۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۷۱۶۱۶

۲۰۲۰؛ سالی مرگبار و هولناک برای کودکان یمنی

۲۰۲۰؛ سالی مرگبار و هولناک برای کودکان یمنی
کودکان یمنی را باید بی گناه ‌ترین قربانیان جنگ ائتلاف سعودی علیه این کشور دانست که حتی بر اثر گرسنگی نیز جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، جنگ تقریبا ۶ ساله در یمن سبب شده تا این کشور فقیر غرب آسیا در فقر بیشتری فرو برود که بر اثر سیل و هجوم ملخ‌ها نیز تشدید شده است.

محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن توسط عربستان، قیمت مواد غذایی را حتی در صورت وجود افزایش می‌دهد.

ضمن اینکه هر قیمتی برای مردم یمن گران است؛ آنها شغل خود را از دست داده اند و کشور از هم فروپاشیده است.

در حقیقت، ۸۰ درصد مردم یمن به کمک‌های غذایی وابسته هستند و این کمک‌ها برای جلوگیری از فاجعه کافی نیست.

مرگ و میر نوزادان و کودکان بر اثر سوءتغذیه در یمن در روستا‌ها و شهر‌های فاقد پزشک و دارو به امری عادی تبدیل شده است.

متخصص سوءتغذیه کودکان در گروه بشردوستانه بین المللی پزشکی در یمن که سابقه کار در «اوگاندا» و «سودان جنوبی» را دارد، می‌گوید «شرایط در یمن بسیار بدتر است؛ زیرا محاصره دسترسی به مواد غذایی را محدودتر می‌کند؛ سوءتغذیه کودکان یمنی در ۳ سال اخیر حضورم در یمن بدتر شده است.»

اندازه گیری بازوی کودکان یمنی، یکی از ابتدایی‌ترین راه‌های تشخیص سوءتغذیه در کودکانی با چشمان فرورفته، دنده‌های برجسته و زانو‌هایی ناتوان و باریک و این اندازه گیری‌ها اغلب نشان دهنده فاجعه هستند.

سوءتغذیه در کنار بیماری‌های همه گیری مانند وبا و دیفتری در معدود مراکز درمانی فعال در یمن، مهم‌ترین علت مرگ و میر نوزادان و کودکان یمنی است.

هجوم خانواده‌ها از روستا‌های دورافتاده به مراکز درمانی «صنعا»، از نظر پزشکان تنها یک معنا دارد؛ وخیم‌تر شدن وضعیت سوءتغذیه.

سازمان ملل پیش بینی می‌کند، اوضاع در یمن بدتر شود.

بروز قحطی در ۶ ماه آینده، چشم انداز محتملی برای این کشور است و در صورت عدم اقدام فوری، میلیون‌ها نفر جان خود را از دست خواهند داد.

در حال حاضر نیمی از جمعیت یمن به درجه‌های مختلف دچار سوءتغذیه هستند./۹۸۸/

منبع: اِن پی آر

ارسال نظرات