۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸
کد خبر: ۶۶۷۳۷۷
دبیرکل مجلس علمای هند:

علامه غفرانمآب با بدعت ها و خرافات در جامعه شیعی هندوستان مبارزه کرد

علامه غفرانمآب با بدعت ها و خرافات در جامعه شیعی هندوستان مبارزه کرد
دبیرکل مجلس علمای هند و امام جمعه شھر لکھنو ھند گفت: از میرحامد حسین اینگونه یاد می شود که از بین برنده بدعت ها و احیاگر سنت های دینی بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مولانا سیدکلب جواد نقوی در ششمین پیش همایش کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با موضوع معرفی مؤسس مدرسه لکهنو در هند مرحوم علامه غفرانمآب که در سالن اجتماعات بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد از طریق ویدیو کنفرانس بیان داشت: حقیقت این است که اسلام بر پایه عقل و علم بنا شده است؛ لذا قرآن در جایگاه های مختلفی از علم و عالم یاد می کند و ائمه اطهار علیه السلام علم را مورد تأکید قرار داده اند.

وی افزود: نائبان ائمه علیهم السلام نیز همیشه بر معیار علم معرفی شده اند تا رهبری جامعه را برعهده بگیرند.

دبیرکل شورای علمای شیعه هندوستان تصریح کرد: یکی از این عالمان سیددلدارعلی غفرانمآب متولد سال ۱۱۶۶ است که در نصیرآباد هند به دنیا آمد؛ ایشان رهبری هند قدیم که شامل سریلانکا، بنگال، نپال و احتمالاً مرزهای هند که به افغانستان می رسیده را برعهده داشته اند.

وی گفت: آن عالم دینی در زمین خود زیر سایه درختی نشسته بود که متوجه صدایی غیبی شده که ایشان را دعوت به علم دین می کند و بعد از آن ایشان سیر علمی خود را آغاز کرد که برای زیاد شدن علمش شهر به شهر جستجو کرده تا چشمه های علم را پیدا کند و از آن سیراب شود.

حجت الاسلام والمسلمین جواد نقوی اظهار داشت: بعد از هند سفر خود به عراق و ایران را آغاز می کند و در آنجا از علمای بزرگی همچون آیت الله وحید بهبهانی و سید مهدی بحرالعلوم استفاده کرده و اجازه اجتهاد دریافت نمود.

وی تصریح کرد: بعد از این سفر علمی به هند برگشته و نهضت دینی و علمی خود را با تأسیس حوزه علمیه شروع میکند و شاگردانی همچون مرحوم علامه محمدقلی کنتوری و مرحوم میرحامد حسین پرورش می دهند و بعد از پرورش، مجتهدین و مبلغین بزرگی را به اقصی نقاط مختلف شبه قاره اعزام می کند؛ لذا می توان گفت تمام علما و خاندان های علمی در هند مستقیماً یا غیرمستقیم از شاگردان ایشان محسوب می شوند.

دبیرکل شورای علمای شیعه هندوستان گفت: وی بعد از برگشت به هند کارهای عظیم علمی را از خود به جای گذاشته اند که برای حوزه های علمیه شیعی جزء میراث علمی آنها محسوب می شوند. یکی از این آثار کتابی به نام «عمادالاسلام» در علم کلام است که مرحوم صاحب جواهرالکلام شیخ الفقها شیخ محمدحسین نجفی می فرماید: مصنف مرآت العقول ملقب به عمادالاسلام یکی از ارکان اعظم اسلام می باشد و حجت خدا بر خلق اوست.

وی افزود: وی احیاگر مذهب و سنت های دینی است؛ ایشان همچون مهتاب گمراهی را از بین برده است و همچنین استاد بزرگ فلسفه استاد عبدالحسین در مورد این کتاب علمی می گوید: این کتاب در علم کلام جامع می باشد که نظیر آن در هیچ کتابخانه ای دیده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین جواد نقوی بیان داشت: این کتاب برپایه تحقیق کامل و گسترده نوشته شده است لذا نظر همه علما را به خود جلب کرده است؛ برادر مرحوم میرحامد حسین وی را اینگونه یاد می کند: از بین برنده بدعت ها و احیاگر سنت های دینی اگر کسی باشد مرحوم غفرانمآب است.

وی گفت: یکی دیگر از کارهای ایشان مقابله با اخباریت در شبه قاره بوده است که در این رابطه کتابی با عنوان اساس الاصول را نوشته است؛ اولین نماز جماعت نیز توسط وی در شبه قاره برپا شد که نماز ظهر ۱۳ رجب بوده است و وی به تأسی از پیامبر اعظم که اولین نماز جماعتی که اقامه کرد نماز ظهر بوده است این نماز جماعت را برپا کرده است.

دبیرکل شورای علمای شیعه هندوستان اظهار داشت: طبق نقل های مختلف برپایی اولین نماز جمعه تشیع اعم از ایران و عراق توسط وی در سرزمین هند بوده است؛ علامه غلامحسین کنتوری می گوید: هادی دین در هند همچون جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله در مدینه ایشان می باشد.

وی تصریح کرد:وی بدعت های خرافی را به جماعت های سجاده نشین تبدیل کردند؛ ایشان اولین قبرستان شیعی را بنا کرد و کتابخانه ای بزرگ که حاوی ۶۰ هزار جلد کتاب بوده را تأسیس نمودکه متأسفانه در یکی از سیلاب ها از بین رفت.

دبیرکل شورای علمای شیعه هندوستان اظهار داشت: از آثار پربرکت حیات ایشان عزاداری های امروز شبه قاره است که در جای خود بینظیر می باشد. پرچم ها، حسینه ها، شبیه روضه ها و حرم های معصومین، شبیه ذوالجناح و غیره که قبل از وی عزاداری های شیعی حاوی سنت های خرافی بوده که توسط این عالم برجسته زدوده شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید همایش ها و سمینارهای بسیاری برای این چنین شخصیت ها برگزار شود تا علم و فضل ایشان برهمه آشکار گردد./۹۸۸/د102/ق

ارسال نظرات