۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۶۸۳۴۸
حجت الاسلام الهی‌راد:

برای حل مشکلات باید اقتصاد سکولار غربی از دانشگاه‌ها بیرون شود

برای حل مشکلات باید اقتصاد سکولار غربی از دانشگاه‌ها بیرون شود
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: مشکلات اقتصادی که امروز در کشور وجود دارد، زمانی قابل حل است که اقتصاد سکولار غربی از دانشگاه‌ها بیرون شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام الهی‌راد عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در نشست جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که با عنوان "علوم انسانی سکولار در خدمت استعمار" برگزار شد، گفت: ماهیت انقلاب اسلامی چنانچه که از اسمش پیداست، تحقق باورها و ارزش های اسلامی در جامعه است. ماهیت این انقلاب به اسلامی بودن آن است و این خط قرمز انقلاب است.

وی اظهار داشت: تمدن ها و ملاک تفاوت ها به اموری مانند فرهنگ، مبانی و علوم شان است و علوم انسانی با عنوان حیات فرهنگی، فکری و دینی تمدن، نقش تعیین کننده ای در تمدن ها دارد.

حجت الاسلام الهی‌راد افزود: زمانی که بیان می شود غرب و تمدن غرب، اشاره به تفرک سکولار دارد. از تمدن غربی که مبتنی بر نسبیت و شکاکیت معرفت شناختی است و هیچ راهی برای دست یابی به واقع ندارد؛ نباید توقع داشت که در علوم انسانی آن قطعیت و استحکام مطرح باشد.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: وقتی جهان صرفا یک طبیعت و امور مادی باشد، علوم انسانی که از آن حاصل می شود براساس طبیعت گرایی، فیزیکالیسم و مادی گرایی خواهد بود و نباید انسان را در نسبت با مبدأ و معادی فراتر از عالم ماده، تعریف کرد. نهایت حرکت انسان در این عالم، طبیعت و امور مادی است.

وی یادآور شد: وقتی فیزیکالیسم و مادی گرایی اساس وجود انسان باشد، مهم ترین چیز تاثیر گذار، هدف انسان می شود و آن رسیدن به لذت، کمال و قدرت های مادی است.

حجت الاسلام الهی‌راد تصریح کرد: هنری که از دل این علوم انسانی پدید می‌آید، هدفش تعالی و حرکت به سمت بی نهایت نیست. هنری برای ما دارای مطلوبیت می شود که برای ما لذت‌های مادی بیاورد و اقتصاد آنگاه برای ما دارای مطلوبیت است که منفعت مادی برای ما بیاورد. قوانین حقوقی و اقتصادی نیز متناسب با کمالات مادی باید تعریف شوند.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: علوم انسانی رابطه ای منطقی با واقعیت ندارد، یعنی در ریشه در باورها ندارد و تابع سلایق، قراردادها و خواسته های فردی و جمعی هستند.

وی اضافه کرد: غرب امروز با شعار اومانیسم، انسان را همچون یک موجود محدود مادی و فیزیکی تعریف کرده است و به دلیل قبول نسبیت و شکاکیت مطلق معرفت شناختی، نمی تواند از اقتصاد، تعلیم و تربیت، هنر و ... خاصی حمایت کند.

حجت الاسلام الهی راد ادامه داد: از مهم ترین شگردهای جریانِ استکبار برای فروپاشی‌ و براندازیِ نرمِ نظام اسلامی، نفوذ علوم اسلامیِ غربی در بسترِ جامعه ایران است.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در ادامه به تلاشِ دشمن برای براندازیِ نظام، بعد از پیروزیِ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ترور ارکان مهم انقلاب، حذف و خسته کردن مردم از طریق اعمال تحربم‌ها در کنارِ جنگ نظامی بخشی از این تلاش‌هاست.

وی افزود: دشمن بعد از شکست در این براندازی سخت، بهترین راه را در تغییرِ علوم انسانی و باور و فکری دانست.

حجت الاسلام الهی راد از نهضت ترجمه و بومی کردنِ علوم انسانی و مبانیِ تفکر غربی در ادبیات بومی ایران در انقلاب اسلامی به عنوان دو اتفاق مهم یاد کرد و گفت: جریان استکبار به این نتیجه رسیده که فروپاشی ایدئولوژ یک نظام، مقدمه واجبِ سقوط فیزیکال آن است.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: اگر فلسفه و مبانیِ فلسفیِ یک رژیم از کار بیفتد، زمینه بی ثباتی آن ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه مبارزه آینده ما، مبارزه تمدن‌هاست، تاکید کرد: تقابل تمدنی یعنی تغییر در ارزشها و باورها.

حجت الاسلام الهی راد یادآور شد: امام خمینی(ره) فرمودند: " تمامِ عقب ماندگی‌هایِ ما بخاطر عدم شناختِ اکثرِ روشنفکرانِ دانشگاه بوده و هست.‌" توقعی که امام از شما دانشجویان مومن دارد، این است که جلویِ ا ین نفوذ را بگیرید.

