، مبانی و علل تقدس مقدسات اسلامی بيان شده است تا جايگاه اصيل مقدسات اسلامی روشن و علت حرمت آنها مشخص شود.

فصل چهارم «معيار و ماهيت فقهی حقوقی مقدسات و اهانت»: مقدسات در اديان و مکاتب مختلف، مصاديق متفاوتی دارند و اهانت نيز با شيوه‌های گوناگونی صورت مي‌گيرد؛ به همین دلیل در این فصل معيار‏های تشخيص مقدسات و اهانت، و ماهیت آنها بررسی شده است.

فصل پنجم «آثار اهانت به مقدسات»: اهانت به مقدسات، به دليل اهميت و جايگاه آنها آثار دنيوي و اخروی گوناگونی دارد که در فصل پنجم آثار فقهی، حقوقی، اجتماعی و اخروی اهانت به مقدسات بررسی شده است./1399/ن602/ب1

ارسال نظرات