۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۶۹۵۴۸
کلیات طرح اقدام راهبردی برای عبور از تحریم‌ها در مجلس تصویب شد؛

ضرب‌شست پارلمان

ضرب‌شست پارلمان
روز گذشته نمایندگان مجلس در جلسه علنی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای عبور از تحریم‌ها را تصویب کردند و در بیانیه‌ای که به امضای تمام نماینده‌ها رسید، تاکید کردند: «احیای صنعت هسته‌ای کشور از طریق پایان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و جلوگیری از ادامه رژیم‌های بازرسی بی‌سابقه انرژی اتمی است.»

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ امروز آمریکا به همراه متحدان عبری و عربی خود با ابزارها و روش‌های گوناگون از تحریم گرفته تا ترور به‌دنبال ضربه‌زدن به ایران و اعمال فشار حداکثری است. حال با ترور یکی دیگر از دانشمندان ایرانی در ادامه سلسله ترورهای زنجیره‌ای، چشم مردم به مجلس انقلابی است تا با اتخاذ راهبرد و سیاست مناسب پاسخی قاطع و هوشمندانه به این نوع جسارت‌ها دهد تا  از جنایت‌های مشابه در آینده پیشگیری شود.

برهمین اساس نمایندگان در نشست علنی روز گذشته (یکشنبه 9‌آذر) مجلس شورای اسلامی  با بررسی دوفوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با 232‌رأی موافق از مجموع 246‌نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. هرچند که نمایندگان چند هفته گذشته بررسی این طرح را به صورت یک فوریت تأیید کردند و پس از آن نیز جلسات کارشناسی تغییرات و اصلاحاتی روی آن انجام دادند اما باتوجه به ترورشهید محسن فخری‌زاده و مطالبات و درخواست‌های مردم از مجلس این طرح به صورت دو فوریتی و با اعمال محدودیت‌های بیشتر در دستور کار پارلمان قرار گرفت. نمایندگان پس از دوفوریتی شدن طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، فریاد «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سردادند.

تفاوت طرح جدید مجلس با طرح‌های قبلی

مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی  درباره تفاوت این طرح با طرح‌های دیگر گفت: این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کرده‌ایم، پیش‌بینی شده و در پایان نیز ماده‌9 جرم‌انگاری شده است تا این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد. همچنین گام‌های پنج گانه کاهش تحریم‌های برجامی را دولت تصویب و ابلاغ کرد، اما اولاً برخی گام‌ها بی‌خاصیت است و دوماً برخی دیگر از گام‌ها اصلاً اجرایی نشدند و مجلس نمی‌تواند ورود و مطالبه‌گری کند، اما اگر خود مجلس برای دولت تکلیف تعیین کند، هر نماینده‌ای به مثابه جزء از کل یا نمایندگان و کلیت مجلس می‌تواند اجرای تکالیف را از دولت مطالبه کند.

وی در ادامه توضیح داد: در این طرح جرم‌انگاری شده و درجات مجازات از یک تا هشت که در قانون مجازات اسلامی آمده، کف آن درجه‌4 تا درجه‌7 که 20‌سال زندان و سایر مجازات‌ها را دارد، به‌عنوان ضمانت این طرح پیش‌بینی شده است، برای اعمال درخصوص افرادی که امتناع یا استنکاف یا ممانعت از اجرای این قانون دارند، لذا ضمانت اجرایی برای آن تعریف شده است.
در پی عدم اجرای تعهدات طرف‌های غربی یک فوریت طرحی با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پیش از این در مجلس تصویب و جزئیات آن در کمیسیون امنیت‌ملی در حال بررسی بوده و حتی کلیات آن به تصویب رسیده و در مراحل میانی این طرح هستیم که نمایندگان پیشنهاد ارتقاء فوریت را مطرح کردند. وی افزود: این طرح ابعاد مختلفی دارد که می‌توانم به تقویت صنعت هسته‌ای و اعمال محدودیت‌های نظارتی به منظور آنکه در محاسبات راهبردی طرف مقابل تغییر ایجاد کرده و آن‌ها را به این نتیجه برسانیم که روند اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی باید تغییر کند،  اشاره کنم؛ این در حالی است که در پی ترور شهید فخری‌زاده، نمایندگان مجلس به این تصمیم رسیدند که باید مجلس اقدام واکنشی در این باره داشته باشد. ذوالنور همچنین با تشکر از رییس مجلس و اعضای هیات رییسه که انقلابی رفتار کردند تا تغییر فوریت محقق شود، گفت: همین امروز به‌صورت جدی و بی‌فاصله جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت دایر می‌شود و گزارش ارجاعی نیز تقدیم هیات‌رییسه خواهد شد و نمایندگان محترم از امروز حداکثر به مدت 48‌ساعت وقت بررسی این طرح و ثبت پیشنهادات خود را دارند.

احیای غنی‌سازی اورانیوم 20‌‌درصد

ابوالفضل عمومی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تشریح جزئیات این طرح گفت: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اولاً خواستار آن هستیم که غنی‌سازی اورانیوم 20‌درصد در کشور احیا شده و نسل جدید سانتریفیوژهای‌IR6 و IR8 مورد استفاده قرار گیرد، ضمن این که یک رآکتور آب سنگین مشابه رآکتور سابق اراک از طرف سازمان انرژی اتمی مورد طراحی قرار گیرد.
عمویی در توضیح بیشتر گفت: سازمان انرژی‌اتمی براساس طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مکلف شده است که کارخانه اورانیوم فلزی در اصفهان راه‌اندازی کند، ضمن این که در حوزه هسته‌ای هم افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح پایین را دنبال کند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در حوزه نظارتی هم در حال بررسی موضوع هستیم و پیشنهادات مختلفی به کمیسیون رسیده که می‌توانم به موضوع ایجاد محدودیت‌های نظارتی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کنم؛ در همین راستا نمایندگان مجلس خواستار آن بودند در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش در اقتصادی پاسخ ندهد و فروش نفت جمهوری اسلامی به وضعیت عادی و رضایت بخش نرسد یا تبادلات بانکی جمهوری اسلامی ایران به موقعیت عادی و رضایت بخش نرسد، محدودیت‌های دسترسی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر پروتکل الحاقی در نظر گرفته شده و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

بررسی تقویت محدودیت‌ها برای بازرسی

وی افزود: نمایندگان مجلس با توجه به شائبه‌هایی که درباره نقش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد انتقال اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دارند، انتظار دارند که بحث تقویت محدودیت‌ها، بازرسی به صورت جدی مورد تصویب قرار گیرد و بر همین اساس پیشنهادات مختلفی به کمیسیون امنیت ملی رسیده است و با‌توجه به نظر هیأت‌رییسه مجلس در حال بررسی ابعاد مختلف این موضوع هستیم و باید بعد از تصویب در دستورکار مجلس قرار گیرد و سپس این طرح در جلسه علنی مجلس که شاید هفته جاری یا ابتدای هفته آینده باشد، مورد بررسی قرار گیرد. عمویی گفت: کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسات فوق‌العاده جزئیات طرح اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها و پیشنهادات نمایندگان برای غنای این طرح را بررسی خواهد کرد و این موضوع دستورکار اول این کمیسیون است.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات