۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۶۷۷۲۸
نماینده ولی فقیه در کاشان:

هرچه به قرآن و نهج البلاغه متصل شود کهنگی ندارد

هرچه به قرآن و نهج البلاغه متصل شود کهنگی ندارد
اصفهان - آیت الله سلیمانی با بیان اینکه هرچه به قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ائمه معصومین وصل شود کهنه نمی‌شود، گفت: اتصال به آن‌ها طراوت، شادابی و نشاط دائمی دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی صبح امروز در دیدار مدیرعامل و اعضای مؤسسه امیرالمومنین کاشان با تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص)، گفت: در یک برهه‌ای از زمان سهم ما از قرآن در جهان اسلام سهم معتنابهی نبود.

وی با اشاره فرمایش رهبرمعظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور، افزود: برای تحقق فرمایش معظم له، ارگان ها، نهادها، مؤسسات و دانشگاه‌ها که توان حسن استفاده از ظرفیت جوانان را داشتند وارد میدان شدند، اما به نظر می رسد دانشگاه‌ها نتوانستند موفق باشند.

آیت الله سلیمانی گفت: در جنبش جدید قرآن در کشور به ویژه در مناطق سنی نشین که منجر به تربیت تعداد بیشماری حافظ  کل و حافظ چند جزء از قرآن شدند، تبلیغات دشمن علیه شیعه بی اثر شد.

وی بر تدبیر در قرآن تأکید کرد و ابراز داشت: توجه به قرآن دو نوع است، یکی توجه به متن، کلمات، لغات، آیات، ساختار و الفاظ قرآن است و دیگری توجه به محتوای قرآن است و در کنار توجه به محتوای قرآن به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه باید توجه شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه در تعابیر پیشوایان دینی ما از نهج البلاغه به عنوان اخ القرآن و از صحیفه سجادیه به عنوان اخت القرآن نام برده شده است، گفت: ما نهج البلاغه را نهج الحیات، نهج الحکومه، نهج العرفان و نهج الطبیعه می‌دانیم و آنچه که مورد نیاز انسان است در قرآن و نهج البلاغه آمده است، اما آشنایی با قرآن و نهج البلاغه فوت و فن خودش را دارد.

آیت الله سلیمانی همچنین با بیان اینکه قرآن اقیانوس بیکرانی است که نیاز به درک و فهم دارد، افزود: اگر کسی مدعی شود همه قرآن را می‌فهمد چنین چیزی صحت ندارد و اگر مدعی شود بخشی از ظاهر قرآن را می‌فهمد بازهم قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: شرط فهمیدن قرآن به این است که از زبان اهل قرآن فمهیده شود و زبان اهل قرآن زبان امیرمومنان (ع) است که می‌فرماید، هیچ آیه‌ای نازل نشد مگر اینکه من شأن و نزول آن آیه را بدانم.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اگر بنا باشد قرآن را بفهمیم باید از منظر ائمه اطهار (ع) بفهمیم، از این رو تفاسیری را که از نوع تفاسیر اهل بیت نباشد را تا حد زیادی تفسیر به رای می‌دانیم.

وی بخش عظیمی از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را از قرآن و تفسیر قرآن دانست و عنوان کرد: آیت الله جوادی آملی می‌فرماید، اگر فرمایشات امام امت کهنگی ندارد برای این است که یا ریشه در متن وحی و قرآن و یا ریشه در متن نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و سخنان ائمه معصومین دارد و هر چه به قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ائمه معصومین وصل شود کهنه نمی‌شود.

آیت الله سلیمانی گفت: هرچه به قرآن و اهل بیت (ع) متصل شود طراوت، شادابی، نشاط همیشگی و دائمی و افزایش قیمت دارد، از این رو کسانی که با قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انس دارند به هرمقدارهم که شکرگذار باشند نمی‌توانند حق این نعمت بزرگ ادا کنند.

وی افزود: ما سال‌ها تنها به قرائت قرآن بسنده کردیم، اما به برکت انقلاب اسلامی قرآن در دانشگاه و مراکز علمی و آموزش و پرورش و جامعه درحال رونق و توسعه است، اما تا رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن فاصله داریم.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: توفیق حفظ قرآن و نهج البلاغه به راحتی به دست نخواهد آمد مگر به لطف خود قرآن و ائمه اطهار و امیرمومنان تا بتوان قلب خود را کانون قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه قرار دهیم.

وی ادامه داد: کسب عنوان طرح ملی کاشان پایتخت نهج البلاغه کشور در سایه تلاش شما و به برکت اجداد شما و مفاخر تاریخی و علمی کاشان است که در علم و معارف و ترجمه و طرح نهج البلاغه پیشتاز بودند، ضمن اینکه زحمات مؤسسه امیرالمومنین کاشان از سال ۸۲ تا کنون نیز دست به دست هم داد تا امروز کاشان به عنوان پایتحت نهج البلاغه کشور به مدت دو سال انتخاب و معرفی شود.

آیت الله سلیمانی گفت: عملکرد مؤسسه امیرالمومنین کاشان به اندازه‌ای مهم است که در لوح محفوظ الهی که بالاترین نقطه ثبت و درج امور است ثبت است و حافظ لوح محفوظ نیز امام زمان (عج) هستند./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات