۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۶۹۵۳۹
میراث مادری(۱۱)؛

والدین عامل پذیرش یا نپذیرفتن حجاب هستند

والدین عامل پذیرش یا نپذیرفتن حجاب هستند
حجت الاسلام جداری گفت: خانواده‌ها از دوران کودکی زمینه پذیرش حجاب در دخترانشان را فراهم کرده و وقتی دختر به سن بلوغ رسید، باید همراه با ملاطفت ولی در عین جدیت رفتار کنند.

حجت الاسلام محمد جداری عالی، مدیر گروه اخلاق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا زمینه‌هایی را برای پذیرش حجاب عنوان کرد و گفت: حجاب پیش زمینه دارد؛ با این جملات که هنوز زود است، بگذار آزاد باشد و... نمی‌توان درخت اعتقادات را ریشه‌دار کرد.

وی این زمینه‌ها را به دو بخش تقسیم کرده و در تبیین بخش اول اظهار داشت: بخش اول گفتاری است؛ از همان سنی که بچه ممیز می‌شود باید برایش توضیح داده شود تا خوب و بد برایش روشن گردد؛ حداقل کاری که می‌توان انجام داد تکریم حجاب و محجبه در ذهن دختر بچه‌هاست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه همچنین افزود: اصل روحیه بچه است که باید با این چیزها انس بگیرد و یکی از راه‌هایش بیان زشتی بی‌حیایی و تقبیح آن است؛ اگر والدین در نزد کودک محبوبیت داشته باشند، سخنانشان پذیرفته می‌شود.

وی با اشاره به نوع دیگر از فعالیت والدین تصریح کرد: والدین باید از خودشان شروع کنند و در کلام، پوشش، حرکات و... باید حواسشان باشد که بچه می‌بیند و می‌فهمد؛ حریم‌ها نباید جلوی بچه‌ها شکسته شود زیرا بچه هرچیزی را که ببیند ثبت و ضبط می‌کند.

حجت الاسلام جداری ادامه داد: وقتی پدر و مادر در روابط با سایر افراد فامیل رعایت نکنند، با پسرعمو، پسردایی و سایرین به صورت صمیمی برخورد شود و باب شوخی‌ها بازشود، رفته رفته این رفتار در دل دختر نیز نفوذ می‌کند.

وی با اشاره به مسائلی که خانواده‌های مذهبی رعایت نمی‌کنند عنوان کرد: اتاق مهمان‌های مرد و زن باید از هم جدا باشد، مردها و زنان نباید بر سر یک سفره بنشینند تا در ذهن بچه این تفکیک صورت بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مادرها یک خصلتی دارند که دوست دارند بچه‌ها زیبا باشند و بزک شان کنند ولی متوجه نیستند که این کار می‌تواند بچه را به این حال عادت دهد و وقتی به سن بلوغ رسید، پذیرش محدودیت‌ها برایش سخت باشد.

وی با بیان اینکه نباید در امر تربیت افراط و تفریط صورت بگیرد تأکید کرد: نباید سخت گیری کرد که خدایی نکرده دختر عقده‌ای شود و از طرفی نباید بی‌تفاوت بود؛ ولی وقتی دختر به سن بلوغ رسید، باید همراه با ملاطفت و مهربانی و در عین جدیت با او برخورد کرد.

ارسال نظرات