۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۷۱۴۶۶
مدیر فرهنگی دفتر آیت الله جوادی آملی در شرق تهران:

رویکرد آیت‌الله جوادی‌آملی وحدت فرق و ادیان الهی است

رویکرد آیت‌الله جوادی‌آملی وحدت فرق و ادیان الهی است
حجت الاسلام سعیدی با اشاره به نظریه آیت الله جوادی گفت: عیسی (ع) بدون آنکه فرزند خدا باشد، یا خدا در او حلول کرده باشد، توانست به اجازه خدا مظهر خالقیت الله قرار بگیرد و پرنده‌ای را خلق کند.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام امیر میثم سعیدی، مدیر فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی در شرق تهران درباره علت احترام مسلمانان به حضرت عیسی (ع) گفت: حضرت عیسی (ع) از پیامبران اولوالعزم است که مفسرین با توجه به آیات و روایات، پیامبران اولوالعزم را صاحب کتاب و شریعت می‌دانند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین آیات در این زمینه آیه ۱۳ سوره شوری است که خداوند در این آیه نام این پیامبران از جمله حضرت عیسی (ع)، را به عنوان پیامبران صاحب شریعت آورده است و می‌فرماید: «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّیٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَیٰ وَعِیسَیٰ».

برتری پیامبر (ص) بر پیامبران اولوالعزم از منظر آیت الله جوادی آملی

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به نظر آیت الله جوادی آملی درباره این آیه گفت: ایشان در تفسیر این آیه فرمودند: هیچ امتی نیست مگر اینکه هادی و نذیری دارد، لکن منذران الهی که شریعت را دریافت می‌کنند و به امت‌ها اعلام می‌دارند یکسان نیستند. این انبیا برخی دارای کتاب و شریعت و منهاج هستند که اینها پنج بزرگوار هستند. و این بزرگوارانی که انبیا اولوالعزم هستند، اینها هم یکسان نیستند.

این عضو دفتر مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی افزود: معظم‌له درباره برتری پیامبر (ص) بر پیامبران اولوالعزم فرمودند: در آیه سوره مبارکه احزاب درباره انبیا اولوالعزم ابتدا نام پیامبر (ص) را می‌برد و سپس نام بقیه انبیا را ذکر می‌کند، تعبیر دیگر درباره پیامبر (ص) فرمود که وی هیمنه دارد بر سایر انبیا و این به دلیل سلطه وحی و سلطه کتاب او است که آن نیز از وحی سرچشمه گرفته پس از چند جهت وجود مبارک پیامبر (ص) افضل است.

دلایل احترام حضرت عیسی (ع) توسط مسلمانان

حجت الاسلام سعیدی گفت: همانطور که بیان شد از آنجایی که حضرت عیسی (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم است و نام ایشان در قرآن آمده است تا جایی که حتی یک سوره از قرآن به نام مادر ایشان حضرت مریم (س) است و نیز در روایات نیز نام ایشان به عنوان یکی از پیامبران الهی آمده است، این یکی از دلایل مهم احترام مسلمانان به حضرت عیسی (ع) است.

وی افزود: از طرف دیگر حضرت عیسی (ع) دارای معجزاتی است که برخی از معجزات ایشان در قرآن نیز آمده است، تا جایی که یکی از مهمترین معجزات حضرت عیسی (ع)، زنده کردن مردگان است که این معجزات به همراه کتاب الهی که ایشان داشتند، بر اعتبار پیامبری ایشان افزوده و این ویژگی نیز از دیگر دلایل احترام مسلمانان به این پیامبر الهی است.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اختلاف عقیده مسلمانان با مسیحیان در اینکه حضرت عیسی (ع) فرزند خدا است، اظهار کرد: مسیحیان امروزه حضرت عیسی (ع) را فرزند خدا می‌دانند ولی در باور و اعتقاد مسلمانان چنین نیست و احترام مسلمانان به حضرت عیسی (ع) به دلیل اینکه ایشان فرستاده و پیامبری از پیامبران الهی و مورد تأیید قرآن و روایات است، می‌باشد و از این نظر مسلمانان برخلاف مسیحیان عقیده‌ای ندارند که حضرت عیسی (ع) فرزند خدا است.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به نظریه آیت الله جوادی آملی گفت: معظم‌له در این باره در کتاب آفاق اندیشه گفته اند: حضرت عیسی (ع) بدون آنکه فرزند خدا باشد، یا خدا در او حلول کرده باشد، یا با او متحد شده باشد، توانست به اجازه خدا مظهر خالقیت الله قرار بگیرد و پرنده‌ای را خلق کند و مرده‌ای را زنده کند و از ذخایر زمستان‌ها در خانه‌ها با خبر و از کارهای پنهانی و نهفته بشر مستحضر باشد.

وی ادامه داد: معظم‌له در ادامه به آیه ۴۹ سوره آل عمران اشاره نمودند که خداوند به حضرت عیسی (ع) فرمود: تو از گِل به صورت پرنده‌ای می‌سازی و در آن می دمی و آن پرنده زنده می‌شود و به پرواز درمی‌آید. بنابراین همانطور که خداوند درباره آفرینش آدم (ع) فرمود: من در آدم دمیدم و او زنده شد، حضرت عیسی (ع) هم به اذن خدا در آن پیکر پرنده گونه دمید و آن پرنده گونه به صورت پرنده‌ای واقعی درآمد و تعبیر قرآن در این دو مورد یکسان است؛ یعنی خداوند همان طور که درباره آفرینش آدم فرمود: «نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی» در اینجا نیز به حضرت عیسی (ع) هم فرمود: «فَتَنفُخُ فیها فَتَکونُ طَیرًا بِاِذنی». پس همان طور که خداوند درباره آفرینش آدم فرمود من در او دمیدم و آدم زنده شد، به حضرت عیسی (ع) هم فرمود: تو به اذن من در این پرنده گونه می دمی و این پرنده گونه پرنده واقعی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آیت الله جوادی آملی در ادامه این بحث تاکید کردند که خدا دستور می‌دهد و مُرده ها زنده می‌شوند و حضرت عیسی (ع) با اجازه خداوند می‌توانست مُرده ها را زنده کند و همان طور که خداوند از نهان و نهفته‌ها با خبر است و دیگران را از آن‌ها با خبر می‌کند، حضرت عیسی (ع) هم به اذن الهی از نهفته‌ها و اسرار درونی ما با خبر است. و این معارف و کرامت‌ها که در قرآن کریم برای حضرت عیسی (ع) یاد شده به آن حضرت اختصاصی ندارد، بلکه انبیای قبل از او مانند حضرت ابراهیم (ع) هم داشتند و پیامبر خاتم (ص) هم که مایه ختم نبوت انبیاست همه این جمال‌ها را با آن مراحل نهایی اش دارا بود.

شخصیت حضرت عیسی (ع) از منظر آیت الله جوادی آملی

حجت الاسلام سعیدی درباره شخصیت حضرت عیسی (ع) و چگونگی تربیت ایشان از منظر آیت الله جوادی آملی گفت: معظم‌له درباره شخصیت حضرت عیسی (ع) فرمودند: در قرآن کریم چنین مطرح شده است که حضرت عیسی (ع) از مادری پاک و تحت کفالت و تربیت یکی از پیامبران بزرگ به نام زکریا (ع) تربیت شد. مریم مادر حضرت عیسی (ع) گذشته از تقرب معنوی و درونی، خود تحت تعلیم و کفالت زکریای پیامبر (ع) بود. قرآن در این زمینه می‌گوید «وکَفَّلَها زَکَرِیّا»؛ و آن معلم آسمانی یعنی زکریا و این مادر آسمانی یعنی مریم (س) زمینه ظهور فرزند صالحی به نام عیسی را فراهم کردند و حضرت عیسی (ع) بر اثر صلاحیت و لیاقت درونی خود با کمک معلمان بیرونی، بنده صالح و سالک خدای سبحان شد.

وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی در تبیین آموزه‌های راستین حضرت عیسی (ع) این نکته را تاکید دارند که پیام حضرت عیسی (ع) این است که روزی که به دنیا آمد پاک و طیب و طاهر بود و تمام دوران پر افتخارش را با طهارت و قداست گذراند. بنابراین اگر در این مورد ما با مسیحیان اختلاف عقیده داریم، پاسخ آن را قرآن بیان کرده که معجزات حضرت عیسی (ع) و زنده نمودن مردگان به اذن خداوند بوده است، نه اینکه حضرت عیسی (ع) فرزند خدا باشد.

تأکید آیت الله جوادی آملی بر وحدت ادیان الهی

این عضو دفتر مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی در ادامه درباره اندیشه‌های این مرجع عالیقدر تقلید درباره اهمیت وحدت ادیان الهی اظهار کرد: بر اساس آرا و اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی نسبت به ادیان الهی، معظم‌له تاکید بر زندگی مسالمت آمیز پیروان همه ادیان در کنار هم را دارند و معتقد هستند که پیروان ادیان توحیدی اگر درست زندگی کنند و با دستورات و آموزه‌های پیامبرشان هماهنگ باشند و به شیوه آنان زندگی کنند باید بدانند که هیچ اختلافی بین سلسله انبیا نیست لذا به همین جهت هیچ اختلافی نیز نباید بین پیروان ادیان باشد.

وی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی تاکید بر وحدت بیشتر ادیان بر محور مشترکات دارند که ادیان الهی مشترکات فراوانی دارند مانند اینکه نظام هستی توسط یک نظامند آفریده شده است و یا ابدی بودن انسان به معنای اینکه انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می‌میراند؛ نمی‌پوسد بلکه از پوست به در می‌آید.

حجت الاسلام سعیدی افزود: همچنین معظم‌له مشکل اساسی مسیحیت امروز را نداشتن رهبری دلسوز و مقتدر می‌دانند، که اگر شخصیتی همچون امام خمینی در دنیای مسیحیت قیام می‌کرد، مسیحیت ناب عیسوی را از مسیحیت آمریکایی جدا کرده و مسیحیان متوجه می‌شدند که وجود مبارک حضرت عیسی مسیح (ع) چگونه شخصیتی بوده است.

وی در پایان گفت: بنابراین رویکرد حضرت آیت الله جوادی آملی بر محور اتحاد و وحدت در حوزه مذاهب و ادیان الهی بنا شده و دفاتر معظم‌له از جمله دفتر شرق تهران ایشان نیز بر همین اساس با عنوان دفتر مرجعیت دینی و علمی نام گذاری شده است و پذیرای حضور اندیشمندان، محققان همه ادیان الهی جهت مباحث دینی و علمی است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات