۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۷۱۰۵۲

دعوت یک ناشر از نویسندگان برای شرکت در نهضت بازآفرینی تراث مهدوی

دعوت یک ناشر از نویسندگان برای شرکت در نهضت بازآفرینی تراث مهدوی
«کتاب جمکران» در آستانه سال ۱۴۰۰ مهدوی، به دنبال تقویت و گسترش فرهنگ احیاء و بازنویسی مکتوبات تراثی اسلامی و مهدوی است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، «کتب تراثی» اصطلاحاً به مکتوبات پیشینیان گفته می‌شود که جایگاه ارزشی و کاربری آنها تا امروز ادامه دارد و به تعبیری میراث مکتوب هر تمدن است. احیاء تراث و کتب ارزشمند اسلامی از اولین رسالت‌های تعریف شده انتشارات «کتاب جمکران» به خصوص در حوزه فرهنگ مهدویت بوده است. این مرکز در طول سه دهه حیات خویش آثار ارزشمندی همچون: کفایةُالأثَر فِی‌النَّص عَلَی‌الأئمّة الإثنی عَشَر، عرف الوردی، عبقری الحسان، نجم الثاقب و ...  را احیاء کرده است. گام جدید مرکز پژوهش و امور محتوایی انتشارات کتاب جمکران تلخیص و بازنویسی تراث با قلم و فضای امروزی است.

حجت‌الاسلام علی اکبر صمدی، مدیر مرکز پژوهش و امور محتوایی کتاب جمکران در این راستا می‌گوید: یکی از نکات خاصی که مقام معظم رهبری درباره تولید کتاب فرموده‌اند این است که «خیلی از کتاب‌ها هست که در قدیم چاپ شده، ولی ما الان از آن‌ها هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم و در دست مردم نیست. این‌ها را باید احیا کنند؛ البته مواردی که خوب و مناسب است» از این رو و بنا به سیاست‌های کلان این مجموعه و همچنین تاکید علمای فرهیخته همچون مرحوم آیت الله مومن به مسئولین «کتاب جمکران»، تلخیص و بازنویسی آثاری که نیاز امروز خوانندگان است، در دست اقدام قرار گرفت. در این راستا کتاب «و این گونه است زینب» که تلخیص کتاب ارزشمند «خصائص زینبیه» است و همچنین تلخیص النجم الثاقب با نام «خورشید غائب» به قلم آیت‌الله استادی از جمله آثاری است که به دست علاقه‌مندان رسیده است.

وی بازنویسی و تلخیص عبقری الحسان، همچنین فصل امام مهدی (عج) کتاب شریف «منتهی‌الامال» از شیخ عباس قمی، نیز بازنویسی ترجمه «المقنع فی الغیبه» تالیف سیدمرتضی علم الهدی را از دیگر اقدامات این مجموعه برشمرد.

صمدی افزود: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ با توجه به دو جشن زادروز امام زمان (عج) سالی مهدوی خواهد بود، یکی از برنامه‌های در دست اقدام این مجموعه، جهش تولید منشورات مهدوی از جمله تلخیص و بازآفرینی آثار تراثی است.

او از همه علاقه‌مندان و صاحبان قلم برای نگارش آثار مهدوی در موضوعات مختلف، همچنین تلخیص، بازنویسی و بازآفرینی میراث مکتوب شیعه خصوصا در عرصه مهدویت دعوت به همکاری کرد.

نویسندگانی که در عرصه‌های مختلف مهدوی قلم زده‌اند، می‌توانند با مرکز پژوهش و امور محتوایی جمکران تماس بگیرند./826/

منبع: فارس
ارسال نظرات