۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۶۸۷۸۱
مسئول واحد کودک و نوجوان آستان مقدس حضرت معصومه (س) مطرح کرد؛

ضرورت تربیت نوجوانان مدیر و رسانه‌ای

ضرورت تربیت نوجوانان مدیر و رسانه‌ای
حجت الاسلام جعفری گفت: ما نوجوانانی که مدیریت و فهم و رسانه‌ای داشته باشند را نداشتیم و برای همین در تلاشیم نوجوانانی مدیر و رسانه‌ای را تربیت کنیم.

اشاره: قلب نوجوان همانند زمینی بایر و البته خالی است که هرچه در آن بکاری، برداشت خواهی کرد. با توجه به نقش استراتژی و بلندمدتی که نوجوانان یک سرزمین در ساختن آینده آن ایفا می‌کنند، دوستان و دشمنان بیشترین توجهشان را بر سر ساختن یا خراب کردن ذهن این قشر قرار داده‌اند.

از جمله نهادهایی که در حوزه نوجوان در استان قم فعالیت می‌کند، بخش نوجوانان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) است و خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا برای آگاهی از اهداف، کارها و برنامه‌های این نهاد، نزد حجت الاسلام مرتضی جعفری، مسئول واحد کودک و نوجوان آستان مقدس رفته و با وی به گفت‌وگو پرداخته است.

 

آ / ما نیاز به نوجوان مدیر و رسانه‌ای داریم

 

رسا ـ از لحاظ سازمانی، بخش نوجوان در کدام قسمت آستان قرار دارد؟

بخش نوجوان زیر نظر اداره خانواده، زیر نظر مدیریت روابط عمومی و تبلیغات و در کل زیر نظر معاونت فرهنگی آستان مقدس می‌باشد. این قسمت به طور مستقیم از آستان بودجه دریافت می‌کند و زیر نظر مستقیم آستان است.

رسا ـ از چه زمانی شروع به کار کردید و مخاطبین شما در چه سنی قرار دارند؟

واحد کودک و نوجوان از واحد ارتباط با جوانان شکل گرفت و سپس رواق کودک و نوجوان تشکیل شد. حدود ۸ یا ۹ سال است که این واحد توفیق خدمت به نوجوانان را دارد.

این بخش از آستان در سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان فعالیت می‌کند و برای رده خردسال و کودک، از سن ۷ تا ۱۱ سال برنامه دارد؛ برنامه‌های نوجوانان نیز از سن ۱۲ تا ۱۷ سال است و جوانان نیز از سن ۱۸ تا ۲۱ و ۲۲ سال پذیرش می‌شوند.

این نکته را باید یادآور شوم که برنامه و طرح برای جوانان در ایام قبل از کرونا چیده شد و به خاطر تداخل این برنامه‌ها با کرونا، فعلا در این حوزه فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

رسا ـ خب؛ از برنامه‌هایتان بگویید.

در ابتدای کار برای جذب اطلاع رسانی صورت گرفت و حدود ۴۱۰ نفر ثبت نام کردند که از بین آنها، ۷۰ الی ۸۰ نفر پذیرفته شدند و مشغول به کار شدند.

برنامه‌های نوجوان به 2 بخش کلی تقسیم می‌شود؛ حوزۀ تبلیغی_ترویجی و حوزه فعالیت‌های تربیتی. در حوزه تربیتی هدف همان تبلیغ است ولی معتقدیم باید نیروسازی و کارسازی صورت بگیرد تا بتوانیم تبلیغ را به درستی اجرا کنیم.ما برای اینکه جریان انقلاب اسلامی را در بستر جامعه رواج دهیم، نیاز به کادر کارآمد داریم و اصلا شعار این بخش، «نیروسازی برای جریان سازی» است.

تربیت نیروی متعد رسانه‌ای

در حوزۀ نیرو سازی خلائی احساس کردیم و آن خلاء، نبود نیروهای جوان، مدیر و رسانه‌ای بود. ما نوجوانانی که مدیریت و فهم و رسانه‌ای داشته باشند را نداشتیم و برای همین در تلاشیم نوجوانان را به گونه‌ای تقویت کنیم که در حوزۀ رسانه صاحب نظر باشند و به تولید برسند.

برای شروع کار رسانه‌ای نیاز به قلم و نوشتن داریم و در همین راستا، یک کارگاه نویسندگی را با تدریس استاد مقدمی آغاز کردیم و برای انواع و اقسام تولیدات رسانه‌ای، اعم از عکس نوشت، یادداشت، نریشن، سناریو، فیلم‌نامه و... به تربیت نویسنده مشغول شدیم. پس از آماده شدن متن باید متن را به گروهی بدهیم که توانایی بازی کردن و اجرای آن را داشته باشند و این متن را به نمایش بگذارند؛ از این رو به دنبال تربیت بازیگر و کارگردان بودیم تا بتوانند متن‌ها را به روی صحنه بیاورند؛ علاوه بر بازیگر و کارگردان ما به تربیت مجری هم پرداختیم تا نوجوانان بتوانند صحنه‌گردانی کنند.

برای نشر این مطالب ما نیاز به بخش چندرسانه‌ای داشتیم و به همین خاطر، شروع به تربیت عکاس و فیلمبردار کردیم. گروه تدوین گوشه‌ای از کار، بچه‌های طراح در یک طرف و بچه‌های هنرهای آوایی نیز یک بخش از کار را متقبل شدند تا به نحو احسن و به زیباتری روش این تولید به دست مردم برسد.

در مجموع ما می‌خواهیم یک تیم حرفه‌ای از نوجوان رسانه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم در این حوزه قدمی برداریم.

رسا ـ تبلیغی و ترویجی چطور؟

در حوزه تبلیغی ترویجی نیز به دو بخش قبل و بعد از کرونا تقسیم می‌شود و پس از کرونا در برنامه‌های قبلی‌مان تغییرات زیادی صورت پذیرفته است. پس از کرونا فعالیت‌های رسانه‌‌ای، مجازی و غیر حضوری‌مان را تقویت کردیم.

هر نوجوانی که وارد می‌شود باید 2 سرفصل را پشت سر بگذارد؛ یکی دوره‌های مهارتی است و همان حوزه فرم که باید در یک رشته متخصص شوند و دیگری بحث معارفی و فرهنگی است که نوجوان باید آن را فراگیرد تا بتواند از تخصصش در راه اسلام و انقلاب استفاده کند.

 

آ / ما نیاز به نوجوان مدیر و رسانه‌ای داریم

 

رسا ـ برای کسانی که ثبت‌نام نکرده‌اند نیز برنامه‌ای را مد نظر دارید؟

سامانه جوان‌نو یک سامانه ملی است. سه قسمت کلی برای این سامانه در نظر گرفته شده که شامل یک حس خوب، طلیعه بندگی و خادمیاران نوجوان می‌باشد.

در برنامه یک حس خوب اردوهای دانش‌آموزی را داریم که به حرم مشرف می‌شوند؛ دأب ما بر این است که یک خاطره به‌یادماندنی را برای نوجوانان و همکلاسی‌ها رقم بزنیم. برنامه‌های مختلفی مانند بازدید از موزه حرم، بازدید از نمایشگاه مصور زندگی حضرت معصومه (س)، قصه‌گویی و خاطره گویی خادمان حرم کریمه (س) از کرامت‌های ایشان، مراسم ویژه غبار روبی ضریح و... را تدارک دیده‌ایم.

طلبعه بندگی نیز برای ایام تکلیف است که دانش‌آموزان را به مرکز می‌آوریم و با تعلیم احکام مورد نیاز آنها و تبیین شرایطشان آن ها را برای دوره بلوغ و پس از آن آماده می‌کنیم. البته بخش مهم طلیعه بندگی، جشنواره طلیعه است که در بخش‌های مختلف آن نوجوان حس مسئولیت‌پذیری آشنا شده و در آزمون‌های ما شرکت می‌کند؛ در نتیجه به افراد برتر جوایی اهدا می‌شود.

در آخر نیز خادمیاران نوجوان فاطمی را داریم که تجربه خوب خدمت در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) را به نوجوانان می‌دهد.

ارسال نظرات