۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۶۸۹۰۶
مدیر امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات عنوان کرد؛

«خانواده» بهترین حفاظ برای درامان ماندن از آسیب‌های اجتماعی

«خانواده» بهترین حفاظ برای درامان ماندن از آسیب‌های اجتماعی
عاطفه سعیدی نژاد، حضور زنان در جایگاه «خانواده» را بهترین حفاظ برای در امان ماندن از آسیب‌های اجتماعی یادکرد و گفت: هر جا ندای ضد خانواده بلند شد آن ندا، صدای ضد زن است.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ عاطفه سعیدی نژاد مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیت‌های زیرمجموعه خویش به‌ویژه طرح نهضت پیشرفت گفت: آنچه در کلان پروژه اداره کل امور بانوان موردتوجه قرار گرفته؛ بحث «نهضت پیشرفت» است با این نگاه که ما چگونه می‌توانیم زمینه‌هایی را برای حضور زنان در عرصه‌های متعدد مانند «تولید محصولات صنعتی فرهنگی»، «اندیشه ورزی» و موارد دیگر را فراهم کرده تا مشارکت مردمی را به‌صورت حداکثری در قشر بانوان افزایش و فضا را برای «شکل‌گیری حرکت‌های مردمی» توسط بانوان مهیا کنیم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر فراخوانی را به‌منظور حضور حداکثری زنان در مسائل مختلف اجتماعی همچون اندیشه ورزی، عرصه تبلیغ، عرصه تولید محصولات و خدمات فرهنگ مدار، عرصه اجتماعی مردمی منتشر کردیم افزود: تلاش می‌کنیم مسیر توانمندی زنان را برای حضور در این عرصه‌ها و «شکل‌گیری حلقه‌های میانی» فراهم کنیم و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، حلقه‌های میانی، لایه‌ای از مردم هستند که در مقیاس کلان؛ طرح مسئله می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، حلقه‌های میانی، آن دسته از مردم هستند که دغدغه‌شان حل مسئله است و نمی‌خواهند فقط در مناسبت‌ها حضورداشته باشند بلکه می‌خواهند ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را در خدمت حل مسئله به‌کار گیرند و وظیفه ما، حمایت و توانمندسازی این زنان با طی کردن دوره‌های آموزشی و «کارسپاری» به آنها است.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به حرکت‌های خودجوش مردمی تصریح کرد: حرکت‌های خودجوش مردمی همواره موردستایش است اما نه‌تنها سرعت فعالیت آن‌ها کم است بلکه هم‌افزایی ندارند و نمی‌توانند نیاز جامعه را مرتفع کنند لذا ما باید کمک کنیم تا این مجموعه‌های مردمی، شکل پایداری بگیرند و حلقه‌های میانی برای زیرساخت‌های حل مسئله ایجاد شوند. این درحالی است که فقط قشرکمی از مردم هستند که به‌صورت آتش به اختیار در بحران‌هایی همچون زلزله، سیل و کرونا مشارکت می‌کنند درحالی‌که با ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان این مشارکت‌های مردمی را افزایش داد.

به گفته سعیدی نژاد، یکی از وظایف مهم زیرمجموعه او؛ سرعت بخشیدن به شکل‌گیری این حلقه‌هاست و به همین منظور فراخوانی در سایت «پیشرفت یاران» امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به آدرس https://pishraftyaran.ir در دسترس است تا زنان بتوانند در این فراخوان حضور فعالی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون مهم‌ترین دغدغه جامعه زنان چیست گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بانوان که در محافل روشنفکری مطرح می‌شود «بحث هویت‌یابی» است درحالی‌که هویت در پس تعریف نقش شکل می‌گیرد و ما تلاش می‌کنیم این هویت بخشی را در الگوی مشارکت و درحضور عرصه‌های مختلف مردمی تحقق بخشیم.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی مسائلی مانند؛ کاهش جمعیت، کاهش ازدواج، سقط‌جنین، مشکلات حاشیه‌نشینی شهرها را از آسیب‌های جدی اجتماعی برشمرد و اذعان داشت: رویکرد کلی ما در حل این مسائل؛ فعال کردن فضای مردمی برای حل مشکلات است و این درحالی است که دستگاه‌های دولتی ظرفیت‌های متعددی دارند اما به دلیل ناپایداری پست مدیران نمی‌توانند آسیب‌شناسی کلانی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که زنان ما تا چه میزان به آرمان‌های انقلاب اسلامی تعلق‌خاطر دارند گفت: معتقدم یکی از دستاوردهای مهم نظام این بوده که مردم را در جعبه سیاه مسئله کلان کشور دخیل کرده است اما ما اول باید بدانیم از انقلاب اسلامی چه می‌خواستیم؟ در بسیاری از مواقع تحلیل درستی از انقلاب نداریم لذا نمی‌توانیم تحلیل درستی هم از واقعیت‌های امروز جامعه داشته باشیم به‌عنوان مثال همین بحث روایت از انقلاب که امروزه هم مطرح‌شده درحالی‌که ما این مباحث را بیش از این هم تجربه کردیم اما چون تحلیل درستی از آنان نداشتیم شاهد تکرار تجربیات آن هستیم. حضرت امام (ره) معتقد بودند که مردم برای مادیات قیام نکردند بلکه برای خدا قیام کردند بنابراین انقلاب توانست عزت ملی و عزت‌نفس ملت ایران را افزایش دهد و فرصت رشد مردمی به‌ویژه برای زنان را فراهم کند.

سعیدی نژاد تأکید کرد: انقلاب اسلامی سبب افزایش بصیرت زایی برای زنان شد و اگرچه ما امروز شاهد خلأ هویتی هستیم اما قبل از انقلاب، زنان اصلاً به هویت کاری نداشتند و پذیرفته بودند که عنصر و جنس دوم باشند - البته شاهد رشدفکری برخی از زنان در آن زمان بودیم - اما ثمره انقلاب این بود که

«قدرت بصیرت»، «رشد فکری» و «قدرت تحلیل» زنان جامعه را افزایش داد که این موارد باید همچنان ارتقا یابد.

به گفته این مسئول امور زنان سازمان تبلیغات اسلامی؛ در بحث حجاب و عفاف نباید نگاه و ارزیابی‌مان به کف کوچه و خیابان باشد چراکه به عقیده وی، آنچه در مورد پوشش زنان دیده می‌شود مسئله فرهنگی است نه اعتقادی که ناشی از کم‌کاری‌های فرهنگی کشور است.

وی تأکید کرد: زن معیار ما، زنی کمال خواه، متواضع، باحیا و باشخصیت است و ظرفیت انسانی جامعه ما به‌ویژه در حوزه بانوان ظرفیت بالایی است و به‌هیچ‌عنوان قابل قیاس با الگوی زن دنیای امروز نیست هرچند که معتقدیم زنان ما همچنان با چالش‌های زیادی مثل ظلم به زنان که یک ظلم تاریخی است روبه‌رو هستند که باید به‌تدریج اصلاح شود.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در پایان، حضور زنان در جایگاه «خانواده» را بهترین سپر برای درامان ماندن از آسیب‌های اجتماعی یادکرد و گفت: هر جا ندای ضد خانواده بلند شد بدانید که آن صدا، صدای ضد زن است البته هر ندای خانواده گرا هم به نفع زن نیست مگر «خانواده اسلامی» که زن را با تمام ظرافت‌ها و فطرت‌هایش می‌خواهد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات