۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۷۱۲۳۱

پایان عملیات «رف خوانی منابع» در کتابخانه مجلس/ اهمال کاری در حفظ اسناد!

پایان عملیات «رف خوانی منابع» در کتابخانه مجلس/ اهمال کاری در حفظ اسناد!
معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس گفت: عملیات رف‌خوانی مخازن مرکز اسناد و ساماندهی مخازن در اولویت این مجموعه قرار گرفت.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، عبدالحسین مسلمی، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۶ ماهه گذشته در دوره مدیریت جدید کتابخانه مجلس، اولویت اول ما حفظ و نگهداشت مناسب ذخایر عظیم کتابخانه و مرکز اسناد بوده و تمام تلاش‌ها و اقدامات ما در این مدت در همین راستا برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

وی به اولین اقدام‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: عملیات «رف‌خوانی منابع» از نخستین امور بود؛ چرا که در برخی از مخازن ما از بدو تأسیس این امر انجام نشده بود، اما در طول سه ماه توانستیم این پروژه را به اتمام برسانیم. این فرآیند در مخازن کتابخانه شماره یک اعم از مخازن چاپی، عربی ـ فارسی و لاتین، خطی و سنگی و سربی، نشریات و کتابخانه تخصصی ایرانشناسی و مرکز اسناد به صورت همزمان آغاز شد و امروز به تفصیل و دقیق می‌توانیم گزارش دهیم که هر یک از منابع موجود در مخازن ما به چه تعداد و چه تفصیل هستند.

معاون کتابخانه و مرکز اسناد مجلس ضمن تشریح اهم اقدامات ۶ ماهه گذشته این معاونت (از خردادماه تا آذر ۹۹) و بیان دستاوردهای مجموعه گفت: ساماندهی مخزن نسخ خطی و شناسایی هرچه بهتر منابع موجود در این بخش و ارسال منابع نیاز به مرمت به معاونت فنی، ساماندهی کتاب‌های لاتین و یکپارچه‌سازی مجموعه برای ارائه خدمات بهتر به پژوهشگران، تهیه فهرست موضوعی (کتابشناسی) کتاب‌های مربوط به شهرهای مختلف ایران موجود در کتابخانه ایرانشناسی و تهیه فهرست سفرنامه‌های فارسی و عربی موجود در کتابخانه مجلس از جمله اقدامات مجموعه بود.

مسلمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح اهم اقدامات مرکز اسناد نیز پرداخت و اضافه کرد: علاوه بر عملیات رف‌خوانی مخازن مرکز اسناد و ساماندهی مخازن در اولویت این مجموعه قرار گرفت و از آنجایی که در دهه گذشته نسبت به حفظ و نگهداری و ساماندهی مناسب این اسناد اهمال‌کاری‌های متعددی اتفاق افتاده بود با سرعت نسبت به رفع این موارد اقدام شد.

معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس با تاکید بر اینکه ساماندهی‌ها بخش دیگری از این امور را به خود اختصاص داد، افزود: ساماندهی و شمارش اسناد مجلس قبل از انقلاب اسلامی انجام شده است؛ البته ۳۸۵۶ کارتن و دفتر هم تا پایان سال به اتمام می‌رسد. ساماندهی و جابجایی مخزن دیداری ـ شنیداری، ساماندهی مخزن گزارش‌های دولتی و ارسال حدود ۴۰۰۰ عنوان گزارش برای ثبت در سامانه هم از دیگر موارد بود البته این گزارش‌ها طی عملیات رف‌خوانی استخراج شدند که متأسفانه تا به امروز ثبت و سازماندهی نشده بودند.

این مسئول به آغاز شمارش و سازماندهی اسناد مجالس شورای اسلامی هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا امروز هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفته بود، اما این شمارش و سازماندهی هم آغاز شده است.

وی در پایان با اذعان به اینکه همکاران من در طول این مدت با وجود همه مشکلات پیش آمده به واسطه بیماری فراگیر کرونا و تعطیلی‌های متعدد، هیچ‌گاه ارائه خدمت به پژوهشگران و نمایندگان مجلس تعطیل نشد، گفت: به صورت آنلاین و روزانه تمام خدمات مجازی به مراجعین ارائه می‌شود، ماهانه بالغ بر ۶۰۰ خدمت به صورت ایمیل، تماس تلفنی یا مکاتبه توسط همکاران من پاسخ داده می‌شود و هیچ‌گاه پژوهشگران و اهل علم از استفاده این منابع، محروم نیستند.

* آنچه در کتابخانه مجلس موجود است

این گزارش اضافه می‌کند، حجم کل سیاهه‌برداری و رف‌­خوانی مخازن (کل رکوردهای خوانده شده در مخزن کتب چاپی فارسی و عربی) ۵۹۶۰۰۰ و موجودی مخزن کتاب‌های فارسی ـ عربی ۴۲۱۳۰۹ و موجودی مخزن نسخ خطی ۲۸۰۸۱ و موجودی مخزن کتاب‌های سنگی و سربی ۲۱۹۸۸ و موجودی مخزن کتاب‌های لاتین ۶۶۸۲۳ و موجودی کتاب‌های قطع بزرگ ۲۴۹۴ و موجودی پایان نامه‌های فارسی ۱۱۷۱۲ و موجودی پایان نامه‌های لاتین ۳۷۲۷ و موجودی مرجع فارسی ۶۳۲۶ و موجودی مرجع لاتین ۸۴۳ و موجودی تالار تخصصی انقلاب اسلامی ۱۰۸۸۵، موجودی تالار تخصصی قانونگذاری و پارلمان ۱۷۴۹، موجودی کتابخانه افغانستان ۱۸۷۷، موجودی کتاب‌های مرجع بخش خطی ۲۴۷۲، موجودی کتاب‌های خاص ۴۱۳۸، موجودی کتاب‌های لاتین مخزن چاپی ۶۱۵۱، موجودی کتاب‌های برگشتی و پراکنده در کتابخانه ۵۴۲۵، موجودی روزنامه‌های فارسی ۱۹۵۷۲، موجودی مجله‌های فارسی ۴۶۴۰۲، موجودی روزنامه‌های عربی ۴۸۷، موجودی مجله‌های عربی ۶۵۸۹، موجودی روزنامه‌های لاتین ۹۹۳، موجودی مجله‌های لاتین ۵۴۴۷، موجودی مجله‌های افغانستان ۸۸۶، نشریات خاص (روزنامه- مجله) ۱۹۳۸ است.


حجت‌الاسلام عبدالحسین مسلمی، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس

* حجم کل موجودی مخزن اسناد قبل از انقلاب

در این گزارش برای نخستین بار حجم کل کتاب‌های چاپی به زبان خارجی و کتاب‌های چاپی فارسی ـ عربی منتشر می‌شود. آمار نشان می‌دهد این رقم برابر ۴۱۸۶۴ جلد است.

همچنین حجم کل موجودی مخزن اسناد قبل از انقلاب اسلامی، ۱۵۲۷۳ کارتن، ۵۷۰ دفتر و ۲۴۲ طومار است./826/

منبع: فارس
ارسال نظرات