۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۷۱۲۳۵

حرف‌های جدید درباره زندگی حضرت زهرا

حرف‌های جدید درباره زندگی حضرت زهرا
اولین مقتل درباره حضرت زهرا(س) برای گروه سنی نوجوان به قلم علی شعیبی نوشته شد. او می‌گوید حرف‌های ناگفته بسیاری برای نوجوانان درباره حیات حضرت وجود دارد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ادبیات دینی کودک و نوجوان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کیفی و کمی داشته، تلاش کرده است در ادوار مختلف و با در نظر گرفتن ضرورت‌های هر برهه زمانی، آثاری را برای معرفی معارف اهل بیت(ع) به این گروه سنی منتشر کند. هرچند از نظر کارشناسان طی سال‌های اخیر ادبیات دینی کودک و نوجوان به مجالی برای سوء استفاده برخی از پدیدآورندگان کتاب تبدیل شده، اما همچنان به عنوان یکی از جریان‌های اصلی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ایران شناخته می‌شود.

ورود نویسندگان جوان که گاه خود مطالعات دینی و حوزوی دارند، فرصت جدیدی پیش روی ادبیات این حوزه گشوده است. نویسندگانی که با دغدغه آموزش صحیح معارف دینی پا به میدان گذاشته و کتاب و داستان را منبر خود تعریف کرده‌اند. علی شعیبی از جمله این نویسندگان است که تحصیلات حوزوی دارد و تاکنون آثار متعددی در قالب ادبیات دینی کودک و نوجوان منتشر کرده است.

کتاب «مقتل نوجوان» او که محرم امسال منتشر شد، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد. حالا همزمان با فرارسیدن فاطمیه و ایام شهادت بانوی دوعالم، حضرت زهرا(س)، «مقتل فاطمیه» نیز به قلم این نویسنده از سوی انتشارات باریزان منتشر می‌شود. کتابی که تلاش دارد تا وقایع حیات حضرت زهرا(س) را از دوران کودکی تا شهادت مورد بررسی قرار دهد. نویسنده برای این کار، در کنار استفاده از منابع تشیع، از منابع اهل سنت نیز بهره برده است. به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه با شعیبی درباره این کتاب به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

قالب «مقتل» عموماً برای واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) به کار می‌رود. به نظر می‌رسد «مقتل فاطمه(س)» اولین مقتل برای گروه سنی نوجوانان باشد. کمی درباره این اثر تازه خود توضیح دهید. در این اثر تلاش کردید به چه وجهی از زندگی حضرت بپردازید؟

کتاب در شش بخش تهیه و تنظیم شده است. کودکی و تولد حضرت فاطمه(س)، فاطمه از زبان پدر، علی(ع) جانشین رسول الله(ص)، شهادت پیامبر(ص)، هجوم خونین و کرامات و فضائل حضرت زهرا(س) فصل‌های تشکیل‌دهنده این کتاب هستند.

همانطور که از بخش‌های کتاب مشخص است، کتاب ابتدا درباره تولد و اتفاقات قبل و بعد از آن داستان‌ها و ماجراهایی را برای نوجوانان تبیین کرده و بعد با بعضی از سخنان خاص رسول خدا(ص) درباره حضرت صدیقۀ طاهره(س) ادامه پیدا می‌کند.

سپس دلایل جانشینی امیرالمومنین(ع) در آیات و روایات با زبانی داستانی در صحنه‌های مختلف حیات پیامبر اکرم(ص) بیان شده است تا ارزش جهاد یک تنه حضرت زهرا(س) بیشتر برای خواننده مشخص شود.

اتفاقات چند هفته آخر عمر شریف پیامبر اکرم(ص) و تدابیر ایشان جهت جلوگیری از فتنه بعد از رحلتشان برای نوجوانان عزیز بخش دیگر کتاب را تشکیل می‌دهد. بعد از آن به اتفاقات بعد از حیات پیامبر می‌رسیم و نهایتاً شهادت حضرت زهرا(س) و اتفاقات آن بیان می‌شود.

شما قبلاً هم کتابی با محوریت مقتل عاشورا برای نوجوانان منتشر کردید. چرا این سبک را برای بیان این وقایع برای مخاطب نوجوان انتخاب کردید؟

متأسفانه عدم وجود تألیفات این سبکی خلأ بزرگی در معارف ما عاشقان اهل بیت(ع) ایجاد کرده است. اینکه ما روزها برای حضرت زهرا(س) عزاداری کنیم؛ ولی ندانیم بر سر این بزرگوار چه اتفاقاتی افتاده است و دلیل این همه جانفشانی و توهین‌ها و تحقیرها چه بوده است و بعد از رسول خدا(ص) چه اتفاقاتی برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) افتاد؟ و... به مرور زمان می‌تواند ریشه اعتقاد صحیح به اهل بیت(ع) را بخشکاند و در سبک زندگی انسان تأثیرگذار باشد.

حضرت زهرا , کتاب , فاطمیه|ایام فاطمیه , گروه سنی نوجوان ,

کسی که خود را ادامه دهنده راه فاطمه(س) می‌داند، باید بداند که حضرتش شهید راه ولایت بود و در این راه چه رنج‌هایی که نکشیدند.

دلیل انتخاب این سبک اولاً خلأ موجود در این عرصه و ثانیاً صراحت لهجه و بی پرده بودن موضوعات در کتب مقتل است؛ هرچند اجر عظیم گریاندن برای اهل بیت(ع) نیز مشوق اصلی بنده در این کار بوده است.

کتاب‌های مختلفی درباره حضرت زهرا(س) برای گروه سنی نوجوانان منتشر شده، کتاب حاضر چه تفاوتی با آثار قبلی دارد؟ به عبارت دیگر، سعی کردید به کدام نکات از زندگی حضرت بپردازید که احساس می‌کنید پیش از آن پرداخته نشده و مغفول واقع شده است؟

بیشتر کارهایی که درباره حضرت زهرا(س) برای این گروه سنی نوشته شده است، توجه به بُعد اخلاقی حضرت زهرا(س) دارند و به تلاش‌ها و مجاهدت‌های ایشان برای دفاع از ولایت و احقاق حق امام خود کمتر(یا اصلاً) اشاره نکرده است.

کتاب «مقتل فاطمیه» بیشتر روی این موضوع مغفول پافشاری می‌کند.

نوشتن درباره زندگی حضرت فاطمه(س) ملاحظاتی دارد. از جمله توجه به بحث وحدت مذاهب که مورد تأکید رهبر انقلاب هم هست و در شرایط فعلی جامعه اسلامی، به نظر می‌رسد که یکی از ضرورت‌ها است. برای این موضوع چه راهکاری داشتید؟

بحث وحدت به معنای چشم‌پوشی از واقعیت‌ها نیست. در این کتاب هیچ توهینی به کسی نشده و حتی در جاهایی که در آن به ماجرای شهادت اشاره شده، از منابع اهل سنت استفاده شده است تا شائبه‌ای در این باره برای کسی پیش نیاید./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات