۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۶۷۰۹۶۹
همسنگ انقلاب (۱)؛

گاندوهای نفوذی در مقابل شبکه ملی اطلاعات

گاندوهای نفوذی در مقابل شبکه ملی اطلاعات
دکتر نیک‌منش گفت: در تمام دستگاه‌های فعلی ما گاندوهای نفوذی وجود دارند و بحث حکمرانی مجازی به این دلیل که دشمن بدان نگاهی تمدنی دارد و حق نیز همین است
دکتر ابراهیم نیک‌منش، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با تقسیم بندی حکمرانی فضای مجازی به ۳بخش عنوان کرد: حکمرانی مجازی و بحث فضای مجازی، بخشی از ۳ عنوان کاربری فضای مجازی، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های اصلی فضای مجازی که در مرز دانش است و بحث حکمرانی مجازی تقسیم می‌شود که این بحث، بحث فوق العاده مهمی است و با توجه به سرعت، عمق و شدت حضور فضای مجازی در سبک زندگی هم ایران و هم غیر ایران در کل دنیا، این ابعاد مضاعف و اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

فضای مجازی، حقیقی‌تر از فضای حقیقی

وی ادامه داد: مطالب من از بحث گزینه خارج شده و به یک ضرورت رسیده و ما باید این را از این زاویه نگاه کنیم؛ چون به شدت در فضای سبک زندگی حقیقی ما تأثیر گذار شده و برخی از بزرگان از جمله رهبر انقلاب اشاره فرمودند که فضای مجازی مانند فضای حقیقی و بخشی از زندگی ما شده است.

نیک‌منش ایران را در سطح کاربری اینترنت دانست و اظهار داشت: ایران در سطح پایین که صرفاً کاربری است قرار دارد؛ یعنی ما کاربر خیلی خوبی هستیم و یک سری ابزار و ادوات هم می‌توانیم تولید کنیم. منتهی آن دانش اصلی که در سطح دوم بحث می‌شود در اختیار ما نیست، بلکه در اختیار دشمنان ما حداقل کسانی که بیگانه هستند قرار دارد.

وی افزود: متأسفانه در بحث فضای مجازی، عناصر اصلی آن جزو دشمنان جدی و قسم خورده ما هستند و برخی از آن کشورها نیز کافر حربی هستند و هیچ ابایی ندارند چه به لحاظ قدرت نرم و چه به لحاظ قدرت سختی که دارند.

حکمرانی اینترنت در دستان دشمن است

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در بخش سطح سوم بحث حکمرانی است عنوان کرد: در سطح سوم که بحث حکمرانی است؛ یعنی افراد را در این سطح مدیریت می‌کند، که در این سطح، دانش، تکنولوژی، محصولات و ابزارها در اختیار دشمن هستند و این بخش مهم‌ترین بخش است.

وی ادامه داد: حکمرانی سطوح مختلفی دارد؛ اول بحث مدیریت کار و بحث دیگر راهبری آن است. خود این بخش به ابعاد دیگری تقسیم می‌شود که هم در سطح توسعه و پیشرفت و هم در سطح خرد و کلان مدیریت‌های مختلفی وجود دارد و متأسفانه ما بیشتر مدیریت خرد را در اختیار داریم؛ مانند ابزارهایی که قابل تولید توسط شرکت‌های دانش بنیان است.

گاندوهای نفوذی در مقابل شبکه ملی اطلاعات

نیک‌منش به عوامل نفوذی و خائن در جلوگیری از تحقق شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و ابراز داشت: اینترنت ملی هم بخشی از این حکمرانی حساب می‌شود که متأسفانه به تحقق نرسید و با دست‌های خیانت آلودی که در خود دستگاه‌های اجرایی ما وجود دارد که این را با علم و اطلاع بیان می‌کنم که متأسفانه ما نتوانسته‌ایم مدیریت را از سطح خرد به سطح کلان و سطح توسعه و پیشرفت ببریم.

وی ادامه داد: حکمرانی اصلی در سطح بالاتر از کلان و فراکلان که غربی‌ها بدان عنوان توسعه و deployment می‌دهند و ما بر اساس تفکر و اندیشه خودمان بدان پیشرفت مبتنی بر عدالت می‌گوییم؛ یعنی حکمرانی مجازی ما هم در سطح بالا که راهبری عنوان دارد باید مبتنی بر اصول ارزشی ما باشد که همان سطح پیشرفت عدالت است که رهبر انقلاب فرمودند این بحث تمدنی است.

اینترنت جادۀ صاف استکبار جهانی

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم به طرح بحث تمدن در اندیشکده‌های غربی اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که می‌خواهم بیان کنم این است که حکمرانی و حتی پایین‌تر از حکمرانی و راهبری، به حوزه تمدن سازی مرتبط می‌شود. تمدن‌هایی که در اندیشکده ترندوان در اتحادیه اروپا در چند سال گذشته چند کمون را مبتنی بر سرعت و شدتی که در تمدن سازی و افول و ظهور تمدن‌ها وجود دارد را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: آن‌ها قبلاً در حوزه سخت کار می‌کردند و به قدرت نرم نرسیده بودند؛ بر اساس تفکر اندیشمندان غربی مانند جوزف نای و ... می‌گفتند افول و ظهور تمدن‌ها نزدیک به ۲۵۰ سال طول می‌کشد و بیشتر تمدن‌های مادی است که کاملاً شیرازه، جوهره و گستره‌اش کاملاً با تمدن اسلامی و الهی ما متفاوت است؛ زیرا تمدن ما بر اساس فلسفه تاریخ الهی و نظر ائمه اطهار و صاحب تاریخ و دنیا که امام زمان (عج) قرار داده شده است.