وی درباره اثرگذار یِ علوم انسانیِ غرب بر انقلاب اسلامی گفت: تولید اندیشه‌ای که قرار است رفتار و تصمیمات مسئولان را رقم بزند و تربیت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در همین راستاست.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: مشکلات اقتصادی‌ای که امروز در جمهوری  اسلامی ایران وجود دارد، زمانی قابل حل است که اقتصادِ سکولارِ غربی از دانشگاه‌ها بیرون شود.

وی گفت: آیا تقلید از نظام اقتصادی که در سال‌های اخیر، افول اقتصادی را در کشورهای غربی به همراه داشته و حتی ترس از فروپاشی نظام ها را به دنبال داشته، کار عاقلانه‌ای است؟ اندیشه های نظام لیبرال دموکراسی که اکنون در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، و هیچ ربطی به سعادت ابدی انسان ندارد، چه سنخیتی با نظام اسلامی دارد؟ آیا پذیرش این علوم سیاسی، عملا نفی حاکمیت اسلامی و پذیرش حاکمیت تفکر سکولار بر همه عرصه های علوم انسانی را در پی ندارد؟ پس برا ی چه انقلاب کردیم؟این نوع تفکر در عرصه سیاسی ، ماهیت تمام انقلاب را زیر سوال می برد.

حجت الاسلام الهی راد تصریح کرد: وضعیت آشفته‌ای که اکنون به وجود آمده، به دلیل تاثیر گرفتن برخی مسئولین از علوم انسانی غربی است، خصوصا برخی مسئولانی که مدارک خود در علوم انسانی مثل اقتصاد و مدیریت را از خارج از کشور، مثل کانادا و انگلیس گرفتند و پستهای مدیریتی مهم، حتی ریاست قوا را به عهده گرفتند.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: ما هرچه به این اندیشه ها نزدیک‌تر شدیم بیشتر به مشکل خوردیم و بیشترین آشفتگی در زمان مسئولیت همین افراد غرب زده بوده است.

وی در ادامه با اشاره به عقاید برخی مسئولان غرب زده، گفت: دکتر محود سریع القلم، مشاور عالی رئیس جمهور وقت، در کتاب «ایرانی و جهانی شدن، چالش ها و راهکارها» صریحا بیان می کند که اگر قرار است که ما پیشرفت کنیم باید در یک مثلثی تابع قواعدی باشیم که اضلاع آن از هم قابل انفکاک نیستند و سه ضلع این مثلث را باید در کنار هم داشته باشیم تا پیشرفت کنیم. این اضلاع عبارتند از تبعیت از قواعد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی غرب.

وی افزود: اینها می گویند بعد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به یک معنا همه عرصه‌های علوم انسانی هستند. اگر این سه ضلع مثلث را براساس قواعدی که آمریکا و اروپا تعریف کرده اند، برنامه ریزی هایش را انجام دهیم؛ پیشرفت خواهیم کرد! و اگر در هر یک از این اضلاع، احساس استقلال به ما دست دهد، از پیشرفت خداحافظی کرده ایم.

حجت الاسلام الهی راد ادامه داد: متحجر امروز کسانی‌اند که مثل دو قرن پیش عقیده داشتند برای پیشرفت باید سر تا پا غربی شد، این یعنی اسلام ظرفیت پیشرفت ندارد. اینکه باید فرهنگ غرب را هم تبعیت کرد، یعنی اسلام مانع پیشرفت می شود، چراکه فرهنگ همان باورها و ارزش‌های اسلامی.  پس برای چه انقلاب کردیم؟!

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: دکتر سریع القلم در همان کتاب خود بیان می کند که نباید مبانی فلسفی تمدن غرب را نقد کنیم. نقد مبانی فلسفی تمدن غرب یعنی خداحافظی با پیشرفت. براین اساس باید فکر، اندیشه، نوآوری و ابتکار عمل را کنار بگذاریم و فقط فقط براساس قواعدی زندگی را تعریف کنیم که غرب طراحی کرده است.

وی افزود: طبق این عقاید، ما باید به امیرالمؤمنین و ائمه تکیه نکنیم، بلکه به انسانهای سکولار و ملحد و بی دینی که انسان را به عنوان حیوان در نظر می‌گیرند و کارهایی در کشور خودشان و در دیگر کشورها با بقیه می‌کنند که مرگ بهتر از تمدنی است که چنین انسانهایی ادعای ساختنش را دارند.

حجت الاسلام الهی راد خاطرنشان کرد: برای دشمن چه راهی برای براندازی جمهوری اسلامی، بهتر از اینکه فکر، باور و ارزش‌ها را تغییر بدهند که این موارد در بستر علوم انسانی تعریف می‌شوند.

وی افزود: نقطه عطف و ثقل براندازی جمهوری اسلامی که تحقق بخش اهداف انبیا و اهل بیت می‌خواهد باشد، علوم انسانی است. علوم انسانی امروز ما بیمار و معیوب است و در تحول علوم انسانی باید کار مجاهدانه صورت گیرد.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: مبانی اعتقادی جوانها باید تقوبت بشود که حین خواندن علوم انسانی بیمار در دانشگاهها، از انحراف مصون بمانند و اگر فردا روز ی شخص مؤثری در کشور شدند، با پیاده کردن این نظریات مسموم، به جامعه ظلم نکنند./998/د102/ب1

ارسال نظرات