۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۷۱۰۶۲
گفت‌وگو با امام جماعت مسجد جامع شهید بخارایی؛

نخبه‌پروری در خزانه تهران ادامه دارد

نخبه‌پروری در خزانه تهران ادامه دارد
امام جماعت مسجد جامع شهید بخارایی(خزانه) ضمن تشریح فعالیت بنیاد علمی فرهنگی و نخبه‌پروری فاتحیت این مسجد از آنلاین شدن آموزش‌های این مسجد طی ایام کرونا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آغاز فعالیت مرکز نخبه‌پروری مسجد ‌خزانه از کتاب‌خوانی تعدادی طلبه و دانشجو در یک مسجد کوچک در پایین شهر تهران آغاز و به تربیت هزاران نخبه در این مسجد منتهی شد. اکنون با شیوع کرونا این مسجد با قرار دادن بسته‌های آموزشی خود در بستر فضای مجازی در تلاش برای حمایت از دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار تهران است.

حجت‌الاسلام هادی فلاح؛ امام جماعت مسجد جامع شهید بخارایی (خزانه) گفت: بنیاد علمی فرهنگی و نخبه‌پروری فاتحیت ۱۶ سال پیش در این مسجد راه‌اندازی شد. این بنیاد در اوج کاری خود قبل از کرونا ارائه خدمات خود را به فراتر از منطقه ۱۶ تهران گسترش داده بود و دانش‌آموزانی از سراسر تهران برای آموزش به این مسجد می‌آمدند.

وی ادامه داد: هسته مرکزی این بنیاد با حضور تعدادی دانشجو و طلبه تشکیل شد. در ابتدا ما دور هم جمع شده و کتاب‌های شهید مطهری را می‌خواندیم و پس از مطالعه هر کتاب در مسجد جمع شده و به کمک این کتاب‌ها شبهات جامعه مورد بحث و پاسخگویی قرار می‌گرفت. این اقدام موجب شد بیش از ۲۰ جلد از کتاب‌های شهید مطهری و بیش از ۲۰ کتاب از سایر اندیشمندان به صورت جمعی خوانده و مورد بحث جمعی قرار گیرد.

امام جماعت مسجد جامع شهید بخارایی از بحث و تبادل‌نظر جوانان مسجدی برای ارائه یک کار مورد نیاز جامعه در مسجد سخن گفت و اضافه کرد: با هم فکر کردیم جامعه ما چه نیازی دارد که ما می‌توانیم آن نیاز را برطرف کنیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نخبه‌پروری را از قشر نوجوان و با آموزش‌های کمک‌درسی در مسجد آغاز کنیم.

نخبه پروری مسجد شهید بخارایی در خزانه تهران حتی در ایام کرونا

وی افزود: ابتدا از مقطع پنجم ابتدایی شروع و کلاس‌های درسی رایگان برای بچه‌ها ارائه کردیم. در کنار درس نیز مباحث فرهنگی، تربیتی، اردویی و ... به بچه‌ها ارائه شد. خروجی آموزشی ما جذب صددرصدی دانش‌آموزان در مدارس نمونه و تیزهوشان بود. همین مسئله آوازه مسجد ما را در منطقه گسترش داد و از آنجایی که کلاس‌ها رایگان و منطقه نیز منطقه موردنیازی بود در طول هفته حتی روزهای جمعه نیز مسجد پر از دانش‌آموز شد.

حجت‌الاسلام فلاح با اشاره به اینکه در سال سوم فعالیت مرکز نخبه‌پروری، بیش از سه هزار نفر متقاضی حضور در کلاس‌های این مسجد بودند، گفت: در حالی که کلاس‌های آموزشی مراکز خصوصی و مشهور کشور با هزینه زیاد بچه‌ها را آموزش می‌دهند ما در این مسجد به صورت رایگان و با نتیجه‌گیری بالا توانستیم سطح تحصیلی دانش‌آموزان را ارتقا دهیم.

وی از برگزاری جلسات اختتامیه و افتتاحیه برای هر دوره سخن گفت و ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزان به حدی زیاد شد که تمام شبستان‌ها پر می‌شد به همین دلیل مراسم‌ را در سالن‌های خارج از مسجد برگزار می‌کردیم و در این جلسات والدین نیز از روند آموزش‌های ما آگاه می‌شدند. تعداد زیاد داوطلبان موجب شد بسیاری از مراکز از ما بخواهند کلاس‌ها را به مراکز آموزشی آنها منتقل کنیم ولی معلمانی که به صورت داوطلب با ما همکاری می‌کردند نپذیرفتند و گفتند که می‌خواهیم در مسجد باقی بمانیم و از مسجد خارج نمی‌شویم.

امام جماعت مسجد خزانه از آشنایی و حضور بچه‌ها در نمازهای جماعت و ارتباط با برنامه‌های دینی سخن گفت و عنوان کرد: همان بچه‌هایی که ابتدا در همین مسجد آموزش دیده و اکنون به دانشجویان نخبه تبدیل شده بودند فی‌سبیل‌الله سایر بچه‌ها را آموزش می‌دادند.

وی ادامه داد: آشنایی با مسجد، آداب، اخلاق و احکام، برقراری ارتباط قوی بین دانش‌آموزان و معلمان، حضور در اردوهای فرهنگی و اموزشی و ... موجب آموزش و تربیت غیرمستقیم و ایجاد پیشرفت فکری، دینی و آموزشی بچه‌ها می‌شد.

حجت‌الاسلام فلاح از تداوم این روند طی ۱۶ سال خبر داد و گفت: البته طی این مدت تعداد مقاطع تحصیلی آموزشی را در مسجد افزایش دادیم. جمعیت زیاد داوطلبان موجب شد حسینیه‌هایی نیز به مسجد اضافه شوند. مسجد ما در منطقه محروم قرار دارد به همین دلیل پدرها و مادرهایی که توان مالی فرستادن بچه‌هایشان را به کلاس‌های کمک‌آموزشی نداشتند و شاهد پیشرفت فوق‌العاده بچه‌های خود بودند تلاش می‌کردند به روش‌های مختلف از ما تشکر کنند و همین مسئله نیز زمینه برقراری ارتباط قوی بین مسجد و والدین را فراهم کرد.

وی افزود: همان بچه‌هایی که آموزش دیدند اکنون وارد بهترین دانشگاه‌های کشور شده، موفقیت‌های زیادی در المپیادهای علمی کسب کرده‌اند و اکنون خودشان در حال تدریس در مسجد هستند. به صورت کاملاً تخصصی نیز مسئولان فرهنگی، اموزشی و مدیریتی برای هر مقطع تحصیلی تعیین شده و نخبگان آموزش‌دیده، خودشان در حال مدیریت و ساماندهی بنیاد نخبه‌پروری مسجد هستند.

امام جماعت مسجد جامع شهید بخارایی (خزانه) با اشاره به تغییراتی که در نظام آموزش و پرورش ایجاد و مدارس نمونه و تیزهوشان شده است، گفت: این مسئله موجب کاهش تعداد متقاضیان شد و در ادامه شیوع کرونا موجب شد روند فعالیت خود را تغییر دهیم و در حال حاضر آموزش‌های کمک‌درسی به صورت آفلاین ضبط و همچنان به صورت رایگان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ضعیف شدن آموزش‌ها در مدارس به دلیل آموزش مجازی و عدم توان تعدادی از خانواده‌ها برای کمک به فرزندانشان در تحصیل موجب شد از بچه‌ها به صورت پنج نفره دعوت کنیم تا به مسجد بیایند و مشکلات درسی آنها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی رفع شود.

این امام جماعت مساجد کشورمان در ادامه به بیان سایر فعالیت‌های این مسجد در ایام کرونا پرداخت و گفت: در حال حاضر بحث خیریه مسجد به صورت تخصصی در حال فعالیت است و از اول کرونا تاکنون به خانواده‌های تحت پوشش مسجد سبد کالا و کمک‌های مالی ارائه کرده‌ایم.  

وی افزود: مسجد ما معاونت‌های مختلفی نظیر پزشکی و دارویی، سبد کالا، پرداخت حقوق، مشاوره، اشتغال‌یابی و ... دارد که همه از فعالان مسجدی هستند و داوطلبانه با مسجد همکاری می‌کنند. مشکلات دارویی و درمانی، حقوقی و فنی مهندسی مردم نیز توسط مسجد حل می‌شود. متأسفانه خانه‌های بسیاری از مردم منطقه مشکل فنی مهندسی، لوله کشی، چکیدن سقف و ... دارند که تیم فنی مهندسی مسجد به صورت رایگان مشکل خانه‌های مردم را حل می‌کنند.

نخبه پروری مسجد شهید بخارایی در خزانه تهران حتی در ایام کرونا

حجت‌الاسلام فلاح در پاسخ به این سؤال که آیا مسجد شما موقوفه دارد که بخشی از نیازهای مسجد از محل رقبات تأمین شود؟ گفت: دو سال پیش از آنجایی که مسجد ما قدیمی بود آن را به کمک مردم بازسازی کردیم و تعدادی مغازه در کنار مسجد ساخته شد تا بخشی از نیازهای داخلی مسجد تأمین شود و بقیه نیازهای مسجد از طریق مردم تأمین می‌شود.  

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مریم
Germany
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
سلام و خداقوت بهتون وقتتون بخیر
ادرس و شماره تماس رو میشه لطفا بذارید بتونیم حضور پیدا کنیم در کلاس ها یا اگر انلاین برگزار میشن بتونیم بسته های اموزشی رو تهیه کنیم
0
0