نیک‌منش در ادامه توضیح نگاه تمدنی اندیشکده‌های غربی خاطرنشان کرد: این اندیشکده سطح تغییرات جهان را آن‌قدر سریع برآورد می‌کند که آن را به ۵ کمون ۵ ساله تقسیم و تعریف کرده‌اند که کمون آخرش همین بحث فضای مجازی و حکمرانی مجازی است که زمان به شدت تقلیل کرده است.

اینترنت؛ طرح پنتاگون برای سیطره در جهان

وی افزود: اینترنت در دهه ۶۰ و ۷۰ برای ضربه زدن به دشمن توسط پنتاگون طراحی شد که بعد‌ها دیدند می‌توانند آن را در فضای اجتماعی جامعه مطرح کنند و از قبل آن یک سری اطلاعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و حتی فرهنگی و هنری بگیرند و بتوانند حکمرانی خودشان را فراتر از بحث دفاعی و نظامی گسترش بدهند.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم به ایدۀ جدید پنتاگون برای تسلط بر جهان اشاره و تبیین کرد: به همین دلیل حکمرانی و فضای مجازی را به کل دنیا اشاعه دادند و منتهی به صورتی که پلتفرم‌ها کماکان دست خودشان است و الآن وقتی بحث جی ۵ می‌شود، این تکنولوژی و دانشی در سطح عالی نیاز دارد که شما تمام هوش مصنوعی که از ۲۰-۳۰ سال قبل مطرح کرده‌اند و خود دانشمندان و مخترعان آن هشدار دادند که یک زمانی خواهد رسید که این هوش مصنوعی بر هوش طبیعی مسلط می‌شوند و می‌تواند کل دنیا را به تسخیر خودش در بیاورد. کمون پنجم بحث حکمرانی مجازی است.
 
وی افزود: در بحث کرونا وقتی فردی مانند آقای بیل گیتس، ۵ سال پیش در مورد فضای مجازی و دیجیتال بحث کرونا را مطرح می‌کند که در آینده با چیزی مثل بمب هسته‌ای روبرو نخواهیم بود؛ بلکه با ویروس‌ها روبرو خواهیم بود. این چه ارتباطی می‌تواند داشته باشد با آقای بیل گیتس که یکی از سرمایه‌داران جهان است.
 

کرونا برای اقتصاد جهان آب نداشت ولی برای صهیونیست‌ها نان داشت

نیک‌منش به افزایش درآمد سرمایه‌داران صهیونیستی در دوران کرونا اشاره و مطرح کرد: اتفاقاً در همین ۱۰، ۱۱ ماه گذشته ثروت ایشان و چند نفر دیگر مانند راکفلرها، جورج سوروس و امثال این‌ها یک چهارم افزایش پیدا کرد در حالی که اقتصاد جهانی به شدت شکست خورد و کل بورس‌ها دچار مشکل شدند و اقتصاد ملی و جهانی شکست خوردند و در یک جا‌هایی به افول رسیدند و دچار بحران شدند.

وی ادامه داد: در تمام دستگاه‌های فعلی ما گاندوهای نفوذی وجود دارند و بحث حکمرانی مجازی به این دلیل که دشمن بدان نگاهی تمدنی دارد و حق نیز همین است باید مدنظر و مورد تحلیل دقیق‌تری قرار بگیرد و امیدوارم پرونده‌ای که شما تحت عنوان حکمرانی مجازی آغاز کرده‌اید با افرادی که شاخص هستند حتما به یک نقطه مطمئن برسانید تا ان‌شاءلله یک اتفاق مبارک رخ بدهد.

ما در کجا هستیم؟

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم به تلاش‌هایی برای رسیدن به حکمرانی ایران در سطح اینترنت اشاره کرد و گفت: پروژه‌هایی توسط سپاه و وزارت دفاع و تحت نظارت مستقیم شهید فخری زاده دنبال می‌شد که متأسفانه دست‌هایی کثیفی که در خود وزارت ارتباطات حتی از دولت قبل وجود داشت علی رغم تأکیدات چندباره رهبر انقلاب که مطرح فرمودند که اینترنت ملی چطور شد؟

وی ادامه داد: رئیس جمهور هم دست بیگانگان را باز گذاشت تا بتوانند در فضای مجازی حضور سیاسی و امنیتی پیدا کنند که روح‌الله زم یکی از مصادیق کوچک آن است. آن‌ها توانستند اطلاعات ایرانی‌ها را بردارند و در انتخابات تأثیر بگذارند و نبودن اینترنت و شبکه ملی اطلاعات باعث شده ضربه‌های محکمی را در بحث‌های مختلف پزشکی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به انقلاب اسلامی وارد شود.

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات