۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۷۱۰۵۸

داستان‌هایی خواندنی از زندگی شهید قاسم سلیمانی

داستان‌هایی خواندنی از زندگی شهید قاسم سلیمانی
«عمو قاسم» از تازه‌ترین آثار نوشته شده درباره شهید سپهبد قاسم سلیمانی است که در آستانه سالروز شهادت او برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، معرفی قهرمان‌های ملی به نسل آینده از جمله مهمترین وظایفی است که اهالی فرهنگ و هنر و ادب باید برای آن برنامه‌ریزی کنند؛ این موضوع به ویژه در ارتباط با چهره‌هایی همچون شهید سپهبد قاسم سلیمانی که علاوه بر شناخته شدن به عنوان یک قهرمانی ملی، در سطح منطقه و جهان نیز چهره‌ای شناخته شده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. قهرمان‌هایی که شناخت آنان توسط نسل آینده به ویژه کودکان و نوجوانان می‌تواند راهی مطمئن برای هویت‌بخشی به این نسل باشد.

«عمو قاسم» از تازه‌ترین آثار نوشته شده در این زمینه است که در آستانه سالروز شهادت شهید سپبهد قاسم سلیمانی روانه کتابفروشی‌ها شده است. این اثر که به قلم محمدعلی جابری نوشته شده با تصویرسازی‌ میکائیل براتی آماده و روانه بازار نشر شده است.

«عمو قاسم» اثری مصور است که سعی کرده با قصه‌ای روان کودکان و نوجوانان را با ابعاد مختلف شخصیت و زندگی شهید سپبهد قاسم سلیمانی آشنا کند. خاطرات متنوعی در ارتباط با مقاطع مختلف زندگی این سردار رشید اسلام در این کتاب ذکر شده که فرازهای گوناگونی از زندگی این شهید، دوران کودکی‌اش، فعالیت‌هایش قبل از حضور در عرصه دفاع مقدس، حضور در جنگ تحمیلی و همچنین دلاوری‌های منحصر به فردش در زمینه دفاع از حرم اهل بیت(ع) را به تصویر می‌کشد. کتاب مروری است مختصر، سریع و خوش‌خوان از زندگی شهیدی که می‌تواند بهترین الگوی آینده‌‎سازان ایران اسلامی باشد.

نکته جالب توجه در این کتاب که آن را از برخی دیگر از آثار نوشته شده در ارتباط با شهید سپهبد قاسم سلیمانی متمایز می‌کند، شیوه تعاملی در نظر گرفته شده برای مخاطبان این کتاب است؛ نویسنده کتاب پس از ذکر هر خاطره، سؤالی را ناظر به خصوصیات روحی و شخصیتی شهید سلیمانی از مخاطب اثرش پرسیده است که او را وادار می‌کند تا یک بار دیگر آن خاطره را بخواند و با دقت بیشتری نسبت به منش و رفتار شهید سلیمانی توجه کند تا بتواند جواب سوالی که از او پرسیده شده را بدهد.

در یکی از خاطرات این کتاب درباره شیوه مواجهه شجاعانه شهید سلیمانی با دشمنان می‌خوانیم: «آمریکایی‌ها منطقه‌ای را مشخص کردند و گفتند کسی حق ندارد به اینجا نزدیک شود. هر هلی‌کوپتر یا هواپیمایی به این منطقه نزدیک شود، آن را می‌زنیم. سردار سلیمانی با چند نفر از دوستانش با هلی‌کوپتر به سمت آن منطقه، در مرز عراق و سوریه، پرواز می‌کنند.

سردار از داخل هلی‌کوپتر، پایین را نگاه می‌کرد و چیزهایی می‌نوشت. در همین موقع جنگنده‌های آمریکایی، آمدند بالای سر هلی‌کوپتر و تلاش کردند آن را برگردانند. یکی از همراهان سردار کمی ترسید و گفت: «جنگنده‌های آمریکایی دارند به ما نزدیک می‌شوند.» اما سردار سلیمانی بدون ترس نشسته بود و با آرامش به نوشتن ادامه می‌داد و حتی سرش را هم بلند نمی‌کرد. چند دقیقه بعد به مرز عراق و سوریه رسیدند. سردار پیاده شد و با سربازانش احوالپرسی کرد. بعد هم نماز شکر خواند و برگشت.»

راوی کتاب بعد از روایت این خاطره، خطاب به مخاطبان کتاب نوشته است: «سردار سلیمانی هیچ‌وقت نمی‌گفت من قوی هستم، من بودم که دشمن را شکست دادم. او همیشه توکلش به خدا بود و از هیچ کس غیر از خدا نمی‌ترسید. او غیر از خدا هیچ چیز را بزرگ و قوی نمی‌دانست. ما هم باید مثل سردار سلیمانی، از آمریکا نترسیم و با او مبارزه کنیم. خب دختر گلم و پسر خوبم، این کلمه‌ها را در جای خالی مناسب قرار بده...»؛ در ادامه این متن هم چند جمله در ارتباط با آمریکا نوشته شده که باید با کلماتی که در اختیار مخاطب کتاب قرار گرفته این جملات را تکمیل کند.

«عمو قاسم» از سوی نشر کتابک و با قیمت 22 هزار تومان منتشر شده است و از جمله آثاری به شمار می‌آید که در پویش ملی «قهرمان من» حضور پیدا کرده است.

این پویش با هدف معرفی و عرضه محصولات کودک و نوجوان با محوریت این شهید عزیز به همت مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «ایران نوشت» برگزار می‌شود تا ضمن اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات تولید شده در راستای ادای دین تولیدکنندگان به این شهید بزرگ، بسترهای تهیه این محصولات را برای مخاطبان سراسر کشور و علاقه‌مندان شهید سپهبد قاسم سلیمانی فراهم می‌کند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.ghahreman.ir مراجعه کنند./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات