۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۶۷۳۲۵
ادامه واکنش‌ها به اهانت به پیامبر؛

از احضار کاردار فرانسه در مالزی تا تظاهرات در بنگلادش و مالی

از احضار کاردار فرانسه در مالزی تا تظاهرات در بنگلادش و مالی
واکنش‌ها به اهانت به پیامبر (ص) و اظهارات رییس جمهور فرانسه در کشورهای اسلامی همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، موضع گیری ها و واکنش ها به انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص) و اظهارات امانوئل مکرون در دفاع از این اقدام، همچنان ادامه دارد؛ موراتینوس، نماینده عالی ائتلاف تمدن ها وابسته به سازمان ملل خواستار احترام متبادل ادیان و عقاید شد؛ دولت مالزی کاردار سفارت فرانسه را به وزارت خارجه فراخواند؛ و برخی کشورها نیز همچنان شاهد تظاهرات گسترده در محکومیت این کاریکاتورهاست.
 
موراتینوس نماینده عالی ائتلاف تمدن ها، بدون اشاره به اظهارات مکرون، خواستار احترام متبادل ادیان و عقاید شد؛ سخنگوی موراتینوس گفته وی با نگرانی شدید تنش های فزاینده ناشی از انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز را دنبال می کند. او افزوده اهانت به ادیان و نمادهای دینی به تنفر و افراط خشونت آمیز و در نتیجه چندقطبی شدن جامعه می انجامد.
 
دفاع مکرون از حق رسانه ها در تمسخر ادیان، اعتراضات شدیدی در بسیاری از کشورهای جهان اسلام به دنبال داشته است؛ مسلمانان در این تظاهرات اظهارات مکرون را محکوم کردند؛ همچنین کمپین تحریم کالاهای فرانسوی نیز در برخی کشورها به راه افتاد.
 
مالزی
در جنوب شرق آسیا، دولت مالزی کاردار فرانسه را به وزارت خارجه فراخواند. دفتر نخست وزیری مالزی گفته در پی افزایش اهانت ها و اقدامات تبعیض آمیز علیه مسلمانان در فرانسه، کاردار این کشور در مالزی احضار و محکومیت شدید اظهارات تحریک آمیز در اهانت به اسلام به وی ابلاغ شد.
 
همچنین نهادهای جامعه مدنی مالزیایی، شورای مشاور سازمان اسلامی مالزی، و جنبش جوانان مسلمان مالزی خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند.
 
بنگلادش
شهر داکا پایتخت بنگلادش شاهد تظاهرات صدها عضو حزب اسلامی «اویکا جوت» جلوی مسجد بیت المکرم این شهر بود. معترضان نوشته هایی علیه فرانسه و مکرون در دست داشتند و از نخست وزیر بنگلادش خواستند فرانسه و اظهارات مکرون را محکوم نماید.
 
مالی
شهر باماکو، پایتخت کشور مالی در آفریقا نیز شامگاه چهارشنبه شاهد تجمع اعتراضی حدود 5 هزار نفری در محکومیت اظهارات رییس جمهور فرانسه بود؛ همچنین موسی بوکار، معاون دبیرکل مجلس این کشور خواستار عذرخواهی رییس جمهور فرانسه از همه مسلمانان شد./301/ف
ارسال نظرات