۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۷۱۰۴۴
آیت الله کعبی تشریح کرد؛

عوامل ریزش های جریان حق

عوامل ریزش های جریان حق
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری به تشریح عوامل ریزش های جریان حق پرداخت و گفت: ریزش ها و رویش ها در جبهه حق یک سنت الهی و تکرار پذیر است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در نشست «بررسی ریزش های جریان حق» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: بررسی ریزش های جبهه حق باید به صورت یک واحد درسی به طلاب ارائه شود، چرا که این موضوع بسیار مهم مورد نیاز است و صرفاً یک جلسه چند دقیقه ای برای آن کفایت نمی کند.

وی ریزش ها و رویش ها در جبهه حق را یک سنت الهی و تکرار پذیر دانست و اظهار داشت: این موضوع در گذشته و تاریخ اسلام به صورت مکرر وجود داشته و عوامل اعتقادی، رفتاری و اخلاقی و سیاسی و روانشناختی دارد.

آیت الله کعبی با اشاره به آیه 175 سوره اعراف داستان بلعم باعورا را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: این شخص کسی بود که آیات الهی و علم الهی جزء هویتش شده بود، اما آن را از خود به خاطر پیروی از شیطان جدا کرد و مورد غضب خداوند قرار گرفت.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروز متأسفانه برخی که در کسوت علم و دین هستند بخاطر تبعیت از استکبار، بی بصیرتی و ذهن غبارآلود ناشی از فتنه، خود را از آیات الهی تهی کرده و با شیطان بزرگ همصدا شده اند.

وی حب دنیا، هواپرستی و بی بصیرتی و سطحی نگری را عامل انحراف برشمرد و خاطرنشان کرد: کسانی که از مسیر حق منحرف می شوند آیات الهی را تکذیب کرده و هویت خود را از دست می دهند؛ کسانی که سقوط می کنند و از جبهه حق جدا می شوند و در دام شیطان می افتند در اصطلاح به آنها مرتد می گویند و باید ارتداد به دو نوع اعتقادی و سیاسی – اجتماعی تقسیم می شود.

آیت الله کعبی ارتداد سیاسی و اجتماعی را مربوط به اهل فتنه توصیف کرد و با اشاره به آیه شریفه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ» گفت: افرادی که دچار این ارتداد می شوند معمولا با قرار گرفتن در موج فتنه ها از ولایت و رهبری فاصله می گیرند و به جای حب خدا، رابطه عاطفی غیر توحیدی و به جای مرزبندی با دشمنان، مؤمنان را سرزنش کرده و جهاد فی سبیل الله را ترک می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری نمونه های قرآنی و تاریخی ریزش های جریان حق را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: آیات 117 و 118 سوره توبه درباره ریزش در غزوه تبوک، آیات 1 تا 5 سوره ممتحنه درباره افشای اسرار دولت اسلام با دشمنان و طرح دوستی با دشمنان ریختن و همچنین بسترسازی برای ساختن مسجد ضرار،  تفرقه افکنی میان مؤمنان و چراغ سبز نشان دادن به دشمنان، تحت تأثیر شعار دشمن واقع شدن و فریفته شدن به فرزندان و اموال و ثروت از جمله نمونه های قرآنی و تاریخی ریزش های جریان حق است.

وی اضافه کرد: همچنین برای مسأله ریزش ها در جریان حق می توان به مواردی همچون سطحی نگری و ساده لوحی، روحیه اخباری گری در مباحث اعتقادی، اخلاقی و فقهی، پرهیز از تعقل و تفکر، منیت، عجب و تکبر، نداشتن ظرفیت اجتماعی و سیاسی، فرصت طلبی، شهرت طلبی، رقابت منفی، عدم استفاده مناسب از ظرفیت ها، سوء مدیریت، عدم مراقبت، عدم اخلاص، حب نفس، ضعف در رسیدگی به افراد و چهره ها، عدم مرزبندی روشن با دشمنان، تبعیض در اجرای مقررات الهی، افراط و تفریط، تساهل و تسامح، سوء استفاده از حق برای منافع حزبی و گروهی، اشرافی گری، عدم استقامت و مقاومت، فشار خانواده و نزدیکان و فشار حزبی و گروهی اشاره کرد.

آیت الله کعبی اظهار داشت: برخی فکر می کنند با مطالعه ظاهری آیات و روایات به عمق دین پی می برند، در حالی که دین ما را به تعقل دعوت می کند؛ ما در تجربه انقلاب دیده ایم که کسانی که با احساسات جذب نهضت امام خمینی(ره) شدند بعد از پیروزی انقلاب دچار تزلزل شده و به گروهک های منافق پیوستند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از راه های صیانت از اعتقادات تعمیق ایمان است، عنوان کرد: امروز باید مراقبت هایی صورت بگیرد تا اگر زمینه های انحراف در کسی دیده شد جلوی آن گرفته شود؛ بزرگانی داشتیم که فرزندانشان منحرف شدند و خودشان آنها را تحویل داده و نسبت به آنها برائت جسته اند؛ سربازی امام زمان(عج) لیاقت می خواهد و ما باید مراقب باشیم این را از دست ندهیم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات