۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۷۱۵۴۰
همسنگ انقلاب (۱۳)؛

اینستاگرام به دنبال حذف افسران جنگ نرم

اینستاگرام به دنبال حذف افسران جنگ نرم
حجت‌الاسلام موسوی گفت: زدن صفحه‌ها توسط اینستاگرام باعث از بین رفتن انگیزه‌های مثبت می‌شود و از بین رفتن انگیزه‌ها باعث از بین رفتن و حذف شدن افسران جنگ نرم می‌شود.
حجت‌الاسلام سیدکمیل موسوی، فعال فرهنگی و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به نکات منفی و مثبت اینستاگرام گفت: اپلیکیشن اینستاگرام به عنوان یکی از درگاه‌های فضای مجازی، یک سری ایرادات و یک سری نکات مثبت دارد. منتهی ایرادات و مفاسد اینستاگرام که می‌خواهم خدمتتان بیان کنم که خیلی پررنگ است، این است که واقعاً مبارزه مجازی در زمینی به شدت نابرابر و تحت کنترل دشمن است.

وی افزود: این فضا و الگوریتم‌های ترکیبی اینستاگرام به نحوی برنامه ریزی شده‌اند که به شما اجازه نمی‌دهد تا از حدی بالاتر، رخ نمایی کنید؛ یعنی شما هر چقدر که تلاش کنید، فقط دارید ضرر را کمتر می‌کنید و خیلی بعید است موفق شوید تا از نظر اعتقادی و معنوی به سود دهی برسید. شما در این فضا تنها می‌توانید تلفات خودتان را کمتر کنید.

این فعال فرهنگی به دایره کوچک تأثیرگذاری در این فضا اشاره و ابراز کرد: اگر شما ۱۰۰ تا فعال فضای مجازی انقلابی را به آن عرصه وارد کنید و هر کدام می‌توانند یک جامعه آماری کم را واقعا از ورطه شبهات نجات دهند و این آمار شاید به هزار نفر برسد. اما هر کدام بخواهند یک جامعه آماری بالا یعنی هزار نفر را نجات دهید به شما این اجازه را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: صفحه‌های فعال انقلابی یک دست و آن چیزی که واقعاً آرمان انقلاب اسلامی است؛ اصلاً در اینستاگرام وجود ندارد و اجازه نمی‌دهند که رشد کند و به یک حد خاصی می‌رسد. برای مثال ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار و اگر خیلی اجازه بدهند، در ۴۰۰ هزار دنبال کننده شما را متوقف می‌کنند، اگر بخواهی انقلابی به معنای واقعی کار کنید و اسرائیل و آمریکا را بزنید و از لابی صهیونیستی پشت اتفاقات صحبت کنید اجازه نمی‌دهند بالا بیایید.

حجت‌الاسلام موسوی فعالیت در این فضا را به صورت نجات افراد فاسد شده دانست و توضیح داد: سقف فعالیت شما، نجات دادن یک تعدادی از جانباختگان فضای مجازی است. البته نمی‌خواهم بگویم که این نباید باشد و بالاخره هر چقدر ضرر کم شود، برای شما نفعی دارد، ولی به سوددهی نمی‌رسید و آن‌ها نمی‌گذارند شما اینستاگرام را فتح کنید؛ مانند سال‌های پیش و اوایلی که گوگل‌روم‌ها و چت‌روم‌ها آمده بود تا یک جایی اجازه می‌دادند شما فعالیت کنید و اگر به مرحله فتح آن فضا می‌رسیدید، آن فضا حذف می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر اینستاگرام هوشمندتر عمل می‌کند و اگر بفهمند شما در حال فتح فضای موجود هستید، شما را حذف می‌کنند و حقیقتاً خیلی انگیزۀ بالایی می‌خواهد تا یک نفر دنبال کننده‌های خود را افزایش بدهد، سپس صفحه‌اش حذف شود و برگردد از صفر شروع کند. صفحه اول من ۸۰ هزار دنبال کننده داشت و ۵ صفحه من را زدند و این صفحۀ آخر که صفحه ششم است به ۲۱ هزار تا رسیده است.

این فعال فرهنگی و فضای مجازی از بین رفتن انگیزه فعالیت را یکی از آسیب‌های دیگر این فضا دانست و تبیین کرد: این صفحه را هم بزنند معلوم نیست که من انگیزه داشته باشم تا از صفر شروع کنم و همین زدن صفحه‌ها باعث از بین رفتن انگیزه‌ها می‌شود و از بین رفتن انگیزه‌ها باعث از بین رفتن و حذف شدن افسران جنگ نرم می‌شود، بنابراین تنها راه برای اینستاگرام انتخاب جایگزین برای آن است تا فضا عوض شود و یا اینکه با شرکت اینستاگرام یک قرارداد درستی منعقد شود که ذیل آن قرارداد عمل کند.

وی ادامه داد: پس یک ضرر اینستاگرام این است که اجازه نمی‌دهد تا شما از یک حدی بیشتر فعالیت کنید. شما نمی‌توانید حتی یک نفر را معرفی کنید که در فضای مجازی ۱۰۰ درصد انقلابی به مدل انقلاب اسلامی عمل کرده و در همه صحنه‌ها کنش‌گری داشته و خودش از صفر شروع کرده و الآن دنبال کننده میلیونی دارد! در حال حاضر صفحاتی هستند که از نظر فنی و هنری خیلی بهتر و قوی‌تر هستند، ولی اینستاگرام به به آن صفحات کمک نمی‌کند و از صفحات قمار و ... حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی فراهم شدن فضا برای محتوای ضد دینی را نکته منفی دیگر این فضا دانست و هشدار داد: اشکال بعدی این است که اینستاگرام به شدت فضا را برای محتوا‌های ضد انقلابی فراهم می‌کند و در پدید آمدن آن‌ها می‌کوشد. برای مثال اگر شما یک فضای ضد انقلاب و ضد دینی در اینستاگرام داشته باشید و حتی صفحات نزدیک پورنوگرافی داشته باشید، اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا دیده شوید.

وی ادامه داد: اگر در فضای شرط بندی، قمار، ساختارشکن و ضد دین فعالیت کنید و به سمت اباحه‌گری سوق پیدا کنید، اینستاگرام به شما شدیداً کمک می‌کند و شما را در اکسپلوور بالا می‌آورد، کمک می‌کند تا دیده شوید، محدودیت‌ها را از شما می‌کاهد، غیرمستقیم شما را تبلیغ می‌کند و این باعث می‌شود تا برای مثال اگر من روزی ۶ ساعت وقت بگذارم، ۱۰ هزار بازدید دارم، ولی یک فعال اینستاگرامی ضد دینی روزی ۲ ساعت وقت بگذارد ۳۰ هزار بازدید دارد؛ چرا که اینستاگرام این فضا را برای او فراهم می‌کند و محدودیتی برای آن‌ها قائل نیست.

فعال فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی به وجود تعمد در عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات اشاره و ابراز داشت: وقتی اینستاگرام با قدرت و سرعت بالا و خدمات و امکانات بی‌بدیل فعالیت می‌کند درحالی که فضای مجازی ما تعطیل است. این بیانگر این است که تعمدی در کار است و به بهانه آزادی با این محتوا‌ها برخورد نمی‌شود. شما اگر همین امکانات اینستاگرام را در یک نرم افزار داخلی قرار بدهید یا در نرم افزاری که با شما قرارداد دارد قرار بدهید که بتوانید آن را مانند چین، روسیه و کشور‌هایی که اینترنت ملی دارند آن را کنترل کنید.

وی افزود: اما متأسفانه این کار را نمی‌کنند و چند ضرر ایجاد می‌شود. اولاً محتوا‌های ضد دین پدید می‌آید؛ برای مثال اگر من بخواهم به محتوا‌های ضد دین پاسخ بدهم، به‌قدری سر قیف بزرگ است و محتوای ضد دینی زیاد است که ما هر چقدر تلاش کنیم، با محدودیت‌های اینستاگرام نمی‌توانیم پاسخ بدهیم و نکتۀ عجیب‌تر این است که من تمام وقتم صرف این شبهات در این فضای ولنگار می‌شود و هیچ نظارتی بر روی این شبهات نیست.

حجت‌الاسلام موسوی کنترل کردن فضای شبهات را راه مؤثر در جلوگیری از فساد دینی دانست و تشریح کرد: این در حالی است که اگر شبهاتی که از طریق اینستاگرام منتشر می‌شود تحت کنترل باشد؛ کنترل به این معنا نه که این فضا کاملاً مسدود شود بلکه فضا باز باشد و شبهات مطرح باشد، ولی فرصت دوطرفه‌ای هم باشد که من نیز بتوانم از این سمت پاسخ بدهم، نه اینکه دست و پای من در این فضا بسته و برای مخالفم کاملاً آزاد باشد.

وی ادامه داد: این چیزی که امروز در اینستاگرام وجود دارد حاصل مجاهدت نیرو‌های انقلاب است و وقت گذاری‌های زیاد تازه به این سطح از افتضاحات رسیده و با این محدودیت‌ها به طور کلی امکان رشد و فعالیت خیلی بعید است.

فعال فرهنگی و فضای مجازی با تأکید مخالفت با فیلترینگ به بیان نامردی‌های اینستاگرام پرداخت: من با این وجود که با فیلترینگ مخالف هستم، ولی فضای اینستاگرام با وجود نامردی‌هایی که در حق آزادی بیان می‌کند و ما از این ترس که آزادی بیان را از بین نبریم، به‌قدری دست اینستاگرام را باز گذاشته‌ایم که آن دارد آزادی بیان ما را از بین می‌برد و رسماً به ما می‌گوید شما حق ندارید از شهید فخری زاده، حاج قاسم، علیه آمریکا و اسرائیل، علیه مبانی لیبرالیسم و هولوکاست حرف بزنید.

وی افزود: تمام این این حق ندارید‌ها برای ماست و از آن طرف به هرکسی که بخواهد ضد دین فعالیت کند، همه نوع حق می‌دهد و حتی تو می‌توانی محتوای مستهجن بارگزاری کنی و در نهایت اگر گزارش دادند ما یک تذکر به تو می‌دهیم وگرنه برای این طیف مخالف چیزی به عنوان حذف صفحه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان به برخورد تبعیضی اینستاگرام با محتوا اشاره کرد و گفت: در کل تاریخ اینستاگرام، یک یا دوبار محتوای ضد دینی صفحه معروفی را از دسترس خارج کرده‌اند؛ ولی برای محتوای دینی روزانه صد‌ها صفحه را حذف می‌کنند. شما وقتی تمام بچه‌های انقلابی را مرور کنید می‌بینید صفحه هرکدام حداقل ۴ یا ۵ بار حذف شده به جرم انتشار عکس حاج قاسم یا شهید فخری زاده!
 
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات