۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۶۷۸۷۳

کتاب زندگینامه ستارخان منتشر شد

کتاب زندگینامه ستارخان منتشر شد
کتاب زندگینامه ستارخان سردار ملی نوشته حجت فلاح توتکار توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب زندگینامه ستارخان سردار ملی نوشته حجت فلاح توتکار به‌تازگی در قالب یکی از عناوین مجموعه «شخصیت‌های مانا» توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب در ۵ فصل نوشته شده است. در فصل اول با عنوان «دوره عیاری»، به خاستگاه خانوادگی و رویدادهای زندگی ستارخان در دوره پیشامشروطیت پرداخته شده و در فصل دوم با عنوان «تبدیل شدن عیار به مجاهد»، نویسنده به چگونگی ورود ستارخان به صفوف مشروطه خواهان تبریز و پیوند خوردن با مرکز غیبی و عضویت او در نیروی مجاهدان پرداخته شده است.

در فصل سوم کتاب که مربوط به دوره درخشش ستارخان به عنوان رهبر جنبش مقاومت تبریز است، به کوشش‌های او در فرماندهی مبارزه با جبهه متحد استبداد و تالش برای شکل‌دهی کانون مقاومت ضدخودکامگی در دوره استبداد صغیر پرداخته شده و فصل چهارم هم به چندوچون عزیمت اجباری ستارخان از تبریز به تهران اختصاص دارد. در این بررسی نشان داده شده که چگونه نمایندگان سیاسی روس و انگلیس و والی وقت آذربایجان، مهدیقلی خان مخبرالسلطنه هدایت، با هماهنگی دولت ایران زمینه ساز خروج ستارخان و باقرخان از شهر پایگاه قدرتشان شده‌اند.

حجت فلاح توتکار در فصل پنجم کتاب هم هم به ماجرای پارک اتابک و خانه نشینی سردار و فرجام کارش پرداخته است.

کتاب دیگری که سوره‌ مهر به‌تازگی همراه با زندگینامه ستارخان منتشر کرده، زندگی‌نامه سیدعلی‌اکبر فال‌اسیری از عالمان و مبارزان زمان قاجار است که توسط سجاد راعی نوشته شده است. این‌کتاب هم در قالب یکی از عناوین مجموعه «شخصیت‌های مانا» چاپ شده است./826/

ارسال نظرات