۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۶۷۱۴۶۸

کتاب درآمدی جدید به فرااخلاق منتشر شد

کتاب درآمدی جدید به فرااخلاق منتشر شد
کتاب درآمدی جدید به فرااخلاق تألیف مارک ون روجن با ترجمه محمد زندی و مسلم قربان‌بابایی به همت نشر کتاب طه منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، بیشتر مباحث فرااخلاق در سه حوزه معناشناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی هستند و در آن‌ها مفاهیمی مثل خوب، بد، درست و نادرست تحلیل و بررسی می‌شوند. کتاب پیش روی خوانندگان از جدیدترین و کامل‌ترین منابع فرااخلاقی است که به فارسی ترجمه می‌شود. کتاب با فصلی درباره چیستی فرااخلاق آغاز می‌شود و با مباحثی در باب واقع‌گرایی، نسبی‌گرایی، معرفت شناسی، اخلاق، نظریه‌خطا، ذهنی‌انگاری، تخیل گرایی، طبیعت گرایی علمی، ناطبیعت گرایی و… ادامه پیدا می‌کند. هدف اصلی کتاب این است که خوانندگان با مهمترین جریان‌های فکری، مسائل و مباحث، استدلال‌ها و دیدگاه‌های حوزه فرا اخلاق آشنا شوند.

مترجمان قبل از این کتاب فرااخلاق سایمون کریچین را در سال ۱۳۹۷ ترجمه کرده‌اند و معتقدند کتاب وی از جمله منابع مهم و مشتمل بر مباحث نو در این زمینه است. ترجمه کرچین از جدی ترین کارها در حوزه فرااخلاق به زبان فارسی بود و از همین رو مورد استقبال استادان و اهل فن قرار گرفت. انتخاب کتاب حاضر هم با توجه به نیازها و با نظریه کمبودهای موجود در منابع فلسفه اخلاق، از جمله کتاب سایمون کرچین صورت گرفت. مثلاً کرچین در کتاب خود بعضی مباحث مهم فرااخلاقی مثل نسبی گرایی را فروگذارده و جز اشاراتی گذرا چیزی درباره آنها نگفته است.

کتابی که مارک ون روجن تألیف کرده از جمله کتابهای مجموعه درآمدی به فلسفه معاصر است که انتشارات راتلج به چاپ رسانده است. گرچه این مجموعه عنوان درآمد را بر پیشانی دارد، مخاطب آن تازه کاران در فلسفه نیستند، بلکه کسانی اند که پیشتر در حوزه مورد نظر مطالعه داشته‌اند، از این رو جامعیت نسبی مباحث و نحوه طرح اندیشه‌ها و استدلال‌ها بسیار مناسب است برای مخاطبانی که با داشته‌های فلسفی کافی می‌خواهند شناخت بیشتری از مباحث فرااخلاقی پیدا کنند.

مارک ون روجن، نویسنده کتاب، استاد فلسفه در دانشگاه نبراسکا - لینکلن است. تحقیقات او عمدتاً معطوف به اخلاق و فرااخلاق است، اما در سایر حوزه‌های فلسفه نیز مطالعه و تحقیق می‌کند. دیدگاه‌های او در زمینه عقل گرایی اخلاقی، ابرازگرایی، روان شناسی اخلاق و معناشناسی واژگان اخلاقی مورد توجه اهل فن است.

فهرست این اثر عبارت است از:

پیشگفتار مترجمان

سپاس‌گزاری

۱. درآمد کوتاه

۲. موضوعی برای اخلاق؟

۳. معرفت شناسی اخلاق و تعیین ناپذیری تجربی نظریه اخلاقی

۴. عملی بودن اخلاق و برداشتهایی هیومی از دلیل و انگیزه

۵. نظریه خطا

۶. ذهنی انگاری ساده

۷. وارثان شناخت گرای ذهنی انگاری ساده: ناظران آرمانی و فاعلان آرمانی

۸. وارثان ناشناخت گرای ذهنی انگاری ساده

۹. تخیل گرایی

۱۰. واکنش برون گرایانه

۱۱. طبیعت گرایی علمی (۱) واقع گرایی کرنل

۱ ۲. طبیعت گرایی علمی (۲) کارکردگرایی اخلاقی و تحلیل‌های شبکه ای

۱۳. ناطبیعت گرایی و ضد تقلیل گرایی

۱۴. عجیبها، غایات و اخلاقیات

اصطلاح نامه

واژه نامه انگلیسی - فارسی

کتابنامه

نمایه

در پیشگفتار مترجمان در مورد فرااخلاق و اهمیت این اثر آمده است: فرااخلاق عرصه طرح پرسشهایی در مورد مفاهیم و گزاره‌های اخلاقی است. فیلسوفان فرااخلاق در پی تحلیل و بررسی مفاهیمی مثل خوب، بد، درست و نادرست و دیگر مفاهیمی هستند که در گزاره‌های اخلاقی روزمره به کار می بریم. مطالعات فرااخلاقی دامنه وسیعی دارد و شاخه‌های زیادی پیدا کرده است که از آن میان بیشترین مباحث در سه شاخه معناشناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی مطرح می‌شوند. به بیان ساده و اجمالی می‌توانیم بگوئیم در حوزه معرفت شناسی راه‌های شناخت این مفاهیم را بررسی می‌کنیم.

از همین اشاره کوتاه می‌توان پی برد که فرااخلاق چه گستره عظیمی از مباحث را شامل می‌شود و بحث‌های فیلسوفان فرااخلاق صرفاً محدود به حوزه فلسفه اخلاق نیست و ناگزیر پای بسیاری از مباحث از شاخه‌های دیگر فلسفه و دیگر دانش‌ها هم به میان می‌آید.

مطالعات اخلاقی در جهان امروز سهم شایان توجهی یافته‌اند و اخلاق در همه حوزه‌های زندگی بشر محل اندیشه ورزی متفکران است. غنای کمی و کیفی آورده‌های فکری اخلاقی در دوره معاصر گواهی بر این مطلب است. در چند سال اخیر نیز اصحاب تحقیق و دانش در کشورمان بیش از پیش به پژوهش‌های اخلاقی توجه کرده‌اند و هم در عرصه ترجمه و هم در عرصه تألیف قلم رانده‌اند و حوزه اخلاق پژوهی به زبان فارسی را پربارتر کرده‌اند. مباحث فرااخلاقی نیز به لطف ترجمه‌های متون فلسفه اخلاق به زبان فارسی راه یافته‌اند.

کتاب درآمدی جدید به فرااخلاق تألیف مارک ون روجن با ترجمه محمد زندی و مسلم قربان‌بابایی به همت نشر کتاب طه در قطع رقعی به تازگی در ۵۵۲ صفحه به بهای ۱۴۰,۰۰۰ تومان منتشر شد./826/

ارسال نظرات