۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۶۹۲۲۵
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تبیین کرد؛

هجرت حضرت معصومه؛ تبلور تفکر اطاعت محض از ولی زمان

هجرت حضرت معصومه؛ تبلور تفکر اطاعت محض از ولی زمان
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه جامعه امروز به شدت نیازمند اصلاح سبک زندگی است، گفت: تمسک به سیره حضرت معصومه انسان را به درجات عالیه معنویت می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تسلیت وفات و به تعبیر صحیح‌تر، شهادت کریمه‌ اهل بیت(ع)، به تبیین ضرورت مطالعه زندگانی حضرت معصومه(س) پرداخت و گفت: حیات با برکت حضرت معصومه (س) تشکیل شده از زوایای مختلفی در جهات عبودیت و بندگی خداوند متعال، اطاعت از ائمه معصومین(ع) و مقاطع حساس و مهمی که شناخت این مقاطع و نحوه مواجهه‌ آن حضرت با آنها، الگویی عملی را برای همگان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: رفتار حضرت معصومه(س) در زمان حیات امام موسی‌بن‌جعفر(ع) و سپس شهادت آن حضرت،‌ دوران امامت و حضور امام رضا(ع) در مدینه و پس از هجرت اجباری امام رضا(ع) به خراسان و تصمیم حضرت معصومه(س) برای سفر به خراسان، مقاطع مهمی است که آشنایان با تاریخ اسلام، نقش مؤثر حضرت معصومه سلام علیها در دوران نفاق و خفقان خلفای جور عباسی را بهتر و بیشتر درک می‌کنند، از این‌‌رو یکی از کارهای شایسته، مطالعه زندگی فردی و اجتماعی حضرت معصومه(س) است.

القاب و صفات حضرت فاطمه معصومه(س)

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی القاب و صفات حضرت فاطمه معصومه(س) را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: اهمیت توجه به القاب و صفات اشخاص در این است که تا آنها رفتارشان مطابق و دارای آن ویژگی‌ها نباشد، به آن صفات و لقب‌ها شناخته نمی‌شوند، این مهم درباره تمام معصومین(ع) صادق است.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: حضرت معصومه(س) دارای ویژگی‌های ممتازی هستند که القابشان با همین ویژگی‌های ممتاز توسط معصومین(ع) بیان شده است؛ معصومه، طاهره، حمیده، رشیده که در روایات و زیارتنامه‌های آن حضرت وارد شده. این خود درس بزرگی است که انسان صفات عالیه را در خود ایجاد و رشد دهد و در کسب صفات حسنه کوشا باشد که مجموع این صفات با عنوان «خودسازی» شناخته می‌شود.

کسب معرفت در بارگاه حضرت معصومه(س)

وی با اشاره به مسأله کسب معرفت در بارگاه حضرت معصومه(س) ابراز کرد: زیارتنامه‌ پرمعنا و کم‌نظیری که از امام رضا(ع)، نقل است به اندازه ای جامع است که جایگاه حضرت معصومه(س) را در ابعاد مختلف نشان می‌دهد که البته فهم دقیق این جایگاه و شخصیت، نیازمند معرفت بالا و درک جایگاه اهلبیت نبی اکرم صلوات و سلامه علیهم دارد؛ محورها و فرازهای زیارتنامه حضرت معصومه(س) به گونه‌ای است که زیارت آن حضرت، زیارت همه انبیای اولوالعزم و زیارت چهارده معصوم علیهم السلام است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی خاطرنشان کرد: در محوری از زیارت حضرت معصومه(س) آمده است که «السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ وَ سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ»؛ زندگی و رفتاری که عاقبت آن حشر با معصومین(ع) در بهشت باشد، گشایش در امور معنوی و مادی به واسطه و توسل به اهل بیت(ع)، پیروی و قرار گرفتن در صف شیعیان و‌پیروان راستین اهل بیت(ع)، کسب معرفت‌الله و قرار گرفتن تحت ولایت الله و معصومین(ع)،‌ تسلیم محض در برایر مشیت الهی و یقین به هدایت‌های نورانی اسلام، نبی اکرم(ص) و معصومین(ع) از مهم‌ترین موضوعاتی است که سعادت بشر را رقم می‌زنند که همه در موضوع «تولیٰ و تبریٰ» خلاصه می‌شوند، این موضوعات در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها بیانگر آن است که محبت و اقتدای عملی به سبک و  سیره آن حضرت، راه سعادت بشر و نجات از بلیات نفسانی و دنیوی است.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به درک بالای حضرت معصومه(س) از مسائل و اتفاقات اجتماعی اظهار داشت: هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به سوی خراسان، یکی از مقاطع مهم تاریخ اسلام و مذهب تشیع و جلوه‌ای از فهم و درک بالا از اتفاقاتی است که در جامعه‌ آن روز نمایان شده بود.

وی ادامه داد: اساساً هجرت عنوانی پر معنا است که محصول تفکر، شناخت و همت انسان‌های برجسته است که در طول تاریخ نمونه‌هایی از هجرت انبیاء و ائمه معصومین(ع) را مشاهده می‌کنیم؛ هجرت اجباری باشد یا اختیاری دارای اهداف هدایتی می‌باشد که آثار آن در زمان و بعد از آن مشخص می شود؛ هجرت حضرت معصومه(س) تبلور تفکر اطاعت محض از امام و ولی زمان خود بود که به همگان می‌فهماند، در تلاطم ظلم و ستم سفاکان و ستمکاران، آنچه رکن هدایت و عامل بقاء در مسیر هدایت می‌باشد، قرار گرفتن در اطاعت از امام و ولی جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) در این هجرت که سختی‌های آن فراوان و منجر به شهادت حضرت شد این پیام ماندگار را در تاریخ به ثبت رساندند که ولایت‌پذیری مردم ایران از أئمه معصومین(ع) ثمره‌ این حرکت عظیم است.

وی با بیان اینکه زیارت با معرفت به معنای اقتدای عملی به سیره حضرت معصومه(س) است، عنوان کرد: بهترین وجه زیارت معصومین و خاندان نبوت(ع)، کسب معرفت و شناخت جهت زندگی است که به نوعی جهان‌بینی توحیدی را در تفکر انسان‌ها و جوامع قوی کرده و دیگر اینکه الگو و سبک زندگی آن انوار الهی را در رفتار خود پیاده کند.

جامعه امروز به شدت نیازمند اصلاح سبک زندگی است

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با تأکید بر اینکه جامعه امروز ما به شدت نیازمند اصلاح سبک زندگی است، بیان کرد: این در حالی است که مذهب تشیع بهترین اسوه‌های فردی و اجتماعی را معرفی می‌کند؛ این نکته بسیار مهمی است که مقام والای حضرت معصومه(س) بقدری کامل است که نزد خداوند متعال به درجه‌ بالایی از شأن و قُرب می‌رسد که بر اساس این فراز از زیارتنامه مبنی بر اینکه «یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن» مقام شفاعت به آن حضرت عطا می‌شود.

وی افزود: یا پدر بزرگوارشان، امام موسی بن جعفر(س) درباره ایشان می‌فرماید «فداها ابوها» و تعابیر ژرف دیگری که امامان معصوم(ع) درباره ایشان دارند و همچنین جایگاه خاص و ممتاز آن حضرت در میان محبین اهل بیت(ع)؛ همه اینها نشان‌دهنده آن است که تمسک به سیره و سبک زندگی حضرت معصومه(س) در تمام دوران علاوه بر ایجاد سبک و منطق زندگی، انسان را به درجات عالیه‌ معنوی و فوز و رستگاری می‌رساند./841/ت302/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏
0
